نساجی مازندران در مسیر تبدیل به کارخانه نوآوری

ساری- ایرنا- فرماندار قائمشهر با اشاره به بازدید روز گذشته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از کارخانه نساجی واقع در قائمشهر گفت: نخستین واحد صنعتی نوآور استان مازندران در این کارخانه راه‌اندازی خواهد شد.

جواد مولایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور این شرکت در کارخانه نساجی به ارتقای مجموعه کمک می‌کند و در ابعاد گوناگون تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه نوآوری ارتباط مستقیم با پارک علم و فناوری دارد، گفت: سوله‌های این کارخانه که سال‌ها بلا استفاده بود برای ساخت کارخانه نوآوری نساجی قائمشهر در نظر گرفته شده است.

فرماندار قائمشهر اظهار کرد: راه‌اندازی کارخانه نوآوری محلی برای بهره‌مندی از ظرفیت و توانایی نخبگان است.

وی گفت: قائمشهر بیشترین شرکت دانش بنیان در استان مازندران را دارد که در شهرهای دیگر فعالیت می کنند.

مولایی بیان کرد: کارخانه نساجی شماره یک به عنوان کارخانه نوآور استانی قلمداد و در این محل مکانی برای بهره بردن از توانایی نخبگان ایجاد می شود.

نساجی مازندران در مسیر تبدیل به کارخانه نوآوری

به گزارش خبرنگار ایرنا ،صنعت نساجی به عنوان صنایع خاص در مازندران به دلایل مختلف از جمله از بین رفتن مزارع پنبه به عنوان تامین مواد اولیه در مازندران و تجارت جهانی بطور جدی همواره طی سال های پس از انقلاب در حالت زوال قرار گرفت ، این صنعت با فراز و نشیب های مختلفی روبرو شد و با وجود اینکه چندین مصوبه برای نوسازی و احیاء این صنعت وجود دارد اما با مشکلات زیادی روبرو بود تا این که با تلاش و بررسی میدانی دولت سیزدهم شاهد رونق این صنعت در استان هستیم.

نخستین کارخانه های نساجی مازندران در سال ۱۳۰۹ به عنوان یکی از صنایع مهم و بزرگ کشورمان فعالیت خود را در قائمشهر آغاز کرد و این مجموعه صنعت نساجی در قالب سه کارخانه بزرگ نساجی شماره یک (نساجی قائمشهر)، شماره دو و شماره سه(نساجی مازندران) فعال شدند و هر یک از این کارخانه ها به تنهایی تمامی مراحل تولید پارچه شامل ریسندگی (تولید نخ از پنبه)، بافندگی، رنگرزی و عرضه آن به بازار را انجام می دادند و از طریق شعبه هایی که در سطح کشور در اختیار داشتند فروش محصولات نیز صورت می گرفت.

کارخانه های نساجی مازندران آنچنان با زندگی مردم قائمشهر عجین شده بود که علاوه بر اینکه بخش اعظمی از مردم این شهرستان کارگر این کارخانه ها بودند حتی در زندگی روزمره شان نیز ردپای کارخانه دیده می شد به طوریکه مردم این دیار عادت داشتند تا با صدای سوت کارخانه های نساجی مازندران ساعت خانه خود را کوک می کردند و چرخه کار و تولید دراین کارخانه ها رونق داشت تا بدین اندازه این کارخانه ها در جامعه جایگاه داشت.

کارخانه های نساجی مازندران به دلیل به روز نشدن تکنولوژی و روند نامطلوب سیاست گذاری اقتصادی برخی از واحدهای آن تعطیل شد و این تعطیلی بخش ها با خود تعدیل نیروهای کار و کاهش تولید را به همراه داشت و سالهای قبل به نوعی زنگ نابودی این صنعت سابقه دار و ریشه دار کشور و مازندران نواخته شد.

کارخانه های نساجی مازندران که به اظهار بسیاری از کارشناسان برند و مارکش بین المللی است و بسیاری از کشورهای دنیا با نامش آشنا هستند سالها به صورت کج و دار مریز فعالیت های خود را ادامه داد و در طول این مسیر حتی یکی از کارخانه ها چراغش خاموش شد وکارخانه شماره ۲ به تاریخ پیوست و پس از تخریب کامل ساختمان کارخانه زمین آن که در منطقه گونی بافی قائمشهر قرار دارد به پارک و فضای سبز در این شهر مبدل شده است.

بعد از گذشت چند سال هنوز هم جای خالی ساختمان کارخانه نساجی شماره ۲ در خیابان کارگر قائمشهر برای مردم این دیار رنج آور است و همیشه این سوال در اذهان مردم وجود دارد که سرنوشت دیگر کارخانه های نساجی این شهرستان چه خواهد شد؟ آیا ۲ کارخانه دیگر نساجی نیز به سرنوشت کارخانه شماره ۲ دچار می شوند ؟

اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور به مازندران سفر کرد و به همراه دیگر مصوباتی که این سفر برای مردم استان به همراه داشت کمک اعتباری دولت برای نوسازی و بازسازی کارخانه نساجی مازندران نوید بخش روزهای بازگشت به اوج این کارخانه به شمار می رفت به طوریکه این تصمیم و عزم دولت برای احیای کارخانه به تمام ذهنیت سازی درباره انقراض نساجی در این قائمشهر خاتمه داد.

تلاش های دولت سیزدهم برای رونق دوباره کارخانه نساجی مازندران با تزریق اعتبار و حمایت مالی بمنظور حل مسائل از قبیل معوقات چندین ماهه حقوق کارگران ، بدهی های تلمبار شده به ادارات آب ، برق و گاز و همچنین بدهی بیمه کارگران انجام شده است و اکنون این مجموعه صنعتی نام آور کشور و مازندران بدون بدهی و معوقه با فراغ بال مشغول به فعالیت و تولید است .

از اوایل سال ۱۴۰۱ مدیریت کارخانه و امور مربوط آن به مجموعه هیات حمایت از صنایع کشور سپرده شد به طوریکه موضوع احیای کارخانه نساجی مازندران نیز از زبان مسوولان ارشد کشوری مطرح شد و در نوزدهم مهر امسال سخنگوی دولت در نشست خبری گفت :" فعالیت دوباره صنعت نساجی مازندران خبر خوشی است که بیش از ۴٠٠ کارگر به عرصه کار بازگشتند و ١٠٠ شغل جدید نیز در این مجموعه تولیدی احیا می‌شود. "

نساجی مازندران در مسیر تبدیل به کارخانه نوآوری

به گزارش ایرنا، دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به مازندران از روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) آغاز شد و غرب مازندران امروز میزبان رئیس‌جمهور است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری و با استقبال نمایندگان ارشد استان از جمله آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه، استاندار و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس وارد مازندران شد.

گفت‌وگوی خبری در فرودگاه، حضور در کارخانه چوب و کاغذ و جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد استان، دیدار با مردم مازندران در مصلای امام خمینی(ره) ساری، حضور در بیمارستان رازی قائمشهر و افتتاح این بیمارستان، افتتاح مجتمع آموزشی برکت روستای خرماکلا در شهرستان قائمشهر، حضور در جمع فعالان اقتصاد مردمی در خرماکلا، دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم و شرکت در جلسه شورای اداری استان برنامه‌های روز نخست سفر رئیس‌جمهور به مازندران بودند.

دیدار با مردم غرب مازندران در نوشهر و بازدید برخی از زیرساخت‌ها و طرح‌های غرب استان نیز برنامه‌های روز دوم سفر رئیس‌جمهور به مازندران است. اعضای هیئت دولت نیز امروز مانند روز گذشته در شهرستان‌های مختلف مازندران به نمایندگی از رئیس‌جمهور حضور می‌یابند.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha