رامسری‌ها به بازشدن گره ۱۱ ساله طرح فاضلاب شهرشان امیدوارند

نوشهر- ایرنا- سرنوشت اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حالی بیش از ۱۱ سال در رامسر مسکوت مانده که سرریز فاضلاب خانگی و نفوذ آن به منابع آبی منطقه در نبودِ این طرح به یک بحران شماره یک زیست محیطی تبدیل شده است که اهالی امیدوارند که هیات دولت در دور دوم سفر استانی به مازندران برای این مهم تدبیر کند.

به گزارش ایرنا، نامِ رامسر درحالی به عنوان خاستگاه مهم‌ترین و پیشروترین کنوانسیون زیست‌محیطی برای حفاظت از تالاب‌ها در جهان مطرح است که رودخانه‌ها و منابع آبی این شهرستان در نبودِ تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب، میزبان دائمی و تخلیه گاه پایانی فاضلاب های خانگی هستند.

وضعیتی که نه تنها اکوسیستم شکننده خزر را تحت تاثیر قرار داده، بلکه به واسطه انتشار گاه و بی‌گاه تصاویرِ ورود فاضلاب به دریا یا تخلیه لجن‌کش‌ها این عقب‌ماندگی بیش از پیش در نگاهِ افکار عمومی برجسته شده و ابعاد اجتماعی آن رو به افزایش است.

به طوری که رهاسازی فاضلاب و شکایت از بوی نامطبوع آن در صدرِ شکایت‌های شبکه‌بهداشت و درمان شهرستان رامسر قرار گرفته است.

البته تلاش برای دستیابی به سیستم جمع اوری و تصفیه خانه فاضلاب در این شهرستان از سال ۱۳۹۲ با مطالعه در مناطق مختلف این شهر آغاز شد که در نهایت کارشناسان طرح ساخت تصفیه خانه متمرکز در حوالی روستای طالش محله این شهرستان را جانمایی کردند. اما به دنبال انتخاب این مکان برای احداث تصفیه خانه رایزینی های مختلف برای تامین اعتبار از سوی مسئولان شهرستانی و استانی صورت گرفت و در نهایت اعتبار قابل توجهی از سوی بانک توسعه اسلامی برای این منظور اختصاص پیدا کرد.

اما در ادامه با وجود آنکه کارشناسان این طرح را فاقد اثرات سوء زیست محیطی برای منطقه اعلام کردند، در سال ۹۶ عملیات اجرایی این طرح به دلیل اعتراض های محلی از دستور کار وزارت نیرو و همین طور اداره اب و فاضلاب شهرستان رامسر خارج شد و اعتبار ان که از سوی بانک توسعه اسلامی برای این زیرساخت تامین شده بود زیر بار این تنش ها برگشت خورد.

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که شهرستان رامسر به واسطه گردشگری و افزایش چشمگیر جمعیت به دلیل نداشتن سیستم جمع آوری و تصفیه خاک فاضلاب در شرایط بحرانی قرار گرفته چرا که به دلیل ساخت و سازهای زیاد و خاک های این منطقه دیگر امکان خود پالایی این میزان فاضلاب تولیدی شهرستان را ندارد و به همین خاطر بدون هیچگونه فرایندی وارد رودخانه ها و دریا می شوند.

آنان معتقدند از یک سو ورود فاضلاب ها به رودخانه ها و از سوی دیگر تخلیه پنهانی ماشین های لجن کش در حاشیه خیابانها و رودخانه های این شهرستان آلودگی زیست محیطی را دو چندان می کند که لازم است برای جلوگیری از فاجعه بیشتری محیط زیستی چاره اندیشی شود.

رامسری‌ها به بازشدن گره ۱۱ ساله طرح فاضلاب شهرشان امیدوارند

تصفیه خانه های محلی راه حل نهایی مشکل فاضلاب

یک کارشناس و طراح تصفیه خانه های صنعتی و بهداشتی، احداث تصفیه خانه های محلی به جای سیستم متمرکز که زمانی مورد اختلاف مردم محلی قرار گرفته بود را گامی در جهت رفع مشکلات فاضلاب رامسر بیان کرد و گفت : عملکرد شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب محلی به گونه ای است که ابتدا شهر به چند قسمت تقسیم بندی می شود و سپس تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب با سطح اشغال کم در هر منطقه جانمایی و احداث می شود و در نهایت لوله های فاضلاب خانگی هر منطقه به این سیستم وصل می شوند.

مجید امیر علی پور افزود : معمولا در شهرهای شمالی به دلیل گرانی و کمبود زمین، مکان مناسب و با مساحت بالا برای احداث تاسیسات "متمرکز" وجود ندارد ضمن این که به نسبت تراکم بالای جمعیت می بایست کل شهر از دورترین نقطه تا نزدیک ترین نقطه شهر حفاری و لوله گذاری شود، که این مساله در این شهرها امکانپذیر نیست.

به گفته وی، تصفیه خانه های محلی که نسل جدید تصفیه خانه ها در دنیا به شمار می روند، به دلیل کاهش حجم حفاری و نیاز به زمین کم برای احداث تاسیسات زودتر هم به نتیجه می رسد ضمن اینکه دارای مزایایی چون چابکی، کاهش هزینه ساخت و نگهداری است.

وی با تاکید بر اینکه این نسل از تصفیه خانه ها هیچ بویی ندارد، ادامه داد: یکی دیگر از مزایای تصفیه خانه های محلی، در صورت خرابی یکی از آنها بقیه تصفیه خانه ها در مدار قرار دارند.

به گفته این کارشناس، یکی دیگر از مزایای این تصفیه خانه ها دسترسی سریع بخش های خدماتی، کشاورزی و صنعتی از آب های این تصفیه خانه ها است.

رامسری‌ها به بازشدن گره ۱۱ ساله طرح فاضلاب شهرشان امیدوارند

فاضلاب خانگی معضل زیست محیطی شماره یک رامسر

رئیس اداره محیط زیست رامسر نیز فاضلاب خانگی را بزرگ ترین مشکل زیست محیطی شهرستان عنوان کرد و توضیح داد: فاصله نزدیک کوه و دریا در شهرستان رامسر از یک سو، نفود ناپذیری خاک، چاه های جذبی و بالا بودن آب های زیر سطحی باعث شده تا فاضلاب های خانگی در کوتاه ترین زمان وارد منابع آبی و دریای خزر شوند.

محمدرضا نیاستی با بیان اینکه در نبود سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهری هرگونه اقدامی برای مدیریت و تعدیل این وضعیت از سوی حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای متولی مانند مسکن‌ عمل می‌کند و چاره کار راه‌اندازی شبکه جمع‌آوری فاضلاب است.

فرماندار شهرستان رامسر نیز در آستانه سفر رئیس جمهور به استان مازندران یکی از چالش‌های پیش روی این شهرستان را نبود سیستم جمع‌آوری فاضلاب و نفوذ آن به منابع آبی برشمرد و افزود: این شهرستان به دلیل شرایط جغرافیایی، نزدیکی کوه و دریا، همچنین کاهش خودپالایندگی خاک به خاطر افزایش جمعیت وضعیت متفاوتی را نسبت به دیگر شهرستان استان تجربه می‌کند.

ابراهیم شیرودعشوریان گفت: عقب‌ماندگی در تامین این زیرساخت علاوه بر اینکه ابعاد زیست‌محیطی زیادی داد، سلامت عمومی جامعه را تهدید ‌می‌کند و پیامدهای اجتماعی آن نیز رو به افزایش است.

نماینده عالی دولت در رامسر افزود: امید می‌رود که در دور دوم سفر رییس جمهور محترم و هیات وزیران مقدمات و تامین اعتبار برای اجرای این طرح مهم زیرساختی که با سلامت مردم و حفظ محیط زیست گره خورده است مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری - ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت - همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی مهمان مازندرانی‌ها است.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، سد گلورد، طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در نشست شورای اداری، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های هفدهمین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha