۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 785
کد خبر: 85477750
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت بهینه نفت و جلوگیری از هدررفت انرژی با استفاده از سیالات هوشمند

تهران- ایرنا- یک محقق ایرانی در یک طرح تحقیقاتی با استفاده از سیالات هوشمند موفق به ارائه روشی جدید برای برداشت بهینه نفت و جلوگیری از هدررفت انرژی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، بررسی تأثیر نانوذرات اصلاح‌شده در میان - رویه امولسیون آب و هیدرو کربن جهت بهینه‌سازی سیلاب‌زنی در ازدیاد برداشت نفت طرحی است که علی مراد رشیدی خوش‌صحبت عضو هیات‌علمی پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام داده است.

رشیدی خوش‌صحبت با مدرک فوق دکتری از دانشگاه تهران درباره این طرح توضیح داد: با وجود آنکه استفاده از انرژی‌های جایگزین مانند انرژی‌های هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده اما مقدار آن در مقابل انرژی‌های فسیلی کم است و می‌توان گفت که نقش اصلی منابع تجدیدپذیر حداقل در ۲ دهه آینده نقشی تکمیلی و حامی خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل باید رویکردهای جدی در خصوص ازدیاد برداشت از مخازن نفتی داشته باشیم و سیاست‌های خارجی و داخلی در این زمینه تعیین شود. در این میان فناوری نانو به‌عنوان یک فناوری جدید و منحصر به فرد، این ظرفیت را دارد که تغییرات چشمگیری در حوزه‌های متنوع نفت و گاز ایجاد کند.

این محقق یادآور شد: نباید از تأثیرات و عملکرد فناوری نانو در زمینه‌های نانوذرات، نانوسورفکتانت و هیدروژل‌های نانوکامپوزیتی و کارایی آنها غافل شد. با توجه به اهمیت این موضوع، امروزه نسل جدیدی از سیالات مورد توجه محققان در صنایع نفت و گاز قرار گرفته که سیالات هوشمند نام دارد.

رشیدی خوش‌صحبت ادامه داد: سیالات هوشمند با تأثیر در نیروهای بین ملکولی می‌تواند منجر به تغییر در ترشوندگی و کاهش نیروی کششی شده و به تبع آن فرایند ازدیاد برداشت از مخازن را بهبود می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از کاربردهای مؤثر نانوذرات، تغییر دادن میزان ترشوندگی سنگ مخزن است. ترشوندگی به صورت توانایی پخش‌شدن یک سیال روی سطح سنگ در حضور سیال دیگر تعریف می‌شود و نقش مهمی در تولید نفت و گاز دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: با این روش با مقدار هزینه قابل قبول در ازدیاد برداشت نفت، می‌توان روند روبه‌رشدی در صنعتی‌کردن و بومی‌کردن این دانش فنی داشت. هدف اصلی انجام این پروژه افزایش بازدهی ازدیاد برداشت نفت از چاه‌های تولیدی به وسیله نانوذرات اصلاح‌شده و تأثیر آنها در بهبود خواص امولسیون بود که توانستیم به آن دست پیدا کنیم.

رشیدی خوش‌صحبت خاطرنشان کرد: چالش خاصی در انجام این طرح وجود نداشت، اما اگر از این طرح حمایت شود، می‌توانیم مرحله بعد یعنی تست میدانی را هم پیاده‌سازی کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha