اجتماع هزار نفری کانون‌های اهل سنت برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه در طول سال برای مدیران کانون‌های مساجد همه استان‌ها دوره‌های آموزشی و توانمندسازی برگزار می‌شود، گفت: امسال این دوره‌ها برای کانون‌های اهل سنت نیز برگزار می‌شود، ما می‌خواهیم از مدیران این کانون‌ها و نظرات آنها استفاده کنیم که در همین راستا در آینده‌ای نزدیک اجتماع هزار نفری کانون‌های اهل سنت را در تالار وحدت تهران خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا از کانون فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام کمال‌الدین خداداده در سومین نشست شورای راهبردی اهل سنت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار شد، با توجه به برگزاری جلسات فصلی ویژه کانون‌های اهل سنت، اظهار داشت: برادران اهل سنت ما مطالباتی داشتند که پیوست فرهنگی مساجد اهل سنت است، در نتیجه در نظر داریم برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم، علاوه بر این فرصت مناسبی است تا ذیل این فعالیت‌ها از لشکر عظیم برادران اهل سنت برای بهره‌مندی از فرصت‌های تمدنیِ ساخت کشور استفاده کرد، بنابراین می‌توانیم ظرفیت برادران اهل سنت را با فعالیت در سطح مساجد و کتابخانه‌های آن متبلور ساخته و در راستای اعتلای کلمه مقدس «لا اله الا الله» تلاش کنیم.

وی افزود: اگر دشمن این انسجام و اتحاد را ببیند، متوجه خواهد شد که جامعه اهل سنت و اساسا همه مسلمانان به عنوان فرزندان پیامبر اکرم (ص) چگونه تلاش می‌کنند تا در امر احیای مکتب قرآن حرکت کنند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور نیز در این نشست با بیان اینکه مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بهره‌گیری از شبکه منسجم و فعال در قالب ۲۶ هزار و ۸۰۰ کانون در سراسر کشور فعالیت دارند. افزود: ۲ هزار و ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری اهل سنت که در نوار مرزی قرار گرفته‌اند، از جمله مصادیق فعالیت جدی در حوزه مسجد محسوب می‌شوند و ما شاهد اقدامات متنوعی از سوی آنها هستیم.

محمدتقی محمدیان افزود: برنامه این کانون‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله تولید محتوا، برنامه‌های فرهنگی و تربیت عناصر انسانی باورمند و مجاهد در کشور است.

وی ادامه داد: در سطح ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برنامه‌های مختلفی را شکل داده ایم تا یک جریان هم افزا برای گسترش فعالیت‌های این کانون‌ها شکل بگیرد و به همین منظور اولین نشست توانمندسازی مدیران کانون‌های مساجد اهل سنت را با حضور ۶۰۰ نفر در تهران برگزار خواهیم کرد؛ ضمن اینکه اگر خط مشی منسجم و شفافی برای ضابطه‌گذاری کانون‌های اهل سنت محقق شود، شاهد درخشش بیش از پیش آنها خواهیم بود.

همچنین مدیر دفتر نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت زاهدان با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان، اقوام بلوچ و زابلی و دو مذهب شیعه و سنی از قرن‌ها قبل کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند، گفت: شاهد روابط حسنه‌ای میان این دو هستیم که حتی قبل از انقلاب اسلامی به وسیله دو شخصیت بزرگوار در زاهدان به نام مولوی عبدالعزیز و آیت الله کفعمی که نماینده امام نیز بود، جریان یافته و تعامل خوبی را شاهد بودیم که برای امروز ما الگو است.

اجتماع هزار نفری کانون‌های اهل سنت برگزار می‌شود

مولوی محمدجعفر محبی با بیان اینکه اگر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برنامه‌های قوی و منسجمی داشته باشند، می‌توانند جلوی بروز بحران‌هایی که گاه و بیگاه از تعدادی از جوانان فریب خورده منطقه رخ می‌دهد را بگیرند، افزود: در گذشته در سطح مساجد اهل سنت چیزی به اسم کانون وجود نداشت و هر مسجد آموزش قرآن و روانخوانی را به طور معمول برگزار می‌کرد که این روند همچنان نیز ادامه دارد. البته اکنون فعالیت‌ها تا اندازه‌ای کمرنگ شده اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی در سطح مساجد و فعالیت کانون‌ها علاوه بر اینکه مانع تبلیغات سو و انحرافی شویم، مبادرت به اقدامات فرهنگی و تربیتی برای فرزندانمان کنیم.

مدیر مرکز تخصصی علوم اسلامی امام شافعی کردستان نیز با اشاره به اینکه خدمت به مسجد و اهالی مسجد از وظایف ما محسوب می‌شود، گفت: امروز هر کدام از این فعالیت‌ها در راستای فرهنگ سازی برای نسل جوان صورت می‌پذیرد و خوشبختانه شاهد فعالیت‌های متعددی در سطح کانون‌های مساجد اهل سنت بوده‌ایم.

علی صارمی اضافه کرد: درست است که بیش از ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در سطح کشور فعالیت دارند و دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های ثبت شده در سامانه بچه‌های مسجد دارند اما مسئله آن است که گویا کمیت بیشتر از کیفیت است که در این راستا پیشنهاد می‌کنیم تصدی‌گری دولتی در کانون‌ها کمرنگ‌ترشود، فعالیت‌ها به مردم واگذار شده و از سوی دیگر سقف اعتبار کانون‌ها افزایش پیدا کند که در این صورت شاهد تبلور فعالیت‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ پرسشگری و مطالبه‌گری را در کانون‌ها گسترش داده و فعال کنیم، همچنین در تهیه بسته‌های مطالعاتی و فرهنگی برای اهل سنت نیز بیش از پیش فعال باشیم.

همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه حرکت در افق تمدنی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود، اظهار کرد: اگر فضای عمومی جامعه و متعاقب آن کانون‌ها به این مسئله توجه داشته باشند در این صورت سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز تغییر خواهد کرد و به نظرم در انتقال مفهوم حرکت تمدنی در ایران از طریق کانون‌ها دچار غفلت شده ایم.

تقی صادقی ادامه داد: بسیار اهمیت دارد که تجارب همزیستی را به عنوان یک گفتمان ارائه کرده و منجر به تعامل شویم، ما الگوهای تلفیقی خوبی در سطح کشور داریم و شیعه و سنی در سطح استان‌ها همواره با یکدیگر در تعامل بوده و گفتمانی اثرگذار داشته‌اند، بنابراین باید از طریق تحقق نهضت بازگشت به مسجد در این عرصه فعالیت بیش از پیش داشته باشیم.

همچنین حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه اهل سنت نیازمند است که در گام نخست به بحث محتوا و موضوع توجه شود، عنوان کرد: بحث دیگری که در این عرصه اهمیت دارد، روش است. اکنون در کردستان ۱۸ درصد از اهل تشیع را داریم و ۸۲ درصد بقیه از اهل سنت هستند، از سوی دیگر محتوای کانون‌های مساجد باید با توجه به وجود دو هزار و ۳۰۰ مسجد اهل سنت در این استان‌ها باشد؛ بنابراین اگر بخواهیم در کانون‌ها برای اهل سنت کار کنیم بحث محتوا و موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اهل سنت معمولا مناسبت‌های فراوانی ندارند اما در همان مناسبت‌ها نیز فعالیت‌های اجتماعی دارند از جمله رسیدگی به فقرا، رسیدگی به شرایط دانش آموزان و دانشجویان نیازمند و ... . بنابراین بر اساس همین رویکرد باید در سطح کانون‌ها فعالیت داشته باشیم. از سوی دیگر روش ارائه برنامه‌ها نیز اهمیت بسزایی دارد؛ به این معنا که چگونه می‌خواهیم به این کانون‌ها فعالیت‌ها را منتقل و ایده را مطرح کنیم.

حجت الاسلام پورذهبی گفت: در بحث محتوا توجه به مبانی انقلاب اسلامی نزد اهل سنت اهمیت دارد. همچنین مبانی اخلاقی و معنوی نیز مطرح است، به هر روی ما در احکام تفاوت‌هایی داریم و فقه جعفری و مذاهب چهارگانه در این بین مطرح است؛ بنابراین فکر می‌کنم باید مسجد تقویت شود و به ویژه به امام محوری توجه شود.

وی با اشاره به اینکه نباید از کانون‌های فرهنگی هنری بانوان اشاره غفلت کرد، گفت: در حال حاضر هزار طلبه و فارغ التحصیل خواهر در کردستان داریم و نیمی از دانشجویان از بانوان هستند؛ اما با وجود اینکه کانون‌های فعال بانوان در این استان پویا هستند، تعداد بسیار اندکی دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha