۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۲۹
کد خبر: 85478404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش تنش‌ها با چین، در آستانه آغاز به کار رییس جدید تایوان

تهران- ایرنا- وزارت دفاع تایوان بامداد چهارشنبه اعلام کرد که ۴۵ فروند هواپیمای چینی را در اطراف این جزیره شناسایی کرده است. از سوی دیگر نیز گارد ساحلی از ورود پنج کشتی چینی به آب‌های مورد مناقشه خبر داد، این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که روند انتقال قدرت در این جزیره در روزهای آینده انجام خواهد گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پس از آنکه وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ۴۵ فروند هواپیمای چینی را در اطراف این جزیره شناسایی کرده است، گارد ساحلی تایوان نیز گفت: پنج کشتی گارد ساحلی چین در ۱۴ مه (۲۵ اردیبهشت) به مدت سه ساعت در آب‌های تایوان حرکت کردند و سپس از منطقه بیرون رفتند.

این حادثه کمتر از یک هفته قبل از برگزاری مراسم تحلیف رئیس آینده تایوان، لای چینگ ته، رخ می‌دهد که چین او را «جدایی‌طلب خطرناک» توصیف می‌کند.

چین می‌گوید تایوان، یک دموکراسی خودمختار در بخشی از قلمرو جمهوری خلق چین است و همزمان پکن از «توسل به زور» برای تحت کنترل درآوردن تایپه هم چشم‌پوشی نخواهد کرد.

در ماه‌های منتهی به ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) که روز تحلیف لای چینگ ته است، کشتی‌های گارد ساحلی چین مکرر در اطراف آب‌های کینمن، جزیره‌ای تحت مدیریت تایوان که در ۵ کیلومتری شهر شیامن چین واقع شده است، ظاهر شده‌اند.

در ۱۴ مه (۲۵ اردیبهشت)، گارد ساحلی تایوان که در کینمن، ماتسو و پنگو (که همه جزایر دور افتاده هستند) گشت زنی می کند، گفت: پنج کشتی چینی در ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی در آب های جنوب کینمن جمع شده و از خط مرزی بین تنگه تایوان عبور کرده اند تا وارد آب های ما شوند.

در این بیانیه آمده است: گارد ساحلی تایوان به سرعت کشتی های گشتی را برای پاسخ فرستاده و قاطعانه قانون بین المللی را اجرا می کند.

این بیانیه اضافه می کند پس از واکنش تایوان، کشتی گارد ساحلی چین در ساعت ۵:۰۹ بعد از ظهر از آب های تایوان خارج شد.

تایوان می‌گوید حادثه ۱۴ مه پنجمین تشکیل کشتی‌های گارد ساحلی چین بود که در ماه می وارد آب‌های کینمن شدند.

هفته گذشته، گارد ساحلی تایوان مدعی شد که ۱۲ کشتی چینی در اطراف کینمن بودند که ۱۱ فروند از آنها وارد آب های تایوان شدند، اما پس از ۹۰ دقیقه منطقه را ترک کردند.

گارد ساحلی تایوان می‌گوید این اقدامات به طور جدی بر ایمنی ناوبری تاثیر می گذارد و صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از طرف چینی می‌خواهیم خویشتنداری نشان دهد و فوراً این رفتار غیرمنطقی را متوقف کند.

وزارت دفاع تایوان نیز امروز اعلام کرد که ۴۵ فروند هواپیمای چینی را در اطراف این جزیره شناسایی کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای با اشاره به خط دریایی ۱۸۰ کیلومتری که تایوان و چین را از یکدیگر جدا می‌کند، گفت: ۲۶ فروند از این هواپیماها از خط میانی در تنگه تایوان عبور کردند.

این آمار بیشترین تعداد هواپیماهایی را نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی در اطراف تایوان شناسایی شده‌اند.

پکن تقریباً روزانه حضور نظامی خود را در اطراف تایوان تقویت می‌کند و هواپیماهای جنگی و کشتی‌های نیروی دریایی‌اش را به منطقه اعزام می‌کند تا فشارها علیه دولت فعلی تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور مستعفی، که ادعای چین در مورد حاکمیت جزیره تایوان را رد کرده، افزایش دهد.

لای چینگ ته مانند تسای اینگ ون رئیس فعلی تایوان، حاکمیت پکن بر تایوان را رد می‌کند. مراسم تحلیف لای چینگ ته قرار است در روز ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

روابط پکن و تایپه از زمان حاکمیت حزب دموکراتیک ترقی‌خواه در تایوان از سال ۲۰۱۶ بدتر شده و پکن از مذاکرات با دولت استقلال‌طلب تایوان اجتناب کرده است.

چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. ۲ طرف از زمان جدایی در سال ۱۹۴۹ به دلیل جنگ داخلی و با عقب‌نشینی دولت وقت چین، جداگانه اداره می‌شوند.

چین در چهار سال گذشته رزمایش‌های نظامی را در منطقه اطراف این جزیره افزایش داده است.

آمریکا با وجود آنکه می‌گوید به اصل چین واحد پایبند است اما در عمل با انجام اقداماتی بی‌پروا و ترویج تعامل رسمی با تایوان، در حال توسعه روابط خود با این جزیره است.

وزارت دفاع چین سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن از آمریکا می‌خواهد تا به طور موثر و کامل به تعهد خود در زمینه عدم حمایت از استقلال تایوان عمل کرده و فوری تسلیح تایپه و تقویت روابط نظامی آمریکا با تایوان را متوقف کند.

تنش‌ها در اطراف تایوان و منطقه داغ نزدیک دریای چین جنوبی - که پکن تقریباً تمام آن را ادعا می‌کند - با نزدیک شدن به مراسم تحلیف لای به اوج خود رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha