رئیسی: اَبَرپروژه ما در کشور، امیدآفرینی است/ به محیط زیست احترام می‌گذاریم

ساری- ایرنا- رئیس جمهور گفت: سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه را باید با جدیت دنبال کنیم و به تحقق عینی و عملی برسانیم. دشمن القای یأس و ناامیدی را دنبال می‌کند و ابرپروژه ما در کشور امیدآفرینی است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری مازندران در ساری اظهار کرد: هیچ مشکلی در کشور نیست که نتوان آن‌را حل کرد. راه حل مشکلات به دست مردم و مدیران است و ما ناتوان از حل مشکلات نیستیم. بسیاری از گره‌ها در کشور به دست رزمندگان باز شد پس نمی‌توان در مقابل یک مشکل بگوییم که نمی‌شود و نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: منطق انقلاب و انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن این است که ما می‌توانیم و می‌تواند به دست ما اتفاقات بزرگی بیفتد.

وی بیان کرد: در حوزه کاری‌مان با نگاه «ما می‌توانیم» باید تحول ایجاد کنیم. رهبر معظم انقلاب ابتدای امسال همه ما را دعوت کرد که وضع موجود را ترسیم کنیم و تلاش‌مان این باشد که فاصله بین موجود و مطلوب را کمتر کنیم و ظرفیت‌های مغفول‌مانده احیا شود.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی در شرکت چوب و کاغذ مازندران تولید از چهار هزار تن به ۴۵ هزار تن افزایش می‌یابد یعنی می‌توان کار کرد. روزی به کارخانه نساجی رفته بودم وضعیت اسفناک این واحد تولیدی را دیدم. نساجی از صنایع برجسته مازندران است و تیم فوتبالش هم شاخص است. وضعیت مناسبی نداشت اما امروز می‌بینیم که گام‌های خوبی برای ارتقای شرکت برداشته شده و وضعیت مناسبی پیدا کرده است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: مشخص است که می‌توانیم و احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد مازندران ثابت کرد که انجام هر کاری امکان‌پذیر است.

وی افزود: در روستای خرماکلای قائمشهر جلوه مشارکت مردمی را می‌توان دید. کاری را در این روستا دیدیم که توسط خود روستاییان و عناصر فعال روستا اتفاق افتاد و تولید صادرات محور با ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، یک جلوه از شعار ما می‌توانیم است.

رئیس جمهور افزود: یکی از روستائیان مازندران در جلسه عصر امروز در خرماکلا اعلام کرد که در روستای آن‌ها هیچ شخص بیکاری وجود ندارد. یک جوان باکفایت تمام روستا را به خط کرد و نتیجه گرفت. این همان جلوه مشارکت مردمی است.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین خانمی اعلام کرد که هفت هزار کارآفرین از بین بانوان استان سازماندهی کرد در حالی که مسئولیت و سمت رسمی نداشت اما تلاش کرد و نتیجه گرفت. وقتی رهبر معظم انقلاب از مشارکت مردم سخن می‌گویند یعنی همین کارهایی که امروز در مازندران دیدیم. این‌ها همان اقداماتی است که در مسیر اهداف ما قرار دارد.

آیت‌الله رئیسی گفت: به دست شما مردم اتفاقات بزرگی می‌تواند رقم بخورد. در درجه نخست هم با همت مردم این نتایج حاصل می‌شود.

گلایه مردم از فرایند طولانی اخذ مجوزها

وی افزود: برخی از مردم درباره دریافت مجوزها گلایه دارند. گاهی فرآیند صدور مجوزها آنقدر طولانی می‌شود که کار گره می‌خورد. ساختار اداری ما مبتلا به این مشکل است. بروکراسی و دموکراسی با هم متولد شدند اما آن‌ها که دم از دموکراسی می‌زنند هم ناله‌شان از بروکراسی بلند است.

رئیس جمهور بیان کرد: کارشناسی علم پنهان است. نمی‌توان به این موضوع اکتفا کرد و باعث متوقف ماندن فعالیت‌ها شد. بسیاری از مردم آماده کار هستند اما چرا سازمان‌های اداری برای صدور مجوز مردم را معطل نگه می‌دارند؟ بعضی از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان آمادگی دارند سرمایه را بیاورند و فقط لازم است مانع را از پیش روی آنان برداریم.

آیت‌الله رئیسی افزود: محیط زیست باید در جایی که یک صنعت می‌خواهد رشد کند راهکار پیدا کند. در جلسه شورای عالی محیط زیست هم اخیرا عنوان کردم کجای دنیا دریا ندارد؟ همه جای دنیا محیط‌هایی دارند که گونه‌های گیاهی و جانوری‌اش حفظ شود. کسی منکر حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری نیست اما حتما راهکاری وجود دارد که هم گونه‌های گیاهی و جانوری ما حفظ شود و هم صنعت متوقف نشود.

وی ادامه داد: کشور باید توسعه‌یافته و پیشرفته باشد و زمینه برای تولید ایجاد شود تا به اشتغال‌زایی برسیم. به محیط زیست احترام می‌گذاریم و می‌گوییم توسعه فرع بر محیط زیست است اما مدیر کسی است که راهکار درست پیدا کند وگرنه جواب منفی دادن راحت‌ترین کار است.

رئیس جمهور گفت: در کارخانه کاغذ اعلام کردم که این کاغذ تولید شده فقط اشتغال ایجاد نکرد بلکه در پیوست خود هزاران اشتغال ایجاد کرده است. همین کاغذ اگر تولید نشود تعداد زیادی اشتغال و کسب و کار متوقف می‌شود لذا تاکید دارم مدیران به دنبال راهکار باشند.

روند تحویل مسکن ادامه دارد

آیت‌الله رئیسی تلاش دولت برای ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت ما فعالیت خود را آغاز کرد ۲۴۰ هزار تعهد برای مسکن مهر وجود داشت. مردم بسیاری از هزینه‌ها را زدند و سهم را واریز کردند. دولت قبل هم پول را صرف مصارف بدی نکرد. نیازهایی در بخش‌های دیگر وجود داشت اما مردم دولت را می‌شناسند و نمی‌گویند رئیس‌جمهور کیست. باید پاسخ مردم را می‌دادیم. نمی‌شد که بگوییم نمی‌توانیم و به دولت ما ربطی ندارد. خوشبختانه ۱۴۰ هزارمسکن تحویل داده شد و این روند ادامه دارد. درست است که پیشینیان کردند ولی ما متعهدیم که مسائل را حل کنیم.

وی افزود: قانون اقتصاد مقاومتی، قانون رفع موانع تولید، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین را در کشور داریم. این قوانین باید اجرا شود. جاهایی هم هست که باید قانون وضع شود اما همین قوانین باید اجرا شود.

رئیس جمهور ادامه داد: با نگاه حل مشکل به مساله نگاه کنید نه این‌که بگویید به تهران نامه نوشتیم و منتظریم تا تهران پاسخ دهد. من هم در شهرستان کار کردم و هم در مرکز. مدیران در استان‌ها اختیارات زیادی دارند. من برای کار کارشناسی و مدیریتی و داشتن نیروی انسانی کارآمد اهمیت قائلم اما مهم‌ترین عنصر، مدیریت کارآمد است.

آیت‌الله رئیسی گفت: جاهایی داشتیم که بودجه بود و کار پیش نرفت و جاهایی هم داشتیم که بودجه نبود و با تغییر مدیر کار پیش رفت. بالاترین رقم و درصد در موفقیت اهداف و پیشرفت کارها مدیرکارآمد است.

وی گفت: اقتصاد روستا را برای روستایی تقویت کنیم. چرا روستایی می‌آید شهر و با سختی زندگی می‌کند؟ همه امکانات برای روستاییان فراهم است. می‌گوییم چرا به شهر آمدی؟ می‌گوید کشاورزی نمی‌صرفد. چرا نباید بصرفد؟ باید به اشکال مختلف مانند خرید تضمینی از کاشت محصول حمایت کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در روستای خرماکلا دیدن مهاجرت معکوس صحنه بسیار زیبایی بود. کاری کنیم اقتصاد دریا، اقتصاد روستا، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعت، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد در حوزه‌ای مختلف بتواند زندگی و معیشت مردم را تامین کند.

مردم از ما گره‌گشایی می‌خواهند

آیت‌الله رئیسی خطاب به مسوولان افزود: مسئولیت من و شما مسئولیت خطیری است. امید را در جامعه زنده کنید. من و شما مجری و مدیر اجرایی هستیم و باید با کارمان در دل مردم امید را زنده کنیم. سخنرانی خوب است اما گره باز نمی‌کند و مردم از ما گره‌گشایی می‌خواهند.

وی گفت: برنج محصول مورد نیاز مردم است.ابتدا باید نیاز کشور به برنج شناسایی شود و دقیق بدانیم چقدر برنج نیاز داریم. میزان تولید هم باید مشخص شود. یعنی بدانیم چقدر در کشور تولید و چه اندازه نیاز داریم.

رئیس جمهور بیان کرد: باید دسترنج کشاورز که بهترین محصول است را برای مصرف داخلی استفاده کنیم و اگر بیشتر از تولید نیاز داشتیم به فکر واردات باشیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: اصل، تولید داخل است. اگر ارز ترجیحی به واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند اختصاص داده ‌شود خلاف اصل عمل شده است. اگر مواد اولیه بود و ماشین‌آلات بود واردات قبول است. اما جز این ۲ مورد باید تلاش کنیم از تولید داخل حمایت کنیم. ما حتما می‌توانیم در محصولات غذایی و لبنی نیازی به واردات نداشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: الگوی کشت می‌تواند تغییر کند و نیاز کشور را تامین کند. باید ببینیم چه چیزی برای جامعه و کشاورز مقرون به صرفه است. باید با برنامه‌ریزی حرکت درستی در مسیر اقتصاد مقاومتی برداریم. یعنی اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با تکانه‌ها تکان نخورد.

وی گفت: استان‌های شمالی باید زنجیره کامل در تولید و عرضه را شکل دهند تا کشاورز و باغدار سود کند. رهبر معظم انقلاب هم چند بار به این موضوع اشاره کردند. از تامین تا تولید و مصرف باید به طور کامل تحت نظارت باشد. این خوب نیست که کشاورز یک سهم ببرد و دلال چند سهم . درخواست من از همکارانم در دولت و استان این است که به این موضوع توجه داشته باشند.

نمی‌توانیم سلامت مردم را نادیده بگیریم

آیت‌الله رئیسی افزود: مساله پسماند بسیار مهم است. در سفر نخست بازدیدی از نیروگاه زباله‌سوز داشتم. آقای استاندار، زمان تعیین کنید و اگر تا آن زمان تعیین تکلیف نشد حتما خلع ید کنید. مازندران علاوه بر جمعیت ثابت، جمعیت متغیر دارد. نمی‌توانیم سلامت مردم را نادیده بگیریم. نباید در این کارها تاخیر بیفتد. این تاخیرها در زندگی مردم مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: مساله زباله‌سوز هم اینجا، هم نوشهر، هم سراوان گیلان و هم بابل باید با جدیت دنبال شود. سال‌ها در روزنامه‌ها می‌خواندم بابل مشکل پسماند دارد. نمی‌توانم به عنوان یک مسئول بگویم فقط سرکشی کردم. در این قضیه نمی‌توانیم حتی یک روز تعلل کنیم. خودمان اگر جای مردم باشیم چگونه قضاوت می‌کنیم.

وی گفت: رنج مردم رنج ما است. حل معضل پسماند اولویت استان‌های شمالی است. معاون اجرایی باید مساله زباله را به طور جدی در اولویت مصوبات سفر قرار دهد. برای این طرح‌ها زمان تعیین کنید تا به سرانجام برسد.

رئیس جمهور گفت: بازار مرکبات هم یکی از مسائل مهم مازندران است. بازار خارجی خوبی در اطراف ما وجود دارد. باید برای بازار تولید باغ‌های این استان برنامه داشته باشیم. تردید ندارم مردم این استان که از آن‌ها شناخت دارم پای برنامه‌ای دولت و کمک به اجرای کارها هستند.

وی بیان کرد: در مورد سواحل باید برنامه‌ریزی شود تا از این ظرفیت‌ به شکل مناسب استفاده شود. آزادسازی نباید رهاسازی باشد. بلکه باید آبادسازی اتفاق بیفتد.

آیت‌الله رئیسی افزود: قضیه ارز ترجیحی باید از سوی معاون اجرایی دنبال شود. مساله برنج استان برای ما بسیار مهم است. کشاورز باید بداند بازار دارد.

مناطق آزاد نباید منطقه واردات باشد

رئیس جمهور ادامه داد: مناطق آزاد از آن‌جا که مصوب مجلس است و باید اجرا شود نباید به تاخیر بیفتد. البته مراقبت کنید که منطقه آزاد تبدیل به منطقه واردات نشود، باید منطقه تولید شود. منطقه آزاد باید مرکز تولید کشور باشد که تولیدکننده راحت‌تر تولید کند. واردات بی‌رویه یعنی خنجر به پشت تولید کشور.

وی اظهار کرد: نسبت به موارد محیط زیستی باید مورد به مورد بررسی شود که آیا طرح با محیط زیست و گونه‌های گیاهی و جانوری منافات دارد یا نه؟ این مورد کاملا قابل حل است. در شورای عالی محیط زیست، مسائلی که بیش از ۱۵ سال مانده بود را حل کردیم و نگاه محیط زیست باید نگاه حل مساله باشد.

آیت‌الله رئیسی افزود: نسبت به مسکن این را قبول دارم که اگر جایی زمین نداریم مرتفع‌سازی را دنبال کنیم. جایی که زمین داریم ویلایی بسازند اما در مناطقی که با کمبود زمین مواجهیم مرتفع‌سازی باید مورد توجه باشد. اگر زمین در استان‌های شمالی به دلیل کشاورزی و منابع طبیعی کم است که واقعا هم کم است، عمودی‌سازی راه حل مشکل است.

رئیس جمهور بیان کرد: یکی از نکات مورد تاکید قانون و برنامه توسعه و رهبر معظم انقلاب افزایش بهره‌وری است. بررسی کنید ببینید این میزان از امکانات و اعتبارات همین میزان خروجی می‌دهد یا خروجی آن باید بیشتر شود؟ کارخانه چوب و کاغذ مازندران اثبات کرد که افزایش بهره‌وری ممکن است. افزایش بهره‌وری می‌تواند ما را از رشد تولید، رشد اشتغال و کاهش بیکاری بهره‌مند کند. مدیران ابتدا خودشان حسابرسی کنند که آیا دستگاه‌های تحت مدیریت‌شان می‌توانند افزایش بهره‌وری داشته باشند؟

وی افزود: مازندران دارای پیشینه و مدنیت و تمدنی است که این فرهنگ و این مدنیت باید حفظ شود. هویت و فرهنگ مازندران که همراه با دلدادگی به انقلاب و ارزش‌ها و توجه به کار و تلاش و ایستادگی است باید حفظ شود. مدیران و فعالان فرهنگی همه در این زمینه مسئولیت دارند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: حتی در مسیر توسعه نیز باید به مسائل فرهنگی توجه داشته باشیم. مساله فرهنگی در مازندران به دلیل پیشینه و تاریخ و مدنیت آن باید جدی گرفته شود. اینجا دیار علویان است. گردشگری باید حتما اینجا توسعه پیدا کند، اما هویت اینجا حفظ شود. چون هویت اساس و سرمایه استان است و نباید به خطر بیفتد. نگاه همه مدیران باید حفظ هویت مازندران باشد.

رئیس جمهور گفت: هویت ما اساس زندگی‌مان است. این هویت فرهنگی و تمدنی که فخر مازندران است را باید حفظ کنیم. ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید برای مازندران هویت رقم زده‌اند. ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید یعنی کوچه‌ای نیست که شهید نداده باشد. موزه دفاع مقدس در مازندران از ‌جاهایی است که یاد هویت فرهنگی و فرهنگ ایثار را در دل مردم زنده نگه می‌دارد که باید بیشتر معرفی شود.

رئیس جمهور گفت: فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در مازندران باید به طور جدی حمایت شود. تولیدات صنایع دستی استان ارزشمند و درآمدزا هستند. کارهای زیادی می‌توان در این استان انجام داد که ضمن رونق گردشگری استان هویت فرهنگی را هم حفظ کند و اصالت را به گردشگران منتقل کنیم.

صنایع تبدیلی در مازندران ضعیف است

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: صنایع تبدیلی در مازندران ضعیف است. ما در صنایع تبدیلی مازندران هنوز به سرمایه‌گذاری نیاز داریم. صنایع تبدیلی می‌تواند تولید و اشتغال را افزایش دهد به ویژه اگر دانش‌بنیان باشد خروجی بیشتر و بهتری دارد.

وی ادامه داد: کود شیمیایی در مازندران مورد مصرف کشاورزی است. این کود وارد می‌شود. باید ببینیم آیا می‌توان همینجا کود را تولید کرد یا نه؟ استاندار برنامه‌ریزی کند که این کار پیگیری شود.

رئیس جمهور افزود: نسبت مازندران با اقتصاد دریامحور برجسته است. بوشهر، هرمزگان و مازندران با اقتصاد دریامحور نسبت دارند. منتظر این نباشید که تهران برای شما نسخه تعیین کند. اتفاقا شما باید در استان برای اقتصاد دریامحور نسخه تعیین کنید. به دستان توانمند خودتان و تجربه و کارشناسی و سابقه مدیریتی‌تان تکیه کنید. نسبت هر دستگاه با اقتصاد دریامحور باید مشخص شود.

رئیس جمهور گفت: به نمایندگانی که در انتخابات اخیر به مجلس راه یافتند تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانند در توسعه و ریل‌گذاری برای تحقق اهداف نظام اثرگذار باشند. مجلس قوی در کنار دولت قوی می‌تواند ایران قوی را شکل دهند.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: دوست داشتم به همه جای استان سفر کنم و عرض سلام و خسته نباشید داشته باشم اما در این سفر امکان‌پذیر نیست. سفر قبلی هم به دلیل شیوع کرونا امکان‌پذیر نبود اما حتما در سفر دیگری به سایر نقاط استان خواهم رفت.

وی افزود: سفر ما صرفا برای افتتاح و کلنگ‌زنی نیست. ما می‌آییم که موارد و مسائل را از نزدیک ببینیم و رصد کنیم. از مدیران می‌خواهم توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارتباط با بدنه جامعه و مردم را جدی بگیرند.

رئیس جمهور ادامه داد: کرامت با ارباب‌رجوع، با مردم، با کارکنان تحت مدیریت، کرامت با خانواده و با همه را جدی بگیریم. کرامت منافاتی با کنترل و نظارت و حساب‌کشی ندارد. به همه کارکنان خودمان اعتماد داریم اما اعتماد خلاف نظارت و کنترل نیست. ما اعتماد داریم و سوال هم می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: روابط ناسالم و تحت تاثیر افراد و جریان‌ها قرار گرفتن، جزو آفات نظام اداری کشور است و باید جدی گرفته شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دقایقی پیش از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری به مازندران سفر کرد و با استقبال نمایندگان ارشد استان از جمله آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه، استاندار و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس وارد مازندران شد.

در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور برخی چهره‌های شاخص ورزشی، فرهنگی و هنری از جمله محمدرضا اسحاقی هنرمند برجسته موسیقی، حسن یزدانی چهره نامدار کشتی و سپیده بابایی عضو تیم ملی کشتی آلیش حضور داشتند.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha