کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک بیمارستان صحرایی در رفح تاسیس می‌کند

تهران - ایرنا - کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و ۱۱ جمعیت ملی درصدد راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی در رفح برای کمک و پاسخگویی به نیازهای پزشکی هستند.

به گزارش ایرنا از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران، هدف از این تلاش‌ها، پشتیبانی و کمک به کارهای ضروری انجام شده توسط جمعیت هلال احمر فلسطین در ارائه مراقبت‌های درمانی اضطراری است. از آغاز خصومت‌ها، کارکنان و داوطلبان هلال احمر فلسطین با شجاعت به ارائه خدمات پزشکی اضطراری به مردم غزه، در میانه سطح غیرقابل قبولی از تلفات، ادامه داده‌اند.

۱۷ امدادگر هلال احمر حین انجام وظیفه جان دادند

براساس این گزارش، ۱۷ نفر از همکاران هلال احمر در حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده اند و تأسیسات حیاتی آسیب دیده است. آسیب ها شامل بیمارستان‌های العمل و قدس و چندین مرکز خدمات فوریت‌های پزشکی (EMS) بوده است. علاوه براین، ۲۵ آمبولانس از کار افتاده است.

گزارش های نگران کننده ای از دستگیری و برخورد نامناسب با کارکنان هلال احمر فلسطین وجود دارد و محل نگهداری آنها هنوز مشخص نیست. با وجود این چالش‌ها، هلال احمر فلسطین به انجام کارهای حیاتی خود در واکنش به نیازهای پزشکی جوامع غزه ادامه داده است. از جمله این فعالیت‌ها راه‌اندازی ۳ پست پزشکی پیشرفته، ۶ مرکز پزشکی، و ۳ کلینیک است.

هلال احمر فلسطین یک شریک ارزشمند در نهضت بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و انجمن‌های ملی شرکت‌کننده در راه اندازی این بیمارستان صحرایی از این فرصت برای حمایت از هلال احمر فلسطین و اجرای وظیفه ذاتی خود استقبال می‌کنند تا از این راه امکان بازیابی هلال احمر فلسطین از خسارت‌هایی که در جریان درگیری‌ها دیده است فراهم شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک بیمارستان صحرایی در رفح تاسیس می‌کند

راه اندازی بیمارستان صحرایی

راه اندازی بیمارستان صحرایی اقدامی برای کمک و حمایت از کار هلال احمر فلسطین است. این درحالیست که، جامعه سازمان‌های بشردوستانه و پزشکی تلاش می کند تا نیازهای بهداشتی گسترده غزه را برآورده کند. این بیمارستان صحرایی، دارای بخش‌های مختلفی است که امکان انجام جراحی های اضطراری را فراهم می کند. علاوه بر این، مراقبت های زنان و زایمان، مادران و نوزادان، مراقبت از کودکان، بخش رسیدگی به مجروحان پر تعداد و اورژانس از دیگر بخش‌های این بیمارستان است.

بیمارستان صحرایی کمیته بین المللی صلیب سرخ که با هماهنگی هلال احمر فلسطین اجرا شده و توسط جمعیت های صلیب سرخ استرالیا، اتریش، کانادا، دانمارک، فنلاند، آلمان، هنگ کنگ، ایسلند، ژاپن، نروژ و سوئیس حمایت می شود، می تواند روزانه مراقبت های پزشکی برای حدود ۲۰۰ نفر را فراهم کند.

مردم غزه برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی اضطراری مورد نیازشان دچار چالش جدی هستند. بخشی از این چالش به خاطر تقاضای بسیار زیاد برای خدمات بهداشتی و کاهش تعداد تسهیلات بهداشتی فعال است. پزشکان و پرستاران به طور شبانه روزی کار می کنند اما با وجود همه تلاش‌ها، نیازها فراتر از توانایی این کارکنان است. حمله به مراکز و کارکنان درمانی ضربه مهلکی به نظام سلامت غزه وارد کرده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، فقط ۳۳ درصد از ظرفیت ۳۶ بیمارستان غزه و ۳۰ درصد ازظرفیت مراکز کمک های اولیه فعال هستند و آنهایی که هنوز فعال هستند، غرق در مراجعان بیمار، شدت نیازهای درمانی و کمبود تجهیزات هستند. در همین حال آوارگان هم به دنبال سرپناهی امن به سراغ این مراکز می آیند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک بیمارستان صحرایی در رفح تاسیس می‌کند

کادر درمان با صدمات شدید، گسترش بیماری های مسری که می تواند شایع شود و عوارض مربوط به بیماری های مزمن درمان نشده مواجه است. قطع عضو عملی معمول شده است همچنین عفونت حاد تنفسی، بیماری های گوارشی و بیماری های پوستی حاصل از کمبود آب تمیز، بهداشت و کمبود دسترسی به غذا به سرعت در جوامع آواره در حال گسترش است.

بیماری‌های مزمن و جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، ذات‌الریه، بیماری‌های عفونی و غیرواگیر نمونه هایی از بیماری هایی است که به علت اولویت درمان مجروحان بد حال توجه شایسته و کافی دریافت نمی کنند. با توجه به اینکه نیازهای بهداشتی روز به روز در غزه افزایش می یابد، کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواست خود را برای حفاظت از امکانات پزشکی تحت قوانین بین المللی بشردوستانه تکرار می کند. هیچ بیماری نباید در حالی که روی تخت بیمارستان دراز کشیده کشته شود.

هیچ پزشک، پرستار یا هیچ متخصص پزشکی نباید در حین کار برای نجات جان جان خود را از دست بدهد. بیمارستان‌ها پناهگاه‌هایی برای درمان و حفظ جان انسان‌ها هستند حقوق بین المللی بشردوستانه بیان می‌کند که همه طرف‌های درگیر باید به فعالیت های پزشکی، از جمله زیرساخت‌های آن احترام بگذارند و از آن محافظت کنند. این بیمارستان صحرایی در واقع ادامه بیش از ۱۵ سال فعالیت درمانی کمیته بین المللی صلیب سرخ در غزه است. از زمان تشدید درگیری ها، تیم‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خدمات جراحی را در بیمارستان اروپایی غزه ارائه می‌کنند و از بیمارستان‌های دیگ از طریق کمک‌های پزشکی حمایت می کنند.

تعداد کارکنان بیمارستان صحرایی حدود ۳۰ کارشناس بشردوستانه از جمعیت‌های ملی مختلف، کارکنان مقیم و کمیته بین المللی صلیب سرخ خواهد بود و شامل جراحان، پزشکان، متخصصان بیهوشی، پرستاران، تکنسین ها، مهندسان، کارکنان تدارکات و مدیران خواهد بود.

اکنون، جمعیت های ملی کشورهای مختلف در حال کمک در موارد زیر هستند: صلیب سرخ استرالیا از طریق اعزام کارکنان صلیب سرخ اتریش از طریق اجرای سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، صلیب سرخ کانادا از طریق تامین تجهیزات جراحی، مواد مصرفی پزشکی، تجهیزات و لوازم ضدعفونی کننده، و داروها و همچنین اعزام کارکنان، صلیب سرخ دانمارک از طریق فراهم کردن تسهیلاتی برای اتاق خواب کارکنان و سیستم تصفیه آب اسمز معکوس و همچنین مستقر کردن کارکنان ، صلیب سرخ فنلاند از طریق ارایه تجهیزات اشعه ایکس، مخازن آب و سینک ها و همچنین اعزام کارکنان، صلیب سرخ آلمان از طریق کمک به تجهیزات پرستاری، تجهیزات آزمایشگاهی، ملزومات اسکان کارکنان، جعبه ابزار برق، مخازن آب و سینک، و همچنین اعزام کارکنان، صلیب سرخ هنگ کنگ از طریق اعزام کارکنان، صلیب سرخ ایسلند از طریق اعزام کارکنان، صلیب سرخ ژاپن از طریق فراهم کردن پرستار فیزیوتراپی و تجهیزات بیهوشی اتاق عمل،صلیب سرخ نروژ از طریق اجرای نقش هماهنگ کننده این پروژه و فراهم کردن تجهیزات پزشکی، سیستم تصفیه آب، تجهیزات اداری، چادرها، روشنایی، کیت های دستشویی، کیت های آشپزخانه، و دارو و همچنین اعزام کارکنان، صلیب سرخ سوئیس از طریق اعزام کارکنان، و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جریان تدارکات پزشکی را در طول عملکرد بیمارستان صحرایی تامین خواهد کرد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک سازمان بی‌طرف، بی غرض و مستقل با ماموریتی منحصراً بشردوستانه است که ماموریت آن از کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ سرچشمه می‌گیرد. این سازمان به افرادی که در سراسر جهان تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه و سایر خشونت‌ها قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند و هر کاری که می‌تواند برای محافظت از جان و کرامت آنها و تسکین رنجشان، اغلب در مشارکت با شرکای صلیب سرخ و هلال احمر خود، انجام می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha