۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85477427
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مجموعه‌داری؛ آشتی با فرهنگ و تاریخ/جشنواره "خاطرات فراموش شده" در اهواز برپا می‌شود

اهواز - ایرنا - مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: مجموعه‌داری اموال فرهنگی، تاریخی و هنری را می‌توان اقدامی فرهنگی دانست که نسل جدید را با تاریخ و فرهنگ آشتی و پیوند می‌دهد.

سعید محمدپور روز چهارشنبه درگفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا تاثیر داشتن مجموعه در خانه را ایجاد روح فرهنگی عنوان و اظهار کرد: وقتی مجموعه‌ای در خانه باشد به طور طبیعی فرزندان پیرامون آن مجموعه سوال می‌پرسند و به دنبال گذشته آن اشیا می‌گردند و همین موضوع موجب می‌شود تا نسل جدید علاوه بر آشتی با ریشه‌های فرهنگی خودشان، ریشه‌های فرهنگی جامعه را حفظ کنند.

وی مجموعه‌داران را افرادی خاص عنوان کرد که بنا بر علایق خاص فرهنگی اقدام به جمع‌آوری مجموعه می‌کنند و توضیح داد: همه ما در خانه‌ با داشتن اشیای خاص و قدیمی به نوعی مجموعه‌دار به شمار می‌رویم. شاید از نگاه برخی افراد اشیای موجود در خانه، بدون استفاده و بی‌ارزش به نظر برسد اما از دیدگاه یک مجموعه‌دار همان وسایل یا اشیا، ارزشمند محسوب شده و می‌تواند یک مجموعه را شکل دهند.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با اشاره به ایجاد یک مجموعه در خانه یا نگهداری از یک مجموعه خاص گفت: داشتن مجموعه فرهنگی، فضا و حس خاصی به خانه می‌دهد.

شمار مجموعه‌داران رسمی خوزستان به ۲۵ مورد می‌رسد

وی در ادامه سخنان خود به قدمت و تاریخ خوزستان اشاره کرد و گفت: خوزستان از مجموعه‌داران زیادی برخوردار است با این حال شمار مجموعه‌داران رسمی استان به ۲۵ مورد می‌رسد.

به گفته محمدپور ریشه‌های فرهنگی جامعه، در وزارت میراث فرهنگی از طریق اموال منقول و غیرمنقول و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق کتاب، موسیقی، سینما، نمایش و... حفظ می‌شوند.

وی ادامه داد: در استان خوزستان تعداد مجموعه‌داران زیاد است اما بیشتر آن‌ها نسبت به نمایش مجموعه‌های خود واهمه سرقت دارند با این حال از مجموعه‌داران درخواست می‌کنیم اشیای خود را در معرض نمایش قرار دهند چراکه برپایی نمایشگاه از مجموعه‌ها وزن فرهنگی و تاریخی استان را به مردم و حتی مسئولان نشان می‌دهد.

روند کُند صدور مجوز و لزوم اختصاص یک خانه تاریخی به خانه مجموعه‌داران

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا برخورداری از وام بلاعوض را یکی از حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی از مجموعه‌داران خواند و تصریح کرد: از اداره کل میراث فرهنگی انتظار می‌رود با توجه به اهمیت حفظ مجموعه‌ها در استان، روند صدور مجوز برای آن‌ها تسریع کند چراکه در حال حاضر روند صدور کند و زمان‌بر است و همین امر موجب می‌شود برخی مجموعه دارند نسبت به دریافت مجوز رغبتی نداشته باشند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: اداره کل میراث فرهنگی با خرید یک خانه تاریخی می‌تواند آن را به خانه مجموعه‌داران تبدیل کند و به صورت دوره‌ای مجموعه‌داران اشیای خود در معرض دید عموم قرار دهند.

جشنواره "خاطرات فراموش شده" در اهواز

محمدپور از برپایی پنجمین دوره جشنواره "خاطرات فراموش شده" به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با همکاری اداره میراث فرهنگی اهواز به مناسبت روز جهانی موزه‌ها، ۲۷ اردیبهشت در اهواز خبر داد و گفت:در این جشنواره جمعی از مجموعه‌داران خوزستانی گرد هم می‌آیند و مجموعه‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی مردم با تاریخ و فرهنگ استان و نحوه ایجاد مجموعه عنوان کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha