اهداف دولت در مسیر تحقق؛ سراشیبی تند تورم در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- نرخ تورم خراسان شمالی سال ها در بین استان های پایین جدول جا خوش کرده بود که این شاخص با اقدامات دولت در ۲ سال اخیر به جایگاه ۲۲ ارتقا یافت و تحرکات امید بخش در اقتصاد استان با این شاخص کلید خورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ خراسان شمالی از استان‌های کم برخوردار است که با توجه به پتانسیل های فروانی که دارد همواره در شاخص های اقتصادی پایینترین رتبه ها را در بین سایر استان ها داشته است ولی در ۲ سال اخیر این رویه تغییر کرده است.

بر پایه آمارها و اظهارات رسمی اداره کل امور اقتصادی و داریی خراسان شمالی؛ از سال ۹۱ تا ۲ سال گذشته، نرخ تورم در استان بالاتر از میانگین کشوری بوده و رتبه استان در شاخص درآمد خانوار بین ۲۹ تا ۳۱ و سطح درآمد در این استان به مراتب بسیار پایینتر از میانگین کشوری بوده ولی بر اساس آخرین تحلیل ها این رویه امروزه تغییر یافته و شاخص های رشد اقتصادی با زبان داده و آمار گواه این است که رتبه استان به لحاظ تورم سالانه اکنون به جایگاه ۲۲ در کشور رسیده است.

نرخ تورم در استان خراسان شمالی تورم در این استان در سال های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۹۵ تا ۹۹ بیشتر از میانگین کشور بوده است. در سال‌های ۹۵ تا ۹۹ رتبه استان در این شاخص به ترتیب ۲، ۴، ۵، ۲ و ۱۷ و در سال ۱۴۰۰ رتبه استان ۲۱ و امسال به ۲۲ ارتقا یافت.

تورم نقطه‌به‌نقطه از مقایسه شاخص قیمت کالاها و خدمات در یک ماه با ماه مشابه سال قبل از آن محاسبه می شود.

اهداف دولت در مسیر تحقق؛ سراشیبی تند تورم در خراسان‌شمالی
دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در خراسان شمالی

سراشیبی نرخ تورم

مدیرکل کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در این خصوص گفت: نرخ بیکاری در این استان با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم کاهشی شده است به طوری که این رقم اکنون ۷.۴ درصد است.

مهدی اسلام خواه اظهار کرد: نرخ بیکاری در استان از ۹.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و اکنون این رقم ۷.۴ درصد است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اشتغال ایجاد شده در استان گفت: تعهد ایجاد اشتغال در سال گذشته، ایجاد ۱۳ هزار و ۵۱۵ شغل در دستگاه های اجرایی بود که در این مدت ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شد که بر این اساس ۱۲۰ درصد از برنامه محقق شد.

نرخ بیکاری در خراسان شمالی کاهشی و با اقدامات انجام شده دولت سیزدهم به رقم ۷.۴ درصد است. مدیرکل کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی استان برای امسال هشت هزار و ۴۳۳ نفر است که ۴۰ درصد از این تعداد مربوط به دانش آموختگان دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه تعهد ایجاد اشتغال در استان در سال جاری نسبت به پارسال کاهش یافته است گفت: رویکرد دولت در سال جاری، ایجاد اشتغال واقعی و پایدار برای متقاضیان کار است، در این باره نظارت ها و بررسی ها به صورت میدانی انجام می شود.

اسلام خواه درباره پرداخت مشاغل خانگی در استان گفت: ۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در دولت سیزدهم در استان پرداخت شد که یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از آن مربوط به سال گذشته است.

وی افزود: سهم استان از مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۰ پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال، سال ۱۴۰۱ نیز ۷۷۰ میلیارد ریال و در سال گذشته یکهزار و ۴۲۰ میلیارد ریال بود.

اهداف دولت در مسیر تحقق؛ سراشیبی تند تورم در خراسان‌شمالی

رتبه برتر خراسان شمالی در کاهش نرخ تورم اقلام خوراکی

استانداردهای مرکز آمار و بانک مرکزی بیانگر این است که سبد کالاها و خدمات مورد ارزیابی برای محاسبه شاخص قیمت و تورم ۲ بخش خوراکی ها و غیرخوراکی ها را شامل می شود و مجموعا شامل ۱۲ گروه است که شامل خوراکی ها و آشامیدنی ها، دخانیات، مسکن و آب و برق و گاز، پوشاک و کفش، اثاث و لوازم خانگی، حمل و نقل، آموزش، بهداشت و درمان، ارتباطات، هتل و رستوران، تفریح و فرهنگ و کالاهای متفرقه است.

استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه از کسب رتبه برتر استان در پایین بودن نرخ تورم اقلام خوراکی خبر داد و گفت: برابر گزارش رسمی اخیر وزارت جهاد کشاورزی، استان خراسان شمالی موفق به کسب رتبه نخست پایین ترین نرخ تورم در گروه کالایی اقلام خوراکی آشامیدنی شده است.

خراسان شمالی امسال رتبه نخست را در کنترل و مهار تورم کسب کرد و در بین ۶ استان برتر در کاهش تورم نقطه ای و ماهانه قرار دارد.محمدرضا حسین نژاد تصریح کرد: پیرو رصد مداوم بازار و برگزاری مستمر جلسات کارگروه تنظیم بازار استان در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، طی سال ۱۴۰۲ با همیاری تمام دستگاه های متولی به این مهم دست یافتیم.

وی ادامه داد: اقلام مورد نیاز مردم استان به موقع تامین شد و کمبود در اقلام اساسی بالاخص، اقلام خوراکی، با نظارت بر بازار به حداقل رسید.

استاندار خراسان شمالی گفت: بررسی هفتگی کاهش نرخ تورم در ستاد تنظیم بازار استان در جهت پیشگیری از افزایش نامتعارف قیمت ها و ثبات نسبی آن برگزار و کمیته‌ای به ریاست استانداری و متشکل از مدیران دستگاه های متولی با عنوان کمیته مهار تورم تشکیل و ۱۲ گروه کالایی با ۷۶۰ قلم کالا به صورت مستمر رصد و بررسی شد.

وی افزود: نتیجه آن بهبود جایگاه استان در شاخص نرخ تورم بود که از (۵۵.۴ درصد) ارتقا از رتبه چهارم در ابتدای سال ۱۴۰۲ به رتبه ۲۲ کشور (۳۸.۹ درصد) در پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۳ بوده است.

وی عنوان کرد: خراسان شمالی در کنترل و مهار تورم رتبه نخست را امسال کسب کرد و در بین ۶ استان برتر در کاهش تورم نقطه ای و ماهانه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha