۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱:۳۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85479744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا: چین نمی‌تواند هم به دنبال بهبود روابط با غرب و هم حمایت از روسیه باشد

تهران- ایرنا- ودانت پاتل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه شب گفت که چین نمی‌تواند همزمان هم به دنبال بهبود روابط با غرب باشد و هم از روسیه حمایت کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاتل با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: چین نمی‌تواند هم خواهان روابط بهتر با اروپا و سایر کشورها باشد و هم بطور همزمان به دامن زدن به بزرگ‌ترین تهدید امنیت اروپا ادامه دهد.

وی افزود که حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه «نه تنها امنیت اوکراین بلکه امنیت اروپا را نیز تهدید می‌کند.»

آمریکا، چین را به ارسال غیرمستقیم سلاح به روسیه و حمایت از گسترش صنعت دفاعی روس‌ها متهم کرده است.

شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری چین و روسیه پنجشنبه در پکن دیدار کردند. شی در اظهاراتی گفت که چین «بدنبال احیای صلح و ثبات در قاره اروپاست.»

شی و پوتین پس از دیدار خود بیانیه‌ای مشترک درباره تعمیق همکاری راهبردی جامع چین و روسیه برای هماهنگی با هدف آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند.

بر اساس این بیانیه، روسیه و چین همچنین اعتماد و همکاری در زمینه نظامی را بیشتر خواهند کرد و دامنه رزمایش های مشترک را گسترش خواهند داد.

در این بیانیه همچنین آمده است: این دو کشور همچنین خواستار جلوگیری از انتقال بحران اوکراین به مرحله غیرقابل کنترل هستند و بر اهمیت گفت‌وگو به عنوان یک راه حل تاکید می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره طرح صلح چین برای اوکراین که مورد توجه روسیه قرار گرفته است، گفت: از دیدگاه ما، راه حل ساده است؛ فدراسیون روسیه فقط باید از اوکراین خارج شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha