افغانستان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران

مسکو- ایرنا- سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت افغانستان با بیان اینکه این کشور نزدیک ترین مناسبات را در طول تاریخ با جمهوری اسلامی ایران داشته است، گفت: به دنبال ارتقای سطح مبادلات تجاری دوجانبه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نورالدین عزیزی که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی روسیه: جهان اسلام (کازان فروم) به تاتارستان روسیه سفر کرده است، این سخنان را روز پنجشنبه در بازدید از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت حلال و در نشستی با سفیر کشورمان در مسکو، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سرکنسول ایران در کازان و همچنین نمایندگان برخی شرکت‌های داخلی بیان کرد.
وی در این نشست از مسیر بندر چابهار ایران- افغانستان- آسیای میانه به عنوان نزدیک‌ترین راه دسترسی این کشورها برای حمل‌ونقل کالا یاد کرد و فراهم‌شدن امکان دائمی حمل و نقل کالا از این مسیر و تقویت زیرساخت‌های موجود را خواستار شد.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان همچنین از برنامه کابل برای افزایش ساعات کاری گمرکات مرزی این کشور به ۲۴ ساعت برای شتاب‌بخشی به مبادلات تجاری با همسایگان سخن گفت.

افغانستان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران

تقویت مناسبات با همسایگان، اولویت دولت سیزدهم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه تقویت مناسبات با همسایگان اولویت دولت آیت الله رئیسی است، گفت: بر این باور هستیم که همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر به نفع ملت‌ها است و آنها نباید اجازه دهند که بیگانگان در امور منطقه دخالت کنند.
کاظم جلالی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور، مشکلات دهه‌های گذشته ناشی از حضور بیگانگان را یادآور شد و گفت:‌ مشکلاتی که برای مردم افغانستان طی دهه‌های اخیر رخ داد به دلیل عملکرد قدرت‌های جهانی بود و از این رو، هر چه بتوانیم که مانع از نفوذ و اختلاف‌افکنی بیگانگان در منطقه شویم، نتیجه آن به نفع ملت‌های منطقه خواهد بود.

آمادگی برای تبادل هیأت‌های علمای دو کشور
حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی که به منظور حضور در اجلاس گروه راهبردی روسیه – جهان اسلام به کازان سفر کرده است، نیز در این نشست از آمادگی این مجمع برای سفرهای متقابل هیأتهایی از علمای ایران و افغانستان سخن گفت و اظهار داشت: تبادل هیأت‌های فرهنگی می‌تواند به تقویت مناسبات دوجانبه به نفع دو ملت همسایه منجر شود.

هیات سرپرست دولت افغانستان که معاون وزیر فرهنگ این کشور نیز در آن حضور داشت، قبل از این نشست با حضور در پاویون جمهوری اسلامی ایران، با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه صنعت حلال کازان آشنا شد.


جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
همزمان با برگزاری پانزدهمین اجلاس کازان فروم، نمایشگاه صنعت حلال با حضور شرکت‌هایی از کشورهای اسلامی تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه جاری برپا است که این نمایشگاه روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه به صورت رسمی با قرائت قرآن کریم و با حضور نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.
فعالان بخش خصوصی از ۱۲ شرکت از جمهوری اسلامی ایران در پاویون اختصاصی کشورمان در این نمایشگاه حضور یافته و به دنبال توسعه مبادلات تجاری و مذاکرات برای توسعه صادرات خود هستند. علاوه بر این، میربیزینس بانک (بانک روسی که همه سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است) در این نمایشگاه با پرچم مقدس کشورمان حضور دارد.
شهر کازان پس از بدرقه شرکت کنندگان در اجلاس «روسیه-جهان اسلام» در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، خود را برای برپایی دو رویداد دیگر در سطح بین المللی آماده می کند.
این شهر میزبان رقابت‌های ورزشی بریکس است که ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.
مهمترین رویداد گروه بریکس در قالب اجلاس سران نیز اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان برگزار خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران با تلاش دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به همراه چهار کشور دیگر شامل: مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عضویت گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس درآمد. عضویت اعضای جدید در نشست تابستان ۱۴۰۲ سران گروه بریکس متشکل از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تأیید شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha