۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85479209
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت فردوسی در گناباد/ محل وقوع «جنگ ۱۲ رخ» شاهنامه

گناباد-ایرنا- آیین گرامی‌داشت روز زبان پارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی در گناباد به عنوان منطقه وقوع «جنگ ۱۲ رخ» که به دفعات از آن در شاهنامه فردوسی نام برده شده است، روز پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در این آیین گفت: جنگ ۱۲ رخ سومین جنگ ایران و توران است که در شاهنامه فردوسی به‌طور مفصل به این جنگ حماسی پرداخته شده و یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های دوره پادشاهی کیخسرو بر توران است.

حمیدرضا محمودی قوژدی افزود: در جنگ ۱۲ رخ که در واقع ادامه جنگ میان ایرانیان و تورانیان در منطقه باستانی زیبد گناباد رخ داده بود، ۱۱ پهلوان برگزیده از ایران با ۱۱ پهلوان از توران مبارزه می‌کنند و گروه پهلوانان ایرانی پیروز می‌شوند و در پایان نیز پیروان سردار سپاه افراسیاب به دست گودرز سردار سپاه کیخسرو کشته می‌شود.
وی ادامه داد: جنگ ۱۲ رخ یکی از مهم‌ترین جنگ‌های ایرانیان علیه تورانیان است که در زمان پادشاهی کیخسرو به پیروزی ایرانیان منجر شد و فردوسی این رویداد را که در زیبد گناباد رخ داده، در ۲ هزار و ۵۱۸ بیت شعر توصیف کرده است.

آیین بزرگداشت فردوسی همراه با اجرای مشترک ورزش زورخانه ای به میزبانی تیم یازده رخ زورخانه ولیعصر گناباد با حضور ورزشکاران تیم اتحاد زورخانه شهید زارع حسینی، زورخانه غدیر بیدخت و جمعی از پیشکسوتان این ورزش برگزار شد.

در این مراسم اشعار شاهنامه فردوسی با اجرای ورزش زورخانه‌ای خوانده و داستان جنگ ۱۲ رخ توسط یکی از ورزشکاران و مرشدان روایت شد.

جنگ ۱۲ رخ نام جنگی است که به خون‌خواهی سیاوش و به دلیل جنگ افروزی فرمانروای توران 'افراسیاب و پیران ویسه' در منطقه تاریخی زیبد گناباد در گرفت و تمامی سرداران توران و پیران وزیر افراسیاب نیز در همین جنگ کشته‌ شدند.
در شاهنامه فردوسی ۱۱ مرتبه از روستای زیبد و ۱۲ مرتبه از گناباد نام برده شده است.

روستای «زیبد» محل وقوع جنگ ۱۲ رخ در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی گناباد واقع است.

شهرستان گناباد دارای ۱۳ گود زورخانه ای بیش از ۵۰۰ ورزشکار زورخانه ای و ۱۸۱ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از صدها اثر شناسایی شده و واجد ارزش و نیز ده‌ها جاذبه گردشگری و صنایع دستی منحصر به‌ فرد است.
شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha