۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۴۰
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85478626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگهداشت آب در تالاب شیمبار خوزستان افزایش می‌یابد

اهواز _ ایرنا_ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های ‌سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقداماتی در جهت افزایش نگهداشت آب در تالاب شیمبار گفت:  احداث سازه نگهداشت آب در این تالاب در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالجودی چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند احداث سازه نگهداشت آب در تالاب شیمبار در شهرستان اندیکا اظهار کرد: ساخت این سازه از سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال آغاز شد.

وی افزود: امیدواریم با تکمیل لین طرح تالاب مدیریت شود تا ارزش‌های اکوسیستمی و اکولوژیکی آن حفظ شود و منشا خدمت و اثر بهتری برای مردم باشد.

وی یکی از سیاست‌های معاونت محیط زیست دریایی تالاب‌ها را نگهداشت آب از طریق مدیریت منابع آب با اقدامات مختلف عنوان کرد.

همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان توضیح داد: تالاب شیمبار ۱۱۴۴ هکتار وسعت دارد و در زمان پر آبی حقابه آن حدود ۵۸ میلیون متر مکعب است.

داود میرشکار با بیان اینکه تالاب شیمبار از نظر اکوسیستمی حائز اهمیت است توضیح داد: سازه در حال اجرا در تالاب به منظور افزایش نگهداشت و افزایش دامنه ابگیری است.

وی افزود: باتوجه به ورود رسوبات در سال های گذشته و سیلاب های اخیر، سطح آب در تالاب افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با اجرای کامل سازه معیشت دامدارن، عشایر و کشاورزان منطقه بهبود می‌یابد علاوه بر این زمینه تلطیف هوا و افزایش پوشش گیاهی تالاب بیش از پیش فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: روند احداث سازه تا سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد.

براساس این گزارش تالاب شیمبار در شهرستان اندیکا واقع شده است و یکی از بزرگترین تاکستان‌های طبیعی کشور را در دل خود جای داده و با گونه های مختلف گیاهی نقش مهمی در امرار معاش مردم منطقه ایفا می کند. پوشش عمده و غالب گیاهی در محدوده ۲ هزار هکتاری تالاب شیمبار درختچه‌های جاز، پده، گز، تمشک، زالزالک، انگور وحشی یاقوتی است که حاکی از غنای طبیعی و تنوع گونه ای بالا ی این منطقه است.

بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

در سال‌های اخیر کمبود آب یکی از چالش‌های تالاب‌های استان بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha