یکهزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش بنیاد علم و فناوری ایران هستند

تبریز- ایرنا- مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران از تحت پوشش قرار داشتن یکهزار و ۱۰۰ دانشجو از ۴۰ دانشگاه‌ کشور توسط این بنیاد خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدحسین امید روز چهارشنبه در هفتمین گردهمایی سراسری خیرین آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه از گردهمایی پنجم خیرین آموزش عالی کشور، پویش‌هایی برگزار می‌شود که یکی از این پویش‌ها، حمایت از دانشجویان است، گفت: این پویش ابتدا با ۲۰ دانشجوی دانشگاه مراغه آغاز شد.

وی از توسعه سامانه این بنیاد در اجرای نیات خیران خبر داد و افزود: اکنون تعداد ۴۰ دانشگاه کشور، دانشجویان نیازمند و متقاضی کمک خود را به بنیاد معرفی کرده‌اند و ماهیانه پنج میلیون ریال به این دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته، پویش حمایت از ایده‌های دانشجویی نیز آغاز شد که ۲ پارک علم و فناوری برای اجرای این پویش، پیشگام شدند و تعدادی از تیم‌های دانشجویی تحت حمایت بنیاد قرار گرفتند که به هر یک از این تیم‌ها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

امید با بیان این‌که یاریگران برگزیده دانشگاه‌ها در گردهمایی‌ها معرفی می‌شوند، اظهار کرد: امسال ۱۷ یاریگر ۱۷ دانشگاه کشور مورد تقدیر قرار می‌گیرند و تا سال آینده نیز بنیادهای برگزیده دانشگاه‌ها نیز معرفی و تجلیل خواهند شد و حمایت‌های بنیاد حامیان علم و فناوری ایران به این بنیادهای برگزیده بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به توسعه برنامه‌های ترویج گفتمان وقف و امور خیر در حوزه علم و فناوری، گفت: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از دانشجویان تحت پوشش و غیر تحت پوشش بنیاد، مشخص شده که هنوز نیاز بالایی بین دانشجویان وجود دارد.

وی تداوم حمایت از تیم‌های دانشجویی در راستای ایجاد امید و علاقه دانشجویان به تبدیل ایده به ثروت و فناوری‌ها، حمایت از کرسی‌های علم و فناوری در حیطه محیط زیست، هوش مصنوعی، اجرای پویش ارتقای سلامت دانشجویان، اجرای آیین نامه ربع رشیدی (نخستین مجموعه خیریه آموزشی جهان)، برگزاری جشنواره فیلم مستند خیران و واقفان حوزه علم و فناوری، تولید تعدادی مستند در ارتباط با وقف و خیران و چاپ کتاب حامیان علم و فناوری را از جمله برنامه‌های سال جاری این بنیاد عنوان کرد.

امید گفت: میزبان سال بعد این گردهمایی نیز دانشگاه یزد خواهد بود.

۵۵ درصد از بودجه دانشگاه‌های دنیا از طریق وقف و بخشش‌های خیران تامین می‌شود

رئیس دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه دانشگاه‌های ما به شدت به بودجه‌های دولتی وابسته اند در حالی که ۵۵ درصد از بودجه دانشگاه‌های دنیا از طریق وقف و بخشش‌های خیران تامین می‌شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پیشرفت‌های علمی و دانشجویی و فناوری دانشگاه‌های دنیا مدیون کمک واقفان و خیران است.

صفر نصرالله زاده گفت: باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا آحاد جامعه با هر مقداری در بخشش به دانشگاه‌ها و آموزش عالی حضور داشته باشند تا بتوانیم از بحران مالی و وابستگی شدید دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی بکاهیم.

وی با اشاره به اینکه خیران آموزش عالی کشور، انسان‌های برگزیده‌ای هستند که حلاوت شیرینی معامله با خدا را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند، گفت: خیران الزاما انسان‌های ثروت نیستند ولی غنی و خرسند هستند و به هر آنچه که دارند شاکرند و به قدر خود در راه خیر هزینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در پیشرفت علم، حمایت مادی و معنوی است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین موقوفات و بخشش‌ها با هدف گسترش علم و دانشگاه مثل احداث دانشکده، کتابخانه، کمک به دانشجویان، پژوهش و فناوری و پیشرفت دانشگاه‌ها مرتبط است.

نصرالله زاده گفت: سود اصلی پروژه‌های دانشگاه‌ها شامل تولید علم و فعالیت‌های علمی به جامعه می‌رسد و بهره ور اصلی آن آحاد جامعه هستند و خیران در کمک به مراکز علمی و تربیتی هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد که اغلب دانشگاه‌های بزرگ دنیا وابسته به بخشش خیران هستند و در ایران و تمدن اسلامی نیز این موضوع یک ریشه دیرینه دارد و بسیاری از کسانی که در کسوت دانشجو و معلم هستند، در گذشته سعی می‌کردند تا به دانشگاه‌هایی وارد شوند که با کمک خیران اداره می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه دانشگاه ربع رشیدی از افتخارات آذربایجان و تبریز، در ۷۰۰ سال قبل با بیش از یکهزار و ۵۰۰ دانشجو توسط خیران تامین می‌شد.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که دانشگاه‌های سطح بالای دنیا با کمک‌های چندین میلیون دلاری اداره می‌شوند، گفت: وقف در اندازه‌های کوچک هم ارزش بسیار بالایی دارد و هر کسی به اندازه توان خود می‌تواند در تعلیم و تربیت مشارکت کند.

وی اظهار کرد: دانشگاه تبریز با قدمتی بیش از ۷۵ سال دارای ۸۰۰ عضو هیات علمی، ۲۴ هزار دانشجو، ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی، ۲۰ دانشکده و ۲ پردیس دانشگاهی است و یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار در سطح ملی و بین المللی است و بر اساس آمارها بین ۶ دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

دیوارهای وزارت علوم برای ارتباط با سرمایه‌های اجتماعی کوتاه تر شده است

رئیس مجمع خیران دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: ۵۷ سال از تاسیس وزارت علوم می‌گذرد و تا امروز ۲۵ وزیر تغییر یافته اند ولی در دولت سیزدهم، دیوارهای وزارت علوم برای ارتباط با سرمایه‌های اجتماعی کوتاه تر شده است.

جلالی افزود: بنیاد علم و فناوری در بازتعریف کار خیر موفق عمل کرده و حمایت از ایده‌های دانشجویان از جمله اقدامات مهم این بنیاد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha