۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85478085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناتو، لایحه «عوامل بیگانه» در گرجستان را «گامی اشتباه» خواند

تهران-ایرنا- سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز چهارشنبه گفت که تصمیم دولت گرجستان برای تصویب قانون موسوم به «عوامل بیگانه» گامی در مسیر اشتباه است و باعث دوری بیشتر این کشور از اروپا و یکپارچگی یورو-آتلانتیک خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گاردین نوشت: فرح دخل‌الله (‌Farah Dakhlallah‌) سخنگوی لبنانی تبار ناتو در پیامی که در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد گفت که مصوبه جنجال‌برانگیز «عوامل خارجی» در گرجستان گامی در مسیرنادرست است.

وی از گرجستان خواست رویه خود را تغییر دهد و به حقوق مربوط به برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز احترام بگذارد.

طبق پیش بینی شبکه خبری الجزیره، در حالی که دولت های غربی از مقامات گرجستان خواسته اند با تصویب این مصوبه که ادعا می شود در آن از قوانین کرملین الگوبرداری شده است، خودداری کند، اعتراضات احتمالا ادامه خواهد یافت.

این رسانه نوشت: انتظار می‌رود ده‌ها هزار معترض که هفته‌ها در خیابان‌های تفلیس پایتخت گرجستان تظاهرات کرده‌اند، اواخر روز چهارشنبه علیه این لایحه در مقابل پارلمان تظاهرات کنند.

اتحادیه اروپا نیز از گرجستان خواسته است تا این قانون را که مانع تحقق خواسته این کشور برای ملحق شدن به این اتحادیه می شود، لغو کند.

پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه به‌رغم اعتراضات چندهفته‌ای مخالفان، لایحه عوامل بیگانه را تصویب کرد.

معترضان این لایحه را بازتابی از یک قانون مشابه روسی قلمداد می کنند و در تظاهرات خود شعارهایی را با مضمون «نه به قانون روسی» سر داده اند.

پیش از این، کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که آمریکا نسبت به تصویب این قانون در پارلمان گرجستان «عمیقا نگران» شده است و از رئیس جمهوری این کشور می‌خواهد که آن را وتو کند.

بر اساس این قانون، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر بیگانه شناخته می‌شوند.

مخالفان می‌گویند که این قانون تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.
در هفته‌های گذشته معترضان، اعتراضات گسترده‌ای را علیه این طرح سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha