۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85478775
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست ۲۷ مکان در خراسان شمالی برای تدفین شهدای گمنام

بجنورد-ایرنا- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: ۲۷ مکان در سازمان ها، ارگان ها و مراکز آموزشی استان تقاضای تدفین شهدای گمنام را دارند.

سرهنگ مهدی الهی راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق برنامه ریزی کشوری از سال گذشته شهدای گمنام برای تدفین به مکانی اختصاص داده می شود که از قبل یادمان شهید تا حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

وی تصریح کرد: سازمان ها، ارگان ها و مراکز آموزش عالی و هر بخش دیگری که درخواست تدفین شهدای گمنام را دارند باید در مرحله اول مکان و یادمان شهدا را آماده سازی کنند تا با درخواست آنها موافقت شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی افزود: اکنون ۸۰ شهید گمنام در ۴۱ مکان در استان شامل فضاهای دانشگاهی، اداری، بوستان ها و مکان های تفریحی، آموزشی و نظامی تدفین شده اند.

الهی راد خاطرنشان کرد: سال گذشته ساخت ۱۵ یادمان شهدا تکمیل شد و اکنون نیز ساخت ۱۰ یادمان با پیشرفت فیزیکی بالا در دست اقدام است که تا نیمه اول امسال بهره بردای شود.

وی با بیان اینکه اکنون هیچ یادمانی در نوبت ساماندهی در استان قرار ندارد افزود: خوشبختانه با مشارکت و همکاری تمامی بخش ها، موضوع ساماندهی یادمان شهدا به سرانجام می رسد و در این راستا گام مثبتی برداشته شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت:‌ سازمان ها و یا هر نهادی که از تدفین شهدا در مجموعه خود استقبال می کنند باید نسبت به ساماندهی و تعمیرات یادمان ها نیز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یادمان های شهدا، قطب های فرهنگی و مکانی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی است افزود: بعضا در برخی از دانشگاه ها و سازمان ها مزار شهدای گمنام را به مکانی برای برنامه های فرهنگی و وداع باش تبدیل شده است که از سایر متولیان نیز می خواهیم در این خصوص فعالیت بیشتری داشته باشند.

الهی راد خاطرنشان کرد: یادمان های ساخته شده برای شهدای گمنام علاوه بر فضای معنوی خاص خود، بهترین مکان برای انجام فعالیت های فرهنگی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی با اشاره به اینکه مزار شهدای گمنام در هر منطقه ای، روحیه ایثارگری را ترویج می دهد، افزود: برگزاری برنامه های فرهنگی در این یادمان ها، بهترین شرایط را برای تبیین ارزش های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت به وجود می آورد که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: برگزاری اقامه نماز جماعت و شب های خاطره در جوار یادمان شهدای گمنام از دیگر اقدام‌های فرهنگی است که می توان آن را با استفاده از معنویت مزار شهدا برگزار کرد و شوری خاص بدان بخشید.

الهی راد خاطرنشان کرد: هرکدام از مزار شهدای گمنام فلسفه ای جذاب دارد که حضور راویان دوران دفاع مقدس در آن می تواند به عنوان یک برنامه فرهنگی مستمر تعریف شود.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.

تعداد کل ایثارگران این استان ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر، تعداد کل آزادگان ۳۹۷ نفر و جانبازان هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد و در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha