معاون وزیر تعاون: خط اعتباری ۸۰ هزار میلیارد ریالی برای تعاونی‌های کشور ایجاد شد+فیلم

مشهد-ایرنا- معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تفاهم‌نامه ۸۰ هزار میلیارد ریالی بین این معاونت، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری توسعه تعاون به عنوان خط ویژه اعتباری از محل منابع بانک توسعه تعاون امضا شد که مبلغ آن رشد چشمگیری نسبت به پارسال دارد.

به گزارش ایرنا، حامد ویس‌کرمی روز پنجشنبه در نشست خبری بعد از همایش سالانه مدیران حوزه تعاونی کشور که به میزبانی مشهد برگزار شد، افزود: این تفاهم نامه که در نشست امروز به امضا رسید، مبلغ آن در مقایسه با تفاهم نامه سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» توسعه بخش تعاون در کشور هدف‌گذاری شده و رویکرد توسعه تعاون در کشور از حالت دو وجهی به توسعه تک وجهی و سه وجهی تغییر خواهد کرد، به این معنا که در حوزه تعاون از توسعه کمی عبور خواهیم نمود و با مدل توسعه کیفی و گسترش اجتماعی و اقتصادی، این مسیر را طی خواهیم کرد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: واگذاری بنگاه‌های دولتی با اولویت بخش تعاونی در جهت مردمی کردن اقتصاد، ایجاد و توسعه تعاونی‌های نیروگاهی از محل انرژی های تجدیدپذیر به منظور رفع ناترازی حداقل ۱۰ هزار مگاوات ناترازی انرژی در کشور است که این طرح توسط هیات دولت به تصویب رسید.

وی بیان کرد: ایجاد حداقل یک شهرک تخصصی در بخش تعاون، توسعه تعاونی‌های اقتصاد محله و تعاونی‌های روستایی و تعاونی‌های دانشجویی، توسعه تعاونی‌های پلت فرمی، تحقق رشد ۱۰ درصدی صادرات بخش تعاون، ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش تولید به تعداد حداقل ۱۱۰ زنجیره مزیت‌دار در سطح استانهای کشور، توسعه همه ارکان بخش تعاون بویژه اتاق‌های تعاون در سطح کشور، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و بانک توسعه تعاون در دست انجام خواهد بود.

ویس کرمی اضافه کرد: امسال بانک توسعه تعاون در یک اقدام مثبت در جهت رفع مساله مردم بویژه مسکن کارگری مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به عنوان خط اعتباری ویژه علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن اختصاص داده است که پرداخت خواهد شد.

رشد ۶.۴ درصدی تعاونی ها در دولت سیزدهم

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون حدود ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در بخشهای مختلف در کشور فعال هستند که مشخصات تک تک آنها در سامانه جامع بخش تعاون به صورت روز موجود است، این تعاونی‌ها با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو دارند و بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

ویس کرمی بیان کرد: ۵۵ درصد از تعاونی‌ها در بخش تولیدی اعم از بخشهای صنعت و کشاورزی فعال هستند و ۴۵ درصد باقیمانده در بخش توزیع و خدمات فعالیت دارند، سهم بخش مسکن از تعاونی‌ها ۱۰ درصد، سهم بخش کشاورزی ۲۴ درصد، سهم بخش صنعت ۱۸ درصد و سهم بخش خدمات ۲۵.۵ درصد است.

وی اظهار کرد: تشکیل تعاونی‌ها در دولت سیزدهم با رشد ۶.۴ درصدی مواجه بود و در ۲ سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تعاونی در کشور تشکیل شده که منجر به ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی شده است، در این دولت ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی با اشتغالزایی بیش از ۶۲ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد ریالی افتتاح شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم ۹۶۸ طرح روستایی با دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شد که منجر به ایجاد ۱۲ هزار و ۲۶۷ شغل در حوزه روستا گردید، همچنین در این دولت ۶۲ تعاونی دانش بنیان با عضویت هزار و ۵۰۰ نفر از فرهیختگان کشور تشکیل شد.

وی یکی از مدل‌های موفق تعاونی در کشور را تعاونی مرزنشینان ذکر و بیان کرد: توسعه تعاونی‌های مرزنشین به توانمندی مرزنشینان و توسعه صادرات می‌انجامد، در پایان سال گذشته نیز حجم عملیات و معافیت ارزی مرزنشینان به ازای هر نفر به ۸۰۰ دلار رسید، همین مساله کمک کرد که سهم افزایش صادرات برای هر فرد ۲ برابر افزایش یافت.

ویس کرمی تعداد اقلامی که تعاونی‌ها می توانند صادر کنند را ۶۰ قلم کالا برشمرد و گفت: یکی از برنامه های جدی امسال نیز ایجاد پایانه های صادراتی و واگذاری آنها به تعاونی مرزنشینان است.

وی میزان صادرات تعاونی‌ها در دولت سیزدهم را ۳.۹ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: این میزان صادرات در حوزه های کشاورزی و صنعتی با رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در دولت قبل مواجه بود.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه تعاونی‌های مسکن در کشور بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته‌اند، گفت: از این تعداد ۸۴۰ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح مسکن مهر بود که از این تعداد ۲۷ هزار واحد معادل ۱.۳ درصد مشکل‌دار بودند.

وی با بیان اینکه نظارت بر تعاونی‌ها در ۲ بخش انجام می‌شود، افزود: استانداردسازی نظام مالی تعاونی‌ها کار ویژه دولت سیزدهم است که ظرفیت تحولی این بخش را در سال جاری مشخص می‌کند، همه تعاونی‌ها تکلیف دارند حسابرسی خود را براساس الگوی استاندارد جامع حسابرسی کشور انجام دهند.

وی اظهار کرد: نظارت‌های حقوقی بر نحوه برگزاری مجامع و مسائل حقوقی تعاونی ها شیوه دیگری است که از طریق سامانه جامع و هوشمند تعاونی کشور و انجمن مرکزی نظارت در اتاق تعاون انجام می‌گیرد.

سهم تعاون از اقتصاد کشور باید مشخص شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص سهم تعاون از اقتصاد کشور گفت: سالها است که سهم بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری نشده، انتظار هم این است که سهم دقیق تعاون و موفقیتی که در این زمینه کسب کرده است را محاسبه شود و زمینه‌ها برای توسعه این بخش بیش از گذشته فراهم شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که منجر به عدم توسعه بخش تعاون شده، عدم تحقق بخشی از منابع دولت در گذشته بوده که باید به عنوان یارانه در برنامه پیش بینی شده اما متاسفانه روی آنها اقدام نشده است، در این راستا دولت سیزدهم اهتمام داشته که در سال گذشته از محل منابع بانکی کشور، جدا از منابع بانک توسعه تعاون، ۳۵۰ هزار میلیارد ریال به این بخش تزریق کرده که از این محل بیش از ۳۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

ویس کرمی گفت: پارسال ۱۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال منابع تسهیلاتی و بانکی به تعاونی‌های خراسان رضوی پرداخت شد که از این محل سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد گردید، هدف‌گذاری امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت منابع تسهیلاتی و بانکی به بخش تعاون کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha