۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶:۵۶
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85477410
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶:۵۶
کد خبر: 85477410
سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

بوشهر-ایرنا- با همت دولت سیزدهم، بندر گناوه به عنوان دومین بندر تجاری استان بوشهر با سرعتی پرشتاب در مسیر دستیابی به رونق قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر گناوه در زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم به لحاظ شکل، طرح و نظم از شرایطی که زیبنده یک مجتمع بندری باشد برخودار نبود و باید با عزم جدی و راسخ اداره بندر و دریانوردی گناوه برای رفع کمبودها نسبت به ایجاد بندری ایمن و مطمئن اقدام می‌شد.

در این زمینه با اجرا چندین طرح زیرساختی و ساماندهی بندر گناوه در سمت و سوی مناسبی قرار گرفته تا بندرنشینان گناوه رونقی بیش از پیش را شاهد باشند.

اجرای یکی از طرح‌های شاخص سازمان بنادر در گناوه

شاه بیت اقدام‌های انجام شده، آغاز عملیات طرح توسعه جامع در بندر گناوه به عنوان یکی از طرح‌های شاخص سازمان بنادر و دریانوردی با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم است.

طرح توسعه بندر گناوه در سه فاز پیش‌بینی شده که فاز نخست این طرح شامل احداث موج‌شکن، دایک حفاظتی، احداث دیوار پیرامونی و عملیات لایروبی حوضچه تا عمق منفی پنج متر در مدت ۳۶ ماه اجرا می‌شود.

سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

احداث موج‌شکن، دایک حفاظتی و دیواره پیرامونی در طرح جامع توسعه بندر گناوه به ترتیب به طول ۲‌هزار و ۳۸، یک‌هزار و ۱۲۰، یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع و حجم لایروبی آن نیز ۹۸۰‌هزار مترمکعب برآورد شده است.

در راستای ساماندهی بندر گناوه اقدام‌های شاخص دیگری نیز در این بندر انجام شده که رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه در توضیح آن عنوان کرد: ساماندهی محوطه بندری، اجرا طرح توسعه جامع، خروج کالاهای متروکه سنواتی، استقرار ۲ شناور آتشخوار، خارج سازی یک فروند موتور لنج مغروقه از خور بندر، ساماندهی و یکپارچه سازی کانکس‌های شرکت های فعال در محوطه بندر، احداث ساختمان یگان حفاظت اهم اقدام‌های انجام شده در بندر گناوه ظرف ۲ سال اخیر است.

سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

کیامرث جوکار اضافه می کند: در ابتدا محل استقرار یگان حفاظت فاقد محل مناسب و ورودی بندر به شکل ستون‌هایی بتنی بود که با اتمام ساختمان یگان حفاظت و ساماندهی ورودی بندر ساماندهی مناسبی در این حوزه صورت گرفت.

مدیر اداره بندر و دریانوردی گناوه ادامه می‌دهد: بلوار ورودی بندر با جدول کشی غیراستاندارد، ساماندهی پراکندگی کانکس‌های شرکت های فعال در سطح بندر در خارج از محوطه عملیاتی ( با هدف جلوگیری از اتلاف وقت و تکریم ارباب رجوع)، وجود انبار متروکه گمرک در مقابل ساختمان اداری و مکانی نامناسب از دیگر چالش های بندر گناوه بود که با ساماندهی مناسب و تخریب انبار متروکه به بهبود وضعیت محیطی بندر گناوه اقدام شد.

تسهیل مسیر دسترسی به لندینگ کرافت‌های بندر

آسفالت مسیر دسترسی لندینکرافت‌ها، ساماندهی ترددهای خودرویی با نصب تابلوهای هشدار دهنده و سرعت‌گیرهای مجاز (با هدف پیشگیری از سوانح رانندگی در محوطه بندری)، تقویت روشنایی بندر گناوه با نصب ۱۱ پایه روشنایی با قابلیت تردد ایمن افراد، وسایل نقلیه و انجام تخلیه و بارگیری در شب از دیگر اقدام های انجام شده در بندر گناوه ظرف ۲ سال اخیر است.

جوکار افزود: در مدت یاد شده همچنین فضای ناهمگون روبروی ساختمان اداری به دلیل وجود علف هرز و شمشادها ساماندهی مناسبی صورت گرفته که به تردد ایمن در این محدوده کمک شایانی کرده است.

وی ادامه داد: ساماندهی تابلوهای معرف ساختمان‌های برج و اداری بندر گناوه، بهبود وضعیت فضای سبز ورودی ساختمان اداری بندر، جانمایی و احداث پارکینگ در محوطه مقابل یگان حفاظت، نصب بالابر در ورودی و خروجی بندر گناوه با هدف کنترل موثر تردد افراد و وسایل نقلیه از دیگر اقدام های انجام شده ظرف مدت ۲ سال اخیر در بندر گناوه است.

سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

ساماندهی تردد در محوطه عملیاتی بندر گناوه

به گفته رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه احداث بلوار ورودی با همکاری واحد فنی و رئیس اداره برق و تاسیسات، نصب و جانمایی المان لنگر و میدان راهنمایی، اختصاص مکان اسبق نیروهای یگان برای استراحت ارباب رجوع همراه با راه اندازی کافه بندر، تخریب دیوارهای فاقد کابری و انبار متروکه گمرک (با تعامل با مدیریت گمرک شهرستان گناوه) از دیگر اقدام هایی است که با هدف پویایی گناوه به عنوان دومین بندر تجاری استان اقدام شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در حوزه بندری به دستور معاون بندری و اقتصادی در خصوص خارج سازی کالاهای متروکه از انبارهای بندر اقدام های موثری انجام و با خروج کالاهای متروکه سنواتی با همکاری دادستان ظرفیت انبارهای گناوه افزایش یافته است.

فراهم سازی شرایط برای بازگشت تجار و بازرگانان به بندر گناوه

جوکار یادآور شد: افزایش ظرفیت انبارهای بندر گناوه به جذب بیشتر کالاهای تجاری و بازگشت سرمایه گذاران به بندر گناوه را فراهم کرده است.

وی افزود: در بحث کالاهای تجاری و کانتینری در بندر گناوه در فروردین امسال در مقایسه با سال گذشته رشد ۲ درصدی حاصل شده است.

جوکار ادامه داد: در مجموع با اقدام های انجام شده در ساختار بندری از دفتر اسکله تا خدمات اسنادی و تجهیزات بندری رضایت اربابان رجوع به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود: برای سال جاری تلاش داریم با همکاری اداره گمرک، تجار و بازرگان رشد واردات کالاهای تجاری به عنوان منبع اصلی درآمد بندر گناوه بخوبی محقق شود.

توسعه ناوگان آتش نشانی در بندر گناوه

جوکار در ارتباط با عملکرد اداره بندر و دریانوردی گناوه در حوزه دریایی نیز عنوان کرد: استقرار ۲ فروند شناور آتشخوار با ساختار خوب و متناسب با شرایط خور و قدرت مانوردهی بالا به اطفا حریق در بندر گناوه کمک وافری کرده است.

وی افزود: سال گذشته بندر گناوه تنها یک حادثه آتش سوزی داشت که با ورود به موقع شناورهای آتشخوار، آتش در کمترین زمان ممکن و بدون خسارت گسترده به یک فروند موتورلنج مهار شد.

سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

جوکار ادامه داد: اجاره یک فروند قایق مقابله با آلودگی و پاک سازی روزانه خور کمک بسیاری به نظم و شکل دهی بندر گناوه کرده است.

وی گفت: همچنین یک فروند موتورلنج مغروقه واقع در پیچ خور گناوه خارج سازی شده که به افزایش ایمنی و زیبایی خورد کمک کرده است.

لایروبی خور گناوه در دستور کار است

رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه گفت: با هداف افزایش سطح ایمنی تردد، لایروبی خور گناوه در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه پیگیری های خوبی انجام شده است.

جوکار افزود: استقرار حراست در بندر گناوه جهت پیشگیری از موراد حراستی، تشکیل کمیته‌های فرهنگی و ترافیکی، دایر شدن بخش صدور مجوز تردد وسایط نقلیه از راه خشکی به بندر و صدور کارت تردد برای افراد و خودروهای متردد از دیگر برنامه های محقق شده در بندر گناوه است.

سرعت پرشتاب دومین بندر تجاری استان بوشهر در مسیر رونق

وی گفت: طرح توسعه جامع بندر گناوه به عنوان یکی از طرح های شاخص سازمان بنادر و دریانوردی است که از محل اعتبارات مصوب به شکل منظم و زمان بندی شده در دست اجرا است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه تصریح کرد: تلاش می شود در قالب طرح یاد شده ظرف مدت ۳۶ ماه احداث دیوار پیرامونی، موج شکن، دایک و لایروبی براساس برنامه زمان بندی محقق شود.

وی از اعتماد و حمایت مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و همراهی معاونان بویژه معاون معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی به پاس تخصیص به موقع اعتبارات برای پیشبرد برنامه های دریایی و بندری گناوه قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha