۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85476656
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سونامی ناتمام تگرگ در خراسان‌شمالی

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85476656
سونامی ناتمام تگرگ در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- بارش غافلگیر کننده تگرگ روز گذشته بار دیگر برای چندمین مرتبه خراسان شمالی را فرا گرفت و در آخرین مرحله به یکهزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی و پنج چادر سیاه عشایر استان خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا، مردم خراسان شمالی بویژه در روستاها هر ساله آماج بلایای طبیعی تگرگ و سیل قرار می گیرند و بخش زیادی از محصولات در این حادثه ها از بین می رود.

بارش تگرگ و رگبار باران شبانه روز گذشته نیز سبب خسارت به مزارع و باغ ها شد و بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، بیشترین خسارت های بارندگی اخیر از بخش کشاورزی و در شهرستان اسفراین گزارش شد و ۵۰ تا ۸۰ درصد محصولات زراعی و باغی از بین رفت.

تگرگ همچنین سبب شکستن شیشه های خودروها و منازل در روستای برج و بزنج شهرستان اسفراین و بارش باران همچنین سبب جاری شدن سیل در روستای ملاباقر و در رباط شهرستان شیروان و نیز در روستای پشنده در شهرستان مرزی راز و جرگلان شد.

آمار و ارقام حاکی از این است که خراسان شمالی جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور محسوب می شود و وقوع هر کدام از این حوادث همواره خسارات مالی و جانی فراوانی را به دوش مردم و دولت ها انداخته و این حوادث با بارش باران و تگرگ در بهار امسال بی سابقه بوده و مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

سونامی ناتمام تگرگ در خراسان‌شمالی

خسارت به کشاورزی

هنوز ارزش ریالی خسارت های بارش های اخیر اعلام نشده است اما سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد که تگرگ به یکهزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌ کشاورزی اسفراین خسارت زد.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در این باره گفت: تگرگ، بارش باران و جاری شدن سیل به یکهزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اسفراین خسارت زد.

محمدجواد تشکری اظهار کرد: ۹۰۰ هکتار مربوط به زمین های کشاورزی زیره، ۱۰۰ هکتار گندم آبی، ۳۰ هکتار جو آبی، ۳۰ هکتار پیاز، ۲ هکتار انواع سبزی و صیفی جات، ۳۳۲ هکتار باغ های بادام و زرد آلو، ۳۰ هکتار سایر باغ ها را شامل می شود.

وی تصریح کرد: همچنین سیلاب شب گذشته به ۲ رشته قنات به طول یک کیلومتر خسارت زد که در مجموع میزان خسارت وارده یکهزار و ۹۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: علاوه بر خسارت به زمین های کشاورزی اسفراین بارش باران شب گذشته به زمین های کشاورزی مانه، جاجرم، فاروج و شیروان نیز خسارت وارد کرد که میزان خسارت این شهرستان ها در دست بررسی است.

سطح زمین های کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل زمین های استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز غیرکشاورزی است.

سونامی ناتمام تگرگ در خراسان‌شمالی

خسارت به عشایر

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی نیز گفت: بارش باران و توفان شبانه روز گذشته خسارت زیادی به ۱۵ خانواده عشایری مستقر در قره میدان شهرستان سملقان وارد کرد.

رضا روشن ضمیر اظهار کرد: پنج تخته چادر عشایر بر اثر توفان تخریب و دچار پارگی شد که امدادگران جمعیت هلال احمر استان نسبت به توزیع چادر به این خانواده ها اقدام کردند.

وی افزود: عشایر خسارت دیده از توفان و باران به وسیله امدادگران جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند و اقلام خوراکی، ۲۳ تخته پتو و ۱۵ تخته موکت به آنان تحویل شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خسارت وارد شده به چادرهای عشایری را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان و خاطرنشان کرد: توزیع ۳۰ کیسه آرد میان این عشایر خسارت دیده نیز در دست پیگیری است.

به گزارش ایرنا فعالیت سامانه بارشی از دوشنبه آغاز شد و تا روز جمعه هفته جاری تداوم دارد و بر این اساس برای بیشتر مناطق استان رگبار پراکنده و گاهی رعد و برق پیش بینی می‌شود.

فعالیت این سامانه در روز سه شنبه سبب وزش باد لحظه ای شدید در مناطق نیمه جنوبی استان، بارش باران و در برخی ساعت ها رگبار باران و رعد و برق، تگرک و جاری شدن سیل به همراه داشت.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha