۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۵۵
کد خبر: 85479422
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آیین معرفی موسوعه "معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه" در قم  برگزار شد

قم - ایرنا - آیین معرفی موسوعه "معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه" روز پنجشنبه با حضور اساتید و طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این آیین گفت: خدمت به حدیث و ائمه اطهار(ع) یک اقدام ارزشمند است که همه باید از این اقدام حمایت کنند.

آیت الله رضا استادی با اشاره به اینکه مردم در زمان اهل بیت (ع) از ظرفیت آن بزرگواران استفاده نمی‌کردند، اظهار داشت: اگرچه اهل بیت(ع) در آن زمان حضور داشتند ولی مردم مسائل و مشکلات خود را از آنان نمی‌پرسیدند.

وی با بیان اینکه امام جعفر صادق(ع) احیای امر اهل بیت(ع) را انجام دادند، تصریح کرد: ما نیز وظیفه داریم با بیان احادیث و روایات این مسیر احیای امر اهل بیت(ع) را ادامه دهیم.

آئین معرفی موسوعه "معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه" در قم  برگزار شد

وی در ادامه گفت: اساتید، فضلا و بزرگان حوزه در زمان خود با تمام محدودیت‌ها برای جمع آوری احادیث تلاش کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر تلاش این بزرگان حوزه نبود، تمام معارف اهل بیت(ع) امروز از بین می‌رفت، گفت: ما طلاب و حوزویان وظیفه داریم همواره از افرادی که در طول تاریخ به احادیث و روایات خدمت کردند، تقدیر و تجلیل کنیم.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم نیز در این آیین گفت: زمینه‌ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است می‌طلبد که مجموعه‌های حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی اظهار کرد: متاسفانه حدیث خوانی به مرور تضعیف شده است.

وی با اشاره به اینکه کنارهم قرار گرفتن متون روایی و آیات قرآن فهم دقیق‌تری به انسان می‌دهد، مطرح کرد: واژگان مترادف به صورت متعدد در روایات بیان شده است که برای فهم دقیق آن باید تمام این واژگان را در کنار یکدیگر ببینیم.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم با بیان اینکه تاکنون نسبت به قرآن اقدامات خوبی انجام شده ولی در عرصه روایات نیازمند نمایه نویسی و اقدامات موضوعی هستیم، عنوان کرد: مرحوم علامه مجلسی پیش از تدوین بحار الانوار ابتدا به نمایه نویسی پرداخت.

آئین معرفی موسوعه "معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه" در قم  برگزار شد

وی با اشاره به اینکه بحارالانوار یک فرهنگ قرآنی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه نسبت به کتب اربعه و کافی هنوز در این عرصه دارای فقر هستیم.

طباطبایی با بیان اینکه موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه یک اقدام بزرگی بود که تازه آغاز شده است، تصریح کرد: برای دسترسی‌های بیش‌تر و بهتر باید در ادامه مسیر به سمت مباحث نرم افزاری برویم.

وی با اشاره به اینکه با نمایه‌زنی تفکر اساتید و سیر استفاده از روایات مشخص خواهد شد، یادآور شد: زمینه‌ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است می‌طلبد که مجموعه‌های حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: راهی که با تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه آغاز شده است با تجلیل و حمایت باید تقویت شود.

یکی از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این آیین با بیان اینکه در مسیر تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌است ، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد انتظام اظهار کرد: ساماندهی مفاد قرآنی و روایات موجود در کتاب وافی و بحار الانوار یک توضیح اجمالی از این موسوعه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این موسوعه تسهیل دسترسی محققان به روایات است، مطرح کرد: هر آن‌چه به باورهای انسان مرتبط باشد و منجر به هدایت انسان شود، معارف نام دارد.

این استاد حوزه با بیان اینکه در این موسوعه روایات با نگاه معرفتی آمده است، عنوان کرد: دامنه روایات به لحاظ محتوایی و دامنه روایات به لحاظ سندی دو رویکردی بوده است که در این موسوعه مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معیارها در تشخیص قدرت و ضعف روایات متفاوت است، خاطرنشان کرد: در این موسوعه بنا بر این بوده است که از مجموعه روایات بهره‌مند شویم.

انتظام با بیان اینکه تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

آئین معرفی موسوعه "معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه" در قم  برگزار شد

پژوهشگران موسسه معارف وحیانی ثقلین تهیه و تنظیم موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه را با هدف تبیین آیات و روایات معارفی که شامل بحث اخلاقی اعتقادی سیره معصومین و نیز فلسفه احکام می‌شود انجام دادند.

تقطیع هدفمند آیات و روایات برای فهم محتوای معارفی ، آرایش نمایه برداری محتوایی این آیات و روایات به گونه درختواره معارفی ، دسترسی و مشاهده روایات موجود در هر موضوع معرفتی و نشر همزمان یک دوره ۱۲ جلدی به همراه اپلیکیشن موسوعه بر روی لوح فشرده از ویژَگی‌های این موسوعه می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha