۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 785
کد خبر: 85477636
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واعظ زاده: انسجام اجتماعی پیش نیاز پیشرفت کشور است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبر: 85477636
واعظ زاده: انسجام اجتماعی پیش نیاز پیشرفت کشور است

تهران- ایرنا- رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انسجام اجتماعی را پیش نیاز پیشرفت کشور دانست و تاکید کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسیر تحول اجتماعی را برای غلبه بر چالش‌های اساسی ایران تبیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، صادق واعظ زاده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه در سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سخنانی با بیان اینکه نگاه نخبگان فکری و فرهنگی و عزم و عملکرد مدیران کشور نقش مؤثری در باور عمومی به پیشرفت دارد، افزود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چالش‌های اساسی کشور را شناسایی و مسیر تحول اجتماعی را برای غلبه بر این چالش‌ها تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: این مسیر بر اساس مبانی نظری متقن و با استفاده از دستاوردهای علمی و تجارب بومی و بین‌المللی تبیین می‌شود. غفلت از مبانی نظری در اجرای الگو، خود می‌تواند چالش آفرین شود.

رییس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تشریح بخش های مختلف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: این الگو از دو قسمت نظری و عملی تشکیل می‌شود. پرسشی که غالباً تکرار می‌شود، این است که آیا مبانی نظری الگو فقط برای کامل بودن متن یا از سر تبرک به الگو اضافه شده است یا تأثیری بر قسمت عملی الگو دارد؟.

واعظ زاده در پاسخ به این پرسش گفت: می‌توان به ارتباط معنایی بین قسمت نظری و قسمت عملی الگو اشاره کرد و انسجام نظری - عملی الگو را که در تمام مراحل تهیه الگو مورد توجه بوده در متن پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نشان داد. حفظ این انسجام در عمل و در جریان اجرای این الگو هم لازم است.

وی با یادآوری اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس این اعتقاد تهیه شده که باورهای افراد و گروه های اجتماعی بر عمل آنها تأثیر می گذارد. گفت: عمل، بدون باور متقن، هیچ است. این گزاره شامل خودِ الگو و عمل به الگو است. بخش مهمی از قسمت نظری الگو شامل مبانی نظری الگو است که از نوع باور است. این مبانی وقتی در عمل و به هنگام اجرا مؤثر واقع می‌شود که نسبت به آنها باور وجود داشته باشد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: از طرف دیگر عمل به الگو وقتی مؤثر است که بر باور به مبانی نظری استوار باشد. مبانی نظری برای تأکید بر باورها و بخاطر تأثیر باورها بر عمل در الگو درج شده است. چالش بزرگ در هنگام اجرای الگو ضعف باور به مبانی نظری الگو است. الگو در قسمت عملی، راهکارهای تقویت این باور را توصیه می‌کند.

واعظ زاده با بیان اینکه باور قوی به مبانی نظری الگو، اجرای موفق الگو را تضمین می‌کند، اظهار داشت: از جمله مبانی نظری الگو باور به پیشرفت تمدنی ایران است. این باور پیش نیاز اجرای الگو است. پیشرفت تمدنی طولانی مدت است اما نقطه شروع آن وضعیت کنونی کشور با همه واقعیت های تلخ و شیرین موجود است.

وی تصریح کرد: واقعیت های شیرین، باور افراد و گروه های اجتماعی به ویژه جوانان را به امکان پیشرفت تقویت می کند و انسجام اجتماعی را افزایش می دهد. انسجام اجتماعی پیش نیاز پیشرفت است. تقویت واقعیت های شیرین، خود وابسته از اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است. وابستگی متقابل نظر و عمل پیشرفتی، چالش اجرای الگو است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ترویج نگاه تمدنی به پیشرفت از سوی نخبگان فکری و فرهنگی، باور به امکان پذیری پیشرفت ایران را تقویت می کند. کسانی که با سخت کوشی و عزم قوی از فرصت های استفاده و بر مشکلات غلبه کرده و عملاً به موفقیت دست یافته اند نیز در تقویت باور عمومی به پیشرفت مؤثر هستند.

واعظ زاده تصریح کرد: باور و عزم و عملکرد مدیران کشور نقش مهمی در این باور دارد. پیشگامان پیشرفت کسانی هستند که در نظر و عمل امید به آینده را در نسل جوان شعله ور می کند.

باور به پیشرفت تمدنی ایران؛ پیش نیاز اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

هادی اکبر زاده دبیر سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، این دوره کنفرانس را با موضوع " چالش ها و راهکارهای تحول کشور بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت " اعلام کرد.

وی گفت: برگزاری منظم کنفرانس های سالانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان بستر هم اندیشی صاحب نظران و پژوهشگران در خصوص موضوعات مرتبط با الگوی بومی پیشرفت کشور و حلقه وصل جامعه علمی و نخبگانی با دست اندرکاران طراحی الگو همواره مورد اهتمام بوده است.

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه این کنفرانس بر شناسایی ظرفیت "تحول آفرینی" به عنوان ویژگی ممتاز سند الگو و راهکارهای مبتنی بر آن برای غلبه بر چالش ها و موانع پیشرفت کشور تاکید دارد، افزود: از آنجا که پیشرفت در سند الگو به عنوان تحول همه جانبه شئون گوناگون حیات انسان در مسیر ظهور استعدادهای فطری تعبیر شده است، بنابراین حصول اطمینان از احراز این ویژگی در مرحله طراحی الگو به ویژه در بخش تدابیر به جد مطمع نظر طراحان سند بوده است.

اکبرزاده ادامه داد: هریک از تدابیر یا مجموعه ای از آنها متضمن فرایندی تحولی در یک حوزه تخصصی است، تحولاتی عمیق، پردامنه، دیرپا و هدفمند. انتظار آن است که این کنفرانس بتواند با نمایان سازی ظرفیت های تحولی و نوآورانه سند الگو در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی راهکارهای موثری به منظور بهره گیری از این ظرفیت ها برای غلبه بر چالش ها و موانع عملی و معرفتی مسیر پیشرفت کشور و دستیابی به هدف گذاری های افق ارایه کند.

وی درباره آمار مقالات رسیده به کنفرانس هم گفت: در مهلت مقرر تعداد ۱۵۵ مقاله به دبیرخانه کنفرانس دریافت شد که پس از انجام داوری‌های گسترده و چند مرحله ای در نهایت ۹۰ مقاله پذیرفته شد که ۶۰ مقاله به صورت شفاهی و ۳۰ مقاله دیگر به صورت پوستر ارایه می شد. مقاله های پوستری در طول مدت کنفرانس به صورت غیر برخط در معرض بازدید علاقمندان قرار دارند.

دبیر سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: مقالات در قالب ۱۱ نشست و میزگرد تخصصی طی دو روز ارایه می شود.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از امروز ۲۶ اردیبهشت ماه به مدت ۲ روز به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha