واکاوی دلایل ناترازی و قطعی برق در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق

تهران- ایرنا- سی و دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق (۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با برگزاری میزگردهایی در زمینه ناترازی و قطعی برق در بخش خانگی و صنعتی این مساله را از جهات مختلف به‌ویژه با توجه به توانمندی‌های دانشگاه برای رفع این مشکل بررسی خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دبیر کمیته دائمی سی و دومین کنفرانس مهندسی برق در این مورد گفت: میزگرد ناترازی برق و اثر آن در توسعه دیجیتال یکی از برنامه هاست که با حضور صاحب نظران برگزار خواهد شد.

مسعود شفیعی ادامه داد: صنعت برق از دانشگاه می‌خواهد توانمندی‌های خود را برای‌ این صنایع تبیین کند، در سه سال گذشته هم که اعضای سندیکای مخابرات در جلسات و میزگردها حضور داشتند، موضوعی را در زمینه ناترازی برق اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی برق موجب قطع برق خانگی و صنعتی می شود، ولی فعالان مخابراتی معتقد هستند با قطع ارتباطات در نسل پنجم اینترنت، همه ارتباطات داخلی و خارجی و کسب و کارهای دیجیتال و غیره مخدوش می‌شود؛ زیرا اینترنت نسل پنجم پهنای باند بیشتری دارد و برق بیشتری را می‌طلبد و این مساله نگرانی هایی را ایجاد کرده است. از این رو نشستی برای این موضوع و نشستی در زمینه میکروالکترونیک، هوش مصنوعی میزگردهای برگزار می شود.

شفیعی افزود: سی و سومین دوره این کنفرانس سال آینده در دانشگاه صنعتی اصفهان و سی و چهارمین دوره این رویداد در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار می‌شود.

واکاوای دلایل ناترازی و قطعی برق در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق

جزئیات برگزاری کنفرانس
دبیر کمیته علمی سی و دومین کنفرانس مهندسی برق این کنفرانس را شامل ۴۷ نشست دانست که با کار جمعی اساتید و دانشجویان طراحی شده و برگزار می شود.

دکتر گئورک قره پتیان افزود: در این کنفرانس ۵۳۸ مقاله دریافت کردیم که این مقالات در ۱۰ گروه داوری و در نهایت ۲۵۷ مقاله پذیرش شد، ۸۶ درصد مقالات پذیرش شده، انگلیسی بود و با توجه به جهت گیری این رویداد، نشان می دهد ‌که جهت گیری ها سمت درستی است.

وی بیشترین تعداد مقالات پذیرش شده را از سوی دانشگاه تهران با ۳۸ مقاله دانست و بعد از آن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۲۲ مقاله، خواجه نصیر با ۱۰ مقاله و دانشگاه صنعتی شریف با ۱۷ مقاله و علم و صنعت با ۱۴ مقاله.

باید از پیشرفت‌های علمی دانشگاه بهره‌برداری کرد

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس گفت: امروزه در مراکز علمی و دانشکده های برق ما در سطح کشور فعالیت های مهمی و تحقیقات گسترده ای صورت می گیرد که می تواند منجر به تولیدات علمی باشد.
علیرضا رهایی برگزاری این کنفرانس را مهم توصیف کرد و گفت: برگزاری چنین رویدادهایی فرصت مغتنم برای استادانی است که در حوزه های مختلف اعم از انرژی، مدیریت انرژی و نحوه بهره برداری بهینه از مصرف آن تجربه دارند و می توانند این تجربیات را ارائه دهند تا تبادل نظرهای خوبی از نظر علمی روی یافته‌های مختلف انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر برگزاری کنفرانس فوق می تواند زمینه آشنایی دانشجویان را که افراد باهوش و علاقه‌مند هستند، با تجربه‌ها و یافته‌های علمی فراهم کند تا ضمن اینکه زمینه تمرین علمی برای مدیریت رویدادها را فراهم کنند، خود نیز در آینده منشا این دستاوردها باشند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: موارد و مسائلی که در بحث برق، الکترونیک، انرژی، میکروالکترونیک، مخابرات، موبایل و غیره مطرح می شوند امروزه جز مسائل مهم کشور هستند و برخی موضوعاتی که در جنب این موارد اتفاق می افتد؛ نظیر پیشرفت‌های سریع در زمینه هوش مصنوعی، مباحث مرتبط با اینترنت اشیا، حملات سایبری، خدمات رباتیک، مباحث مربوط به دیتا و انتقال اطلاعات امروز به عنوان مباحث بزرگ کشور به شمار می روند.
رهایی تصریح کرد: امروزه در مراکز علمی و دانشکده های برق ما در سطح کشور فعالیت های مهمی و تحقیقات گسترده ای صورت می گیرد که می تواند منجر به تولیدات علمی باشد. بنابراین این نوع فعالیت ها پایه ای برای کشور به شمار می رود. بر این اساس مسئولان کشور باید از چنین حرکت هایی استقبال و پشتیبانی کنند.
وی یادآور شد: متاسفانه در برخی زمینه ها اعم از انرژی کم توجهی هایی صورت می گیرد و بیش از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب معمولا در خرداد ماه برای کاهش مصرف برق باید در برخی بخش‌ها برق را قطع کنیم و جلوی تولیدات صنعتی را بگیریم. اما باید در این خصوص باید چاره اندیشی شود که چرا با وجود پیشرفت های علمی خوب در کشور ما نباید از آن بهره برداری کنیم و از این پیشرفت ها به اندازه کافی حمایت شود.

رهایی همچنین تاکید کرد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال های ۸۸ بحث ابررایانه ملی شکل گرفت که توانست خدمات خوبی ارائه دهد. این ابررایانه به روز شده است و امروز نیز غیر از معاونت علمی به مجموعه های مخابراتی و غیره خدمات می‌دهد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ما دو ماه گذشته در بخش حمل و نقل مشکلات جدی در ارتباط با ذخیره سازی و پردازش اطلاعات داشتیم که امروز به کمک سیستم ابررایانه سیمرغ تا حد زیادی این مشکل حل شد. اگر چه در این زمینه ها نیز باید سرمایه گذاری از سوی مسئولان ادامه پیدا کند.

واکاوای دلایل ناترازی و قطعی برق در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق

در آیین افتتاحیه این کنفرانس همچنین دکتر احد توکلی، دانشکده مهندسی برق در گروه آموزشی مخابرات کنفرانس مهندسی برق را از قدیمی ترین کنفرانس های کشور در این حوزه دانست و ابراز امیدواری کرد در مدت ۳ روز میان بخش‌های صنعتی و دانشگاهی تبادل نظرهای خوبی صورت گیرد.

همچنین در پایان مراسم افتتاحیه این کنفرانس که با کمک انجمن مهندسی برق ایران برگزار می‌شود، با اهدای لوح، از اساتید برجسته و پیشکسوت رشته مهندسی برق تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha