کتاب‌هایی که روند اداره کتاب را طی نکردند از نمایشگاه جمع می‌شوند/ فروش ۳۱۲ میلیاردی

تهران- ایرنا- قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اعلام اینکه شورای عالی نمایشگاه کتاب اختیار دارد تا کتاب‌هایی را که در دریافت مجوز مشکل دارند، از نمایشگاه جمع کند، گفت: شاید کتاب در بخش اعلام وصول مشکل داشته باشد اما روند اداره کتاب را به شکل کامل طی نکرده باشد، این آثار از نمایشگاه کتاب جمع می‌شوند. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، هفتمین نشست خبری در هشتمین روز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حسین تیموری مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی این نمایشگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن جلسات ستاد اجرایی برگزارشد.

رمضانی با اعلام تسریع روند تزایدی حضور مردم در نمایشگاه کتاب، بیان کرد: بیش از ۷۲ درصد مردم در روز هفتم قیمت کتاب‌ها در بخش حضوری را رضایت‌بخش نمی‌دانستند. همچنین ۵۱ و نیم درصد از قیمت کتاب رضایت خیلی‌کمی داشتند. نزدیک به دو درصد هم قیمت کتاب‌ها را مناسب می‌دانستند.

وجود رمزینه در دستگاه‌های اطلاع‌رسانی، سهولت دسترسی به مترو و وجود غرفه امانات در نزدیکی هر سالن از نقاط قوت بودقائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره نقاط ضعف نمایشگاه در روز هفتم از نظر مردم گفت: مردم در این روز خواستار افزایش ساعات نمایشگاه بودند، قیمت بالای برخی ناشران و غرفه شلوغ دیگر موارد اعلام شده توسط مردم بود.

او درباره نقاط قوت هفتمین روز از نظر مردم، اعلام کرد: وجود رمزینه در دستگاه‌های اطلاع‌رسانی، سهولت دسترسی به مترو و وجود غرفه امانات در نزدیکی هر سالن از نقاط قوت بود.

به گفته رمضانی برای رفع مشکلات،از سوی کمیته ناشران داخلی گفت‌وگوهایی انجام می‌شود تا مراعات بیشتری برای مردم انجام شود.

برگزاری ۱۹۵ برنامه در سراهای هشت‌گانه

سخنگوی نمایشگاه درباره نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی برگزار شده تا پایان روز هفتم، گفت: تا پایان روز گذشته ۱۹۵ برنامه در سراهای هشت‌گانه برگزار شده که در انتهای نمایشگاه ۲۳۴ عنوان برنامه در حوزه‌های مختلف و برای مخاطبان در گروه‌های سنی متفاوت برگزار خواهدشد.

او درباره یکی از بخش‌های ارزشمند و کمتر دیده شده نمایشگاه کتاب توضیح داد: تازه‌های نشر را می‌توانید در سالن یاس با راهنمایی نخبگان مشاهده کنید. در این سالن می‌توانید به تفکیک رده‌های موضوعی از پرفعالیت‌ترین زیرموضوع‌ها باخبر شوید. اقدام دیگر در این بخش نمایشگاه که توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی ارائه می‌شود ارائه بسته‌های خرید برای مردم است.

صدور ۵ رای برای متخلفان

رمضانی درباره اطلاعات ارائه شده توسط هیات رسیدگی به تخلفات در هفتمین روز نمایشگاه کتاب، بیان کرد: هیات رسیدگی به تخلفات در پایان روز هفتم ۵ رای صادر کرد که عمده تخلفات عرضه کتب مخالف ضوابط نشر بود. احکام صادر شده برای این ناشران درج تخلف در پرونده، اخذ تعهد، تعطیلی غرفه و پنل مجازی و یک حکم هم کاهش متراژ غرفه در نمایشگاه سال آینده بود.

تا پایان روز هفتم در بخش حضوی ۲۱۶ میلیارد تومان فروش داشتیم که از این مقدار ۱۴۲ میلیارد از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۴ میلیارد از طریق درگاه‌های غیررسمی اتفاق افتادسخنگوی نمایشگاه کتاب توضیح داد: شورای عالی نمایشگاه کتاب اختیار دارد تا کتاب‌هایی را که در دریافت مجوز مشکل دارند، از نمایشگاه جمع کند. ممکن است کتاب در بخش اعلام وصول مشکل داشته باشد، تغییرات خواسته شده توسط اداره کتاب، در آثار ارائه شده در نمایشگاه لحاظ نشده باشد و کتاب روند اداره کتاب را به شکل کامل طی نکرده باشد، این آثار از نمایشگاه کتاب جمع می‌شوند.

رمضانی در اعلام فروش در بخش حضوری تا پایان روز هفتم سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا پایان روز هفتم در بخش حضوی ۲۱۶ میلیارد تومان فروش داشتیم که از این مقدار ۱۴۲ میلیارد از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۴ میلیارد از طریق درگاه‌های غیررسمی اتفاق افتاد.

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره فروش مجازی گفت: تا پایان روز هفتم ۹۶ میلیارد تومان فروش در بخش مجازی اتفاق افتاد که ۶۵ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۳۱ میلیارد تومان مربوط به کتاب فروشان بود.

به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب مجموع فروش تا پایان روز هفتم ۳۱۲ میلیارد تومان بود.

او افزود: مجموعا تعداد ۶۷ هزار و ۷۰۰ بسته به دست مخاطبان بخش مجازی رسیده است.

۱۲۰ هزار متر مربع از مصلی در اختیار ناشران است

حسین تیموری نیز با اعلام اینکه کمیته اجرایی طولانی‌ترین زمان فعالیت در مصلی را دارد ادامه داد: در مجموع ۱۵۰ هزار متر مربع در اختیار نمایشگاه قرار گرفته است که ۱۲۰ هزار متر مربع از آن در اختیار ناشران بود. در بخش رفاهی خدمات ایمنی و سلامت، ۱۷ نهاد مرتبط عضو هستند. از جمله اورژانس تهران که در ۱۰ محل و توسط ۳۰ نفر فعالیت می‌کند، همچنین آتش نشانی ۳۶ دستگاه و ۲۵ نیروی پیاده دارد، فعالیت این گروه ۲۴ ساعته است و حتی وقتی ناشران حضور ندارند در مصلی هستند.

به گفته او در مجموعه مصلی امام خمینی (ره) ۴ ایستگاه امانات، ۱۰ دستگاه شارژ، ۴۰۰ نیمکت سبک، ۱۲۰۰ متر طول جایگاه نشستن در میدان امام رضا، ۱۰ محل استراحت موقت با امکانات حداقلی، ۴ نمازخانه فعال در ۴ بخش مصلی، ظرفیت پارکینگ با بین ۱۵ تا ۱۷ هزار پارکینگ، فعال هستند. این تعداد پارکینگ با توجه به جابجایی خودرو می‌تواند پاسخگوی ۲۵ تا ۳۵ هزار خودرو باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha