ناگفته‌های دیپلمات ایرانی آزاد شده از زندان‌های آلمان و بلژیک/۸ هزار زندانی خارجی در ایران

تهران - ایرنا- اسدالله اسدی دیپلمات آزاد شده ایرانی در نشست حقوق بشری ستاد حقوق بشر، بخشی از موارد نقض حقوق بشر که علیه این دیپلمات با وجود برخورداری از مصونیت دیپلماتیک طی پنج سال در زندان‌های آلمان و بلژیک بر او و خانواده وی روا داشته شده بود، را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کاظم غریب‌آبادی روز سه‌شنبه در نشست حقوق بشری که با حضور اسدالله اسدی دیپلمات آزاد شده ایرانی در ستاد حقوق بشر برگزار شد، افزود: اقدامی که دولت آلمان در دستگیری این دیپلمات ایرانی مرتکب شد کاملا خلاف اصول حقوق بین‌الملل و کنوانسیون ۶۱ وین و بدون هیچ دلیل و مستندات رخ داد و آنها انواع شکنجه های روحی و روانی در مدت حبس در آلمان و بعد از آن در زندان های بلژیک بر ایشان روا داشتند که البته برخی از ظلم‌هایی که این مدعیان حقوق بشر مرتکب شدند، در رسانه‌ها مطرح می‌شد.

وی ادامه داد: این کشورها تمامی اصول اولیه حقوق بشر از جمله اعمال حق تماس با خانواده، حق سلامت، حق عبادت را زیرپا گذاشتند و فهرستی از موارد نقض حقوق بشر را استخراج کردند.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه پنجم خرداد ماه سالگرد آزادی آقای اسدی است و ایشان سال قبل بعد از پنج سال زندانی بودن به کشور بازگشتند، افزود: امیدوارم در این مدت سلامت خود را بازیابی کرده باشند.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار حوزه حقوق بشر و بازنشر مواردی از نقض حقوق بشر علیه ایرانیان ادامه داد: زمانی که آقای اسدی در زندان‌های اروپا به سر میبرد، برخی ظلم‌ها و نقض حقوق وی در رسانه‌ها مطرح شد اما بسیار کم بود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در ادامه به شرایط دو زندانی ایرانی دیگر در کشورهای اروپایی گفت: اکنون آقای حمید نوری در زندان سوئد و آقای ریچارد جان از هموطنان ارامنه نزدیک دو دهه در زندان‌های انگلیس به سر می‌برند.

غریب‌آبادی اضافه کرد: حتی کودکی به نام داریوش سلامتی در دانمارک است که بچه معلول را از خانواده گرفتند و سرپرست این کودک را به خانواده ای دانمارکی سپردند و حتی پدر و مادر او را از دانمارک اخراج کردند؛  آیا این حقوق بشر است؟


۸ هزار زندانی خارجی در ایران

در ادامه عسگر جلالیان معاون امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان گفت: اکنون هشت هزار زندانی خارجی در زندان‌های ایران دوران حبس خود را سپری می کنند و بسیاری از آنها حاضر نیستند به کشور خود بازگردانده شوند.

جلالیان افزود: اکنون زندانیان از شرایط خوبی برخوردار هستند و وقتی با زندانی صحبت می کردیم می گفت زندان های شما هتل است. 

معاون وزیر دادگستری اضافه کرد: بهترین شرایط را برای محکومان خارجی ایجاد می‌کنیم اما همواره از سوی مدعیان حقوق بشر متهم می‌شویم.

رئیس کمیته انتقال محکومان با اشاره به موافقتنامه حقوقی قضایی با بلژیک افزود: علی‌رغم لابی قوی صهیونیست‌ها این موافقتنامه نهایی شده است.

در ادامه اسدالله اسدی دیپلمات آزاد شده ایرانی با اشاره به ۱۷۸۹ روز دوره حبس خود در زندان‌های آلمان و بلژیک اظهار داشت: دهم تیر ۱۳۹۷ پس از پایان یک سفر شخصی، در حال رانندگی به سمت وین به اتفاق خانواده بودم تا در برنامه‌ای برای استقبال از رئیس جمهور کشورمان مهیا شوم.

وی ادامه داد: در این مسیر توسط پلیس آلمان متوقف شدم و بدون اظهار اینکه قصد دستگیری مرا دارند از من مدارک خواستند و خودرو را مورد تفتیش قرار دادند و علی رغم اینکه توضیح دادم از دیپلمات جمهوری اسلامی ایران و دارای مصونیت دیپلماتیک هستم اما توجهی نشد.

اسدی اضافه کرد: من و اعضای خانواده مرا دستگیر کردند و مرا در یک سلول انفرادی بدون هیچ لباسی غیر از یک زیرپوش و بدون دسترسی به آب نگهداری کردند و شرایط برای خانواده من نیز به همین ترتیب بود.

دیپلمات آزاد شده ایرانی گفت: به خانواده من گفته بودند که از در خودرو ما بمب کشف شده‌است و آنها را مجبور کرده بودند تا با پلیس صحبت کنند حتی فرزندم که زیر سن قانونی بود، بازجویی کردند.

اسدی ادامه داد: پس از بیش از ۲۴ ساعت بدون اطلاع از وضعیت خانواده و بدون اطلاع به کنسولگری و بهره‌مندی از وکیل به دادگاه منتقل و اعلام کردند علت بازداشت من حکم دادگاهی در بلژیک بوده است و در آنجا علی رغم اینکه صحن دادگاه بود از حق استفاده از وکیل بی بهره بودم و سفارت کشورم را باخبر نکرده بودند و نهایتا مرا به زندانی در آلمان منتقل کردند.

وی با اشاره به بازداشت ۱۰۱ روزه خود در آلمان، افزود: در این دوره مورد شکنجه‌ها و آزارهای زیادی قرار گرفتم و در این مدت به همراه ۲۴ یا ۲۵ نفر از افراد خاص در وضعیت نامناسبی در بخشی که نگهداری شدم و با وجود نظر روانپزشک مبنی بر انتقال به شرایط عادی این مهم رخ نداد و سختگیرانه ترین رژیم حقوقی برای نگهداری من اعمال شد.

این دیپلمات ایرانی آزاد شده گفت: در طول پنج سال حتی یک بار ملاقات با اعضای خانواده نداشتم و از این حق محروم بودم و در این مدت فقط یک سال توانستم به طور محدود با خانواده تماس تلفنی داشته باشم.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha