حمل و نقل تهران لوکس‌تر می‌شود/  اول تاکسی برقی حالا تراموا

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران گفت که مجوز ساخت ۲ خط تراموا را اخذ کرده و امیدواریم امسال احداث یکی از این خطوط را آغاز و افتتاح کنیم چرا که ساخت آن کمتر از یک سال زمان می‌برد.

به گزارش ایرنا، این خبر را شهردار تهران چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ - در حاشیه آیین احداث خط ۹ مترو در حضور خبرنگاران به پایتخت‌نشینان داد.

علیرضا زاکانی همچنین اذعان کرد که با تحقق هوشمند سازی سفرهای شهری؛ امسال یک سال بی نظیر نسبت به سال‌های پیشین برای عبور از هوای آلوده و مزاحمت‌های ترافیکی برای مردم تهران خواهد بود.

وعده احداث خطوط تراموا از سوی شهردار تهران در سال جاری، خبری بود که پایتخت نشینان را به توسعه وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی امیدوار کرد.

در کنار سایر اقدامات مهم شهری از جمله توسعه خطوط مترو، افزایش تعداد واگن‌ها، ساماندهی و افزایش اتوبوس‌ها و گسترش بزرگراه‌های شهری، برقی سازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها که برای نخستین بار در پایتخت با جدیت در حال تحقق است و مراحلی از آن نیز با همکاری ایران و طرف خارجی طی شده است؛ اینک تهرانی‌ها، کام خود را با خبر خوش دیگری یعنی احداث خطوط تراموا در پایتخت شیرین می‌کنند.

این نخستین باری است که خبر احداث خطوط تراموا و ورود این وسیله جابجایی مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اعلام می‌شود و شاید تصورش هم زیبا باشد که با ورود ترامواهای خوش رنگ و موزون، روح تازه‌ای به شهرمان دمیده شود و رنگ تازه‌ای به خود بگیرد.

حمل و نقل تهران لوکس‌تر می‌شود/  اول تاکسی برقی حالا تراموا

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدرن سازی ناوگان حمل ونقل عمومی در پایتخت در کنار توسعه خطوط مترو به عنوان یک امر مهم در سرخط اقدامات مدیریت شهری قرار دارد و با جدیت در حال پیگیری و انجام است؛ اقدامی که تاکنون در هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری میسر نشده است.

هر چند با نیم نگاهی به کارنامه شهرداری تهران طی چند دهه گذشته در می‌یابیم که در دوره‌هایی از فعالیت مدیریت شهری؛ وعده تحقق اقداماتی همچون احداث خطوط مونوریل بطول ۶ کیلومتر در مسیر (صادقیه تا فرودگاه امام خمینی) از سوی مدیران وقت داده شد، مصوبه آن نیز در سال ۸۲ در جلسه شورای شهر تهران مطرح و تصویب شد و قرار بود مونوریل ۶ کیلومتری با پنج ایستگاه طبق برنامه طی ۲و سال به بهره‌برداری برسد.

این پروژه شهری در شبکه حمل و نقل با وجود انعقاد قرارداد در سال ۸۴ و نیز تخصیص بودجه از درآمد شهرداری اما به دلایل نامعلوم که گفته می‌شد بعضا لجبازی‌های سیاسی برخی مسوولان وقت در آن دخیل است؛ به سرانجام نرسید و کار عمرانی ساخت و راه اندازی مونوریل در پایتخت در همان فاز نخست اجرا در نطفه کور شد.

اکنون مدیریت شهری در تلاش است تا برغم مخافان و موافقان بسیار در پیاده سازی برخی پروژه‌های مهم شهری و نیز ورود مدهای جدید حمل و نقلی همچون تراموا و تاکسی‌های برقی که سال‌هاست در اغلب کشورهای بزرگ دنیا در حال اجراست، شبکه حمل و نقل پایتخت را تغییر دهد و بروزرسانی کند.

تراموا چیست

تراموا یکی از مدهای حمل و نقل عمومی است که دارای قدمتی ۲۰۰ ساله در اغلب کشورهای دنیاست و برای جابجایی مسافران با ظرفیت بالا در سطح شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تراموا نوعی قطار برقی است که با ایجاد زیرساخت‌های ریلی بر روی خطوط راه‌آهنی با استفاده از انرژی الکترویکی که در خیابان حرکت می‌کند.

این قطارهای شهری معمولا دارای یک تا سه واگن است که در مسیر خود مسافران را در ایستگاه‌های مشخص سوار و پیاده می‌کند.

پیاده سازی تراموا در کدام خیابان‌های پایتخت

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره احداث خطوط تراموا در پایتخت پیش‌تر به خبرنگار ایرنا گفته بود که برای «تراموا» در مسیر خیابان آزادی تا سه‌ راه تهرانپارس که دارای مسافران زیاد است، پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت دفاع، شهریور ماه ۱۴۰۲ تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت دفاع در ارتباط با فراهم نمودن زمینه مشارکت در تامین مالی، طراحی، ساخت و بهره برداری خطوط تراموای تهران به امضا رسید.

امیر دریادار رستگاری رییس شرکت (صا ایران) وزارت دفاع در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه فوق اظهار کرده بود که با این توافق، خط یک تراموای تهران حد فاصل میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس با همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران راه اندازی می شود.

به گفته وی، قرار شد تا با نصب چهار هزار دوربین هوشمند موضوع ترافیک و حمل و نقل تهران مدیریت شود. دوربین‌های هوشمند (با هوش مصنوعی حجم ترافیک را مدیریت می‌کنند) این مقام مسئول تاکید کرده بود که این پروژه نیز در ظرف دو سال اجرایی می‌شود.

دریادار رستگاری درباره جزییات احداث تراموا در پایتخت اظهار کرده بود که طول خطوط تراموا حدود ۳۴ کیلومتر پیش بینی شده که ۲۸ رام قطار در آن تردد خواهند داشت و می‌تواند حدود ۵۵ تا ۵۶ میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند.

وی هزینه مالی این پروژه را سرمایه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون یورو پیش بینی کرده بود.

حمل و نقل تهران لوکس‌تر می‌شود/  اول تاکسی برقی حالا تراموا

شورای شهری ها راجع به تراموا چه می گویند

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در حاشیه یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در حضور خبرنگاران گفته بود که اگر ضرورت اجرای تراموا در پایتخت تایید شود، شهرداری و شورا پای اجرای آن خواهند ایستاد.
مهدی چمران تاکید کرده بود که برای اجرای تراموا در پایتخت باید مطالعات عمیقی انجام شود.

احداث خطوط تراموا نیاز پایتخت

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم معتقد است تهران نیاز به مدرن سازی دارد و احداث خطوط تراموا و ورود آن به پایتخت کار خوبی است.

این عضو شورای شهر در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا افزود: تراموا شبیه اتوبوس بزرگی است که می‌تواند چرخ‌های فلزی داشته باشد و روی ریل راه برود و هم در مدلی دیگر دارای چرخ‌های لاستیکی باشد.

قائمی می‌گوید: از شهردار تهران در جلسه ای از شورا سوال کردیم که آیا می‌توان از تراموا با چرخ لاستیکی استفاده کرد که شهردار تهران تایید کردند؛ پس این امکان وجود دارد که بتوان از ترامواهایی بدون ریل در سطح شهر برای خدمات رسانی بیشتر مسافران با ظرفیت بیشتر استفاده کرد ...

حمل و نقل تهران لوکس‌تر می‌شود/  اول تاکسی برقی حالا تراموا

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در توضیح بیشتر افزود: تراموا همان اتوبوس‌های دو کابین و سه کابین است که اکنون چند دستگاهی از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت فعال است، می‌توان ظرفیت استفاده از این نوع وسایل نقلیه عمومی را بالا برد و از تعداد بیشتری از این اتوبوس‌های چند کابین در ناوگان برای خدمات رسانی به مسافران بهره گرفت.

قائمی اظهار کرد: به نظرم باید برای تردد اتوبوس‌های بزرگ و یا تراموا؛ مسیر خاص ترددی پیش بینی شود و اگر ظرفیت وجود داشت و میسر بود و مسیرهای تردد در شهر اجازه بدهد از اتوبوس چهار کابین هم استفاده کرد

اینک اقدامات بزرگی در ایجاد تحولی عظیم در شبکه حمل و نقل پایتخت در حال انجام است، اقدامات شهری که به اذعان شهردار تهران به ثمر رسیدن آنها منتج به رفع مشکلات ترافیکی و نیز بدنبال آن کاهش آلودگی هوا در پایتخت خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha