۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۲۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85479634
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: فضای امنیتی باثبات تری در عراق حاکم است

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۲۷
کد خبر: 85479634
سازمان ملل: فضای امنیتی باثبات تری در عراق حاکم است

نیویورک – ایرنا- «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق این کشور را دارای چالش های متنوع دانست اما تاکید کرد: اکنون فضای امنیتی با ثبات تری در عراق حاکم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،«جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازما ملل گفت: تصویری که ما می خواهیم به تصویر بکشیم عراقی است که با کشوری که یونامی برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش در آن مستقر شد، متفاوت است.

او گفت: عراق در واقع، با کشوری که در سال ۲۰۱۸ وارد آن شدم، متفاوت به نظر می رسد. امروز ما شاهد یک عراق در حال رشد هستیم.

وی تاکید کرد که در حال حاضر، فضای امنیتی با ثبات تری در عراق حاکم است. با این حال، فساد، جناح گرایی، معافیت از مجازات، دخالت ناروا در کارکردهای دولت و بازیگران مسلح که خارج از کنترل دولت عمل می کنند همچنان موانع بزرگی هستند که باید بر آنها غلبه کرد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق ادامه داد: همین امر در مورد احساس به حاشیه رانده شدن و طرد شدن نیز در داخل و بین اجزای خاص جامعه صدق می کند. اگر به آنها رسیدگی نشوند آنها خطر شعله ور شدن آتش تنش های درون و بین جامعه ای را دارند.

پلاسخارت افزود: کسانی که تحت تأثیر درگیری قرار گرفته و آواره شده اند شایسته بازسازی زندگی خود هستند. این باید شامل بازگشت به مناطقی باشد که تاکنون به دلیل نفوذ بازیگران مسلح غیرقابل دسترسی بوده اند.

او اضافه کرد: در مورد سنجار، ۹ سال از زمان آزادسازی این منطقه از دست داعش می گذرد اما شهر همچنان ویرانه است. تابستان امسال سالگرد غم انگیزی را رقم خواهد زد؛ ۱۰ سال از زمان نسل کشی داعش علیه مردم ایزدی می گذرد.

پلاسخارت ابراز امیدواری کرد: دستاوردهای این ۱۰ سال از دست نرود بلکه از سوی همه مقامات، بازیگران و ذینفعان برای متحد شدن و گام برداشتن به سمت خدمت به مردم سنجار استفاده می شود.

وی همچنین گفت که با توجه به اینکه انتظار می‌رود رای‌گیری بعدی پارلمان در روز شنبه آینده برگزار شود، رئیس جدید به زودی تایید شود.

دولت عراق ۲۳ اردیبهشت ماه جاری با طرح درخواستی خواستار پایان ماموریت هیات مساعدت سازمان ملل برای عراق (یونامی) در این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، دولت عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ماه مه ۲۰۲۳، دولت عراق درخواستی را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر کاهش مأموریت یونامی ارائه کرد، تا پایان دادن به مأموریت آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد؛ چرا که امروز شرایط ۲۱ سال پیش که یونامی به دلیل آن تشکیل شد، دیگر وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه درخواست دولت عراق، شورای امنیت یک تیم مستقل بررسی استراتژیک را تشکیل داد و این تیم ارزیابی مستقلی از ماموریت یونامی انجام داد و به این نتیجه رسید که در سایه تحولات مثبت و دستاوردهای مهمی که عراق در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی کسب کرده است، دیگر نیازی به فعالیت این هیات نیست.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: دولت عراق خواستار پایان کار مأموریت یونامی تا پایان سال ۲۰۲۵ شده است و بغداد امیدوار است شورای امنیت تا پایان ماه جاری میلادی در پاسخ به درخواست عراق قطعنامه‌ای را در این زمینه تصویب کند.

هیات مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (UNAMI) درپی قطعنامه شماره ۱۵۰۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۳ تشکیل شد و از تلاش‌های توسعه ملی در سطوح سیاسی، انتخاباتی و بشردوستانه در سراسر عراق حمایت می‌کند. یکی از وظایف یونامی اجرای قرارداد بین‌المللی با عراق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha