۱۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط مهاباد علیه آفت جوانه‌خوار محلول‌پاشی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط این شهرستان که در کانون‌های آفت جوانه خوار قرار داشت، محلول پاشی شد.

سیدانور حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات پایش، پیشگیری، کنترل و محلول پاشی برای مبارزه با آفات درختان جنگلی بلوط در سطح جنگل‌های سه منطقه «کاولان علیا»، «کاولان سفلی» و «کوران» این شهرستان با همکاری اهالی این روستاها انجام شد.

وی اضافه کرد: محلول«بی‌تی» تنها کرم جوانه خوار بلوط را از بین می برد و برای سایر حیوانات، پرندگان و گیاهان هیچ گونه خطری ندارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: کرم آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در اردیبهشت ماه از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می کند و باعث می شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و بتدریج در چند سال آینده خشک شود.

وی افزود: پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

۱۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط مهاباد علیه آفت جوانه‌خوار محلول‌پاشی شد

به گفته حسینی شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره‌جویی برای درمان این آفت از عواملی است که روز بروز سطح بیشتری از این جنگل‌ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: از بین رفتن برگ‌های درخت بلوط توسط این آفت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می‌تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

به گزارش ایرنا، در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

جنگل‌های این شهرستان جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha