معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور، پیگیر وضعیت مشهد سیل‌زده

مشهد- ایرنا- سیل دیروز - چهارشنبه - مشهد، چهره شادی را که این شهر در دهه کرامت به خود گرفته بود، مخدوش کرد و با آسیب‌ها و خسارات زیادی که به بار آورد، معاون اول رییس جمهور و وزیر کشور را برای بررسی آخرین وضعیت این کلانشهر وارد میدان کرد تا در گفتگو با مسوولان استانی، هماهنگی در خدمت رسانی درخور به شهروندان و زائران را مورد تاکید قرار دهند.

به گزارش ایرنا، بارش باران از حدود ساعت ۱۵ روز چهارشنبه در مشهد آغاز شد و با تشدید بارش ها، شهر مشهد در زیر چتر سیاه ابرهای باران‌زا به‌ناگاه شب شد، به گونه ای که به گفته سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی حدود ۳۸ میلیمتر باران در کمتر از یک ساعت در این شهر فروبارید و سیلابی از دامنه ارتفاعات جنوب به سوی مرکز شهر به راه انداخت.

این وضعیت موجب بالا آمدن آب و مسدود شدن برخی از مسیرها و زیرگذرهای شهری شد و این در حالی است که قبل از این اتفاق شوک آور، در شهر مشهد اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، نسبت به وقوع سیلاب در برخی از مناطق استان هشدار نارنجی صادر کرده بود ولی مردم از خود می پرسند که آیا این شرایط بحرانی هشدار قرمز لازم نداشت که بررسی این موضوع باید در زمان دیگری انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور، پیگیر وضعیت مشهد سیل‌زده

پس از این اتفاق و جاری شدن سیل در شهر مشهد، استاندار خراسان رضوی به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی خود در مرکز کنترل و مدیریت ترافیک مشهد حضور یافت و با مدیران دستگاه های اجرایی درباره نحوه مدیریت اوضاع گفت و گو کرد.

آنچه که در موقع رخ دادن بحران مورد نیاز مخاطبان و اهالی رسانه است، دریافت اطلاعیه ها و اطلاعات دقیق و به موقع است تا ضمن اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان از وقوع و شکل‌ گیری شایعه در میان مردم جلوگیری شود، ولی اطلاع رسانی ضعیف روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در این خصوص هم جای علت یابی بیشتری دارد.

معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور، پیگیر وضعیت مشهد سیل‌زده

تماس های تلفنی مسوولان کشوری با مدیران استانی

جاری شدن سیل در کلانشهر مشهد موضوعی نبود که در لابه لای سایر اخبار پنهان بماند و بر اساس اخبار منتشر شده در انتهای دیشب، معاون اول رئیس‌جمهور در پی وقوع سیل در مشهد و خراسان رضوی، در تماس تلفنی با استاندار، آخرین وضعیت این حادثه را بررسی و بر بسیج همه جانبه امکانات و نیز دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان برای کمک به آسیب دیدگان تاکید کرد.

محمد مخبر در این ارتباط تلفنی با اشاره به سیل شهر مشهد، فریمان و چند شهرستان دیگر خراسان رضوی، ضمن اظهار تاسف از جان باختن تنی چند از هموطنان، ارزیابی دقیق مناطق سیل‌زده و بسیج امکانات لازم برای امدادرسانی و اسکان اضطراری برخی حادثه دیدگان را ضروری دانست و از مسوولان اجرایی استان خواست نیازهای ضروری به منظور پشتیبانی و رفع کمبودهای احتمالی را هرچه زودتر گزارش کنند.

معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور، پیگیر وضعیت مشهد سیل‌زده

وی با توجه به پیش بینی های جدید برای بارش در روزهای آینده، آمادگی همه دستگاه های اجرایی و امدادی شهر مشهد و سایر شهرستان های خراسان رضوی را خواستار شد و بر اطلاع رسانی به موقع به برخی روستاهای در معرض خطر و پیشگیری از بروز احتمالی هرگونه تلفات جانی دیگر تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین ارزیابی سریع خسارات به ابنیه شهری و اموال شخصی شهروندان را پس از بازگشت اوضاع به حالت عادی گوشزد کرد تا هیات دولت برای جبران خسارات وارده به زیرساخت ها و اموال مردم اعتبارات لازم را تصویب کند.

در این تماس تلفنی یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز از وضعیت ۴۸ ساعت اخیر و شرایط وقوع سیل در مشهد و چند شهرستان دیگر گزارشی ارائه کرده و از آمادگی همه جانبه استان برای حوادث مشابه خبر داد.

همچنین وزیر کشور چهارشنبه شب در تماس با مسوولان خراسان رضوی آخرین وضعیت استان را پس از بارش‌های سیل‌آسا به ویژه در شهر مشهد مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مرکر اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در این تماس تلفنی در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق درگیر با مشکلات ناشی از سیلاب قرار گرفت و تاکید کرد از همه امکانات برای رسیدگی به مناطق سیل زده در مشهد و شهرستان های اطراف بهره گرفته شود.

وزیر کشور صبح روز پنجشنبه نیز برای بازدید از شرایط شهر مشهد و مناطق سیل زده وارد این شهر شد.

لغو مرخصی مدیران

در پی رخ دادن سیل، جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان با حضور جمعی از مدیران استانی در چهارشنبه شب تشکیل شد.

معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور، پیگیر وضعیت مشهد سیل‌زده

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در این نشست با اشاره به دستور استاندار خراسان رضوی مبنی بر لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی تا روز یکشنبه هفته آینده گفت: با توجه به بروز ترافیک در خیابان‌های سطح شهر و ضرورت تردد خودروهای امدادی، از شهروندان مشهدی انتظار می رود امشب و فردا از تردد و سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

جواد خدایی تاکید کرد: تمامی محورهای تفرجگاهی، گردشگری، اقامتگاهی، بوم‌گردی و پارک‌ها در راستای تعطیلی قبلی تا روز دوشنبه تعطیل خواهند بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه راه‌آهن، ترمینال و فرودگاه، باید آمادگی لازم را داشته باشند، افزود: از همین امشب (چهارشنبه) به تمامی مسافران پیامک‌های لازم با موضوع هشدار ارسال شود و فضای میزبانی برای آنها فراهم باشد تا اختلالی در روند میزبانی برای مسافران صورت نگیرد، بر این اساس؛ همچنین اپراتورهای تلفن همراه پیامک‌های هشدار را از امشب تا ظهر فردا به مشترکان ارسال کنند تا از شرایط موجود باخبر شوند.

امدادرسانی

جاری شدن سیل مهیب مشهد در شب و روز گذشته، اتفاقی ناخوشایند بود که تجربه مدیریتی دیگری در شرایط بحران این شهر را رقم زد که البته مدیران نمره خوبی را نگرفتند.

در همین حال کارشناس هواشناسی استان احتمال وقوع بارش های رگباری تا بامداد روز دوشنبه را دور از ذهن ندانست و تاکید کرد، با توجه به بارش های شکل گرفته در روز چهارشنبه و عدم تخلیه آب باران از مسیر فاضلاب شهری، امکان تکرار سیل در شهر مشهد وجود دارد.

بر همین اساس شهردار مشهد در آخرین گزارش خود از بازگشایی برخی از مسیرهای مسدود خبر داد و گفت: عملیات امدادرسانی آتش نشانان و نیروهای شهرداری در شهر همچنان ادامه دارد و باند شرق به غرب میدان انقلاب باز شده و تردد در یک باند آن در جریان است.

محمدرضا قلندر اضافه کرد: در خیابان های سپاه ۶۹ و ۷۱ نیز طبقات همکف منازل مسکونی دچار آب افتادگی شده بود که همچنان عملیات آتش نشانان برای تخلیه آب منازل ادامه دارد.

وی گفت: منازل حدود ۴۰ خانوار در این محدوده به دلیل آب افتادگی تخلیه شده است و شهروندان شب گذشته در مسجد منطقه و سوله هایی که آماده شده بود، اسکان داده شدند.

شهردار مشهد افزود: بارش تگرگ، عامل اصلی آبگرفتگی این منازل بود و کمپ "غدیر" نیز برای اسکان امروز این شهروندان آماده شده است.

قلندر با بیان اینکه تا کنون آمار قربانیان سیل در مشهد پنج نفر اعلام شده است، افزود: هم اینک مشکل اصلی شهر، ترافیک است از این رو از مردم می خواهیم از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز گفت: آتش نشانان و امدادگران این سازمان از دیروز تاکنون در ۱۱۸ حادثه مرتبط با سیل امدادرسانی و عملیات کرده اند.

آتشپاد دوم حمیدرضا کافی نیا افزود: در پی بارش های روز گذشته ۸۴ مورد آبگرفتگی در منازل، ۲۷ مورد محبوسی در آسانسور و هفت مورد سقوط درخت روی خودرو به مرکز فرماندهی آتش نشانی اعلام شد که این سازمان با اعزام نیرو در همه موارد یاد شده امدادرسانی کرد.

وی اضافه کرد: از ساعت ۱۵ دیروز ۵۰۰ آتش نشان در ۵۶ ایستگاه آتش نشانی مشهد در آماده باش هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: همچنین آتش نشانان تا ساعت پنج صبح امروز در کنار نیروهای خدمات شهری در حال تخلیه آب و بازگشایی معابر سیلابی شهر بودند و تقاطع انقلاب که مهمترین نقطه سیلابی روز گذشته شهر مشهد بود، بازگشایی و برای لایروبی تحویل نیروهای خدمات شهری داده شد.

هواشناسی خراسان رضوی اوایل هفته جاری پیش بینی کرده بود که از عصر - سه‌شنبه - سامانه بارشی پرفشاری وارد استان می شود که تا اوایل هفته آینده بارش های رگباری همراه با رعد و برق و صاعقه، بارش تگرگ توام با وزش باد شدید و آبگرفتگی، رواناب و سیلاب را در پی دارد.

هواشناسی خراسان رضوی همچنین نسبت به بارش تگرگ، کاهش نسبی دما و امکان اختلال در سیستم حمل و نقل استان در این فاصله زمانی هشدار داده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha