طلسم‌شکنی دولت سیزدهم در تکمیل جاده ساری- تاکام
عکس آرشیو است

ساری- ایرنا- طرح تعریض و چهارخطه شدن فاز دوم جاده ساری- تاکام پس از ۱۵ سال با اهتمام ویژه دولت سیزدهم و تامین منابع مالی مورد نیاز،‌ تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم به عنوان میراث‌دار طرح‌های نیمه تمام به جای مانده از دولت‌های گذشته، تلاش زیادی برای تکمیل و بهره‌برداری این طرح ها انجام داد که شتاب‌گرفتن دوباره و پیشرفت فیزیکی مطلوب طرح‌ها، تکمیل و افتتاح آن‌ها از جمله مسیر پرتردد ساری-تاکام، از جمله آن است.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با هدف سرعت‌بخشیدن به آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی که بارها از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است، در دولت مردمی نمود عینی یافته و با بهره برداری از طرح‌های مهم، کام مردم شیرین شد.

پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، کارشناسان اقتصادی، از پروژه های نیمه کاره به عنوان یکی از چالش های پیش روی دولت یاد کردند و تکمیل بسیاری از آنها را مقرون به صرفه ندانستند. این در حالی است که توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی به شمار می رود و دولت سیزدهم با درک این واقعیت اساسی تلاش برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها را آغاز کرد.

شهرستان ساری ۱۳۴ طرح عمرانی نیمه تمام دارد.

چهار خطه شدن جاده ساری-تاکام طرحی به جای مانده از دولت قبل

طرح چهار خطه کردن جاده ساری- تاکام که ادامه عملیات اجرایی چهار خطه کردن مسیر ساری - سمنان محسوب می شود سال ۱۳۸۴ در جریان سفر استانی دولت نهم مصوب شد. ۱۷ کیلومتر از این پروژه ۲۱ کیلومتری در دولت دوازدهم افتتاح شد.

تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده این جاده که به کابوسی برای ساکنان حاشیه این مسیر تبدیل شده بود مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و با بسیج امکانات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح به مرحله بهره‌برداری رسید.

کاهش بار ترافیکی و تلفات انسانی با چهار خطه شدن جاده ساری- تاکام

رییس پلیس راه مازندران گفت: جاده ساری- تاکام یکی از شریان‌های اصلی و برون شهری شهرستان ساری در مسیر مازندران - سمنان محسوب می شود که در تعطیلات پایان هفته و بویژه در تابستان با حجم زیاد ترافیک مواجه است و در برخی مواقع نیز شاهد تصادفات مرگباری است.

سرهنگ یدالله جهان‌تاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح، ۱۷ کیلومتر از مجموع ۲۱ کیلومتر از مسیر ساری- تاکام سال ۹۹ افتتاح شد اما چهار کیلومتر باقی‌مانده به حال خود رها شد که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، تلاش مسئولان و دولتمردان برای ادامه تکمیل این مسیر با جدیت فراوان آغاز شد.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح عمرانی نیمه تمام مورد تاکید مسئولان استانی، شهرستانی است گفت: تکمیل چهار خطه شدن جاده ساری- تاکام در کاهش بار ترافیکی و همچنین آمار مرگ و میر مربوط به تصادفات رانندگی نقش بسزایی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد نواقص موجود در طرح تعریض و چهار خطه شدن محور ساری - تاکام از جمله شامل احداث دور برگردان، روگذر و زیرگذر با اهتمام و تلاش شبانه روزی مسئولان دستگاه های اجرایی و دولتمردان رفع شود تا با تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده، این محور چهار خطه به طور کامل زیر بار ترافیک قرار گیرد.

جاده ساری- تاکام یکی از شریان‌های اصلی و برون‌شهری ساری است که محور اصلی تردد مازندران با سمنان نیز محسوب می‌شود و در تعطیلات پایان هفته به ویژه ایام تابستان بار ترافیکی بالایی دارد و همین امر نیز باعث بروز تصادفات جرحی زیادی در این محور ارتباطی شده است.

قطعه دوم محور ساری به تاکام آماده افتتاح

فرماندار ساری با بیان اینکه طرح چهار خطه شدن محور ساری- تاکام از جمله مصوبات سفر اول رئیس جمهور، ۲۱.۳ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۱۷ کیلومتر از این محور به بهره برداری رسیده است، گفت: قطعه یک محور ساری- تاکام به طول ۱۳.۳ کیلومتر با هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال اعتبار و قطعه دوم این محور نیز به طول ۳.۷ کیلومتر با ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است و هم اکنون سه پیمانکار در قالب چهار قراداد در حال تکمیل این طرح به طول چهار کیلومتر هستند.

محمدعلی نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اهتمام دولت مردمی سیزدهم در تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح و پیگیری های جدی مدیران دستگاه های ستادی و اجرایی مربوط به استان، قطعه دوم محور ساری- تاکام آماده افتتاح است

فرماندار ساری اظهار کرد: مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان باید بر قوانین، ریز اعتبارات تخصیصی، موانع، راهکارها و روند اجرای طرح های عمرانی اشراف اطلاعاتی کاملی داشته باشند تا در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

تکمیل طرح تعریض جاده ساری- تاکام نیازمند ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار

نوبخت، اعتبار مورد نیاز تکمیل طرح تعریض و چهار خطه شدن محور ساری - تاکام را ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح به طول ۲۱ کیلومتر از سال ۸۸ آغاز شد و تاکنون ۱۷ کیلومتر از این مسیر با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی افتتاح و بهره‌برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد تکمیلی قطعه یک محور ساری- تاکام (پل اسفیورد و عبوری علوی کلا) و شش خطه داخل محدوده هولار و عملیات تکمیلی به طول ۱۳.۳ کیلومتر با هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال اعتبار و با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی به‌صورت چهار خطه بهره‌برداری شد.

فرماندار ساری افزود: در بخش دوم، قرارداد تکمیلی قطعه ۲ (عبور علوی کلا تا سه راهی تاکام) به طول ۳.۷ کیلومتر از مجموع هشت کیلومتر قطعه دوم حد فاصل عبور سرکت تا سه راه تاکام با ۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار و با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی در حال انجام است.

نوبخت ادامه داد: بخش سوم قرارداد تکمیلی شامل احداث پل روستای گلورد به طول ۷۲ متر در سه دهنه با ۱۷۱ میلیارد ریال اعتبار و با میانگین پیشرفت فیزیکی ۲۶.۳ درصدی نیز در حال انجام است و به گفته پیمانکار، هفته آینده نسبت به آسفالت مسیر ورودی روستای «ستنکه لته» اقدام خواهد شد.

وی قرارداد چهارم تکمیلی با پیمانکار را نیز شامل قرارداد تهیه و نصب بلوک های بتنی مفصلی و لولایی جدا کننده ترافیک (نیوجرسی) به طول ۱۰ کیلومتر از محور ساری - تاکام به مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد و گفت: این طرح نیز با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی در حال انجام است.

تخصیص۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور

نماینده عالی دولت در شهرستان ساری با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به مازندران هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح چهار خطه شدن محور ساری - تاکام مصوب شد که تاکنون ۹۸۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است، گفت: تلاش برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح ادامه دارد.

وی تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام و شفاف سازی در اجرا و تکمیل طرح های عمرانی را مطالبه جدی مردم عنوان کرد و با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم نسبت به تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره اهتمام ویژه ای دارد و نسبت به اجرای آن نیز مصمم است، افزود: طولانی شدن طرح ها، نارضایتی عمومی را در پی داشته و آرامش روانی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوبخت بیان کرد: با شناسنامه‌دار کردن پروژه های نیمه‌کاره و ناتمام ساری، تلاش می شود با تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره، مردم نیز از مزایای آن بهره‌مند شود ضمن اینکه با ورود به موقع دستگاه های قضایی، نظارتی و امنیتی، با خاطیان و اهمال کاران نیز برابر قانون رفتار خواهد شد.

وی گفت: در دولت مردمی سیزدهم، ۹۹۸ طرح با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی در ساری بهره‌برداری شد.

مقام عالی دولت در شهرستان ساری گفت: در سفر دور نخست رئیس جمهور به مازندران، ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل ۱۳۴ طرح‌های عمرانی در دست اقدام این شهرستان مصوب شد.

نوبخت، شمار دستگاه‌های اجرایی دارای طرح‌های مصوب سفر رییس جمهور را ۲۸ دستگاه، تعداد طرح‌های فعال و در دست اجرا را ۳۴ طرح و تعداد طرح های راکد که پس از سفر فعال شدند را نیز ۹ طرح اعلام کرد و گفت: کنار گذر شمالی ساری، محور ساری - تاکام، محور پنبه زارکنی لاریم، نیروگاه زباله سوز، تالار و کتابخانه مرکزی، تصفیه خانه فاضلاب و جمع آوری شبکه فاضلاب، سالن ورزشی ۶ هزار نفری ماهفروجک و بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی آیت‌الله طبرسی از جمله طرح‌های عمرانی نیمه کاره‌ای بود که پس از سفر رییس جمهور به ساری و تامین منابع مالی مورد نیاز، دوباره فعال شدند.

مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر از این محور را جاده های اصلی و مابقی را روستایی تشکیل می دهد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری - ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت - همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی مهمان مازندرانی‌ها است.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، سد گلورد، طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در نشست شورای اداری، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به مازندران است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha