۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 5300
کد خبر: 85476618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز ماجراجویی مشعل المپیک در پاریس؛ «سِن» میزبان تاریخی افتتاحیه خواهد ماند؟

تهران- ایرنا- ماجراجویی ۱۲ هزارکیلومتری مشعل المپیک در پاریس درحالی آغاز شده که قرار است این مشعل ۲۶ ژوئن به مراسم افتتاحیه المپیک در رودخانه سن وارد شود؛ در این بین، نگرانی‌های امنیتی برگزاری افتتاحیه سی‌وسومین دوره المپیک در فضای باز، شایعاتی را درباره احتمال انتقال این مراسم به فضای بسته ایجاد کرده است.

به گزارش عصر جمعه ایرنا، ۲۸ فروردین و در فاصله ۱۰۰ روز مانده به آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود که مشعل سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک در معبد ۲۶۰۰ساله «هرا» توسط مری مینا هنرپیشه یونانی و با استفاده از نور خورشید روشن شد. مری درحالی این مشعل را به قهرمان قایقرانی المپیک ۲۰۲۰ توکیو تحویل داد که مشعل ۱۱ روز در خاک یونان توسط ۶۰۰ مشعل‌دار حمل و سپس روز ۲۶ آوریل(هفتم اردیبهشت) در مراسمی در محل برگزاری اولین دوره بازی‌های المپیک مدرن، به برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس تحویل داده شد.

در این مراسم باشکوه که در ورزشگاه پاناتینایکوس آتن- جایی که نخستین بار بازی‌های المپیک در تاریخ معاصر(۱۸۹۶) برگزار شد- هزاران تماشاگر و مقام سرشناس از جمله سرمیانگ‌نگ، نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس انجمن کمیته‌های ملی المپیک و عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک، رابین میچل رئیس کمیسیون هماهنگی IOC پاریس ۲۰۲۴ و IOC حضور داشتند.

پس از پایان سفر ۱۱ روزه مشعل المپیک در یونان، این مشعل توسط آنتیگونی نتریسمپیوتی المپین دوومیدانی یونان وارد ورزشگاه شد و سپس تحویل گابریلا پاپاداکیس، دارنده مدال طلا و نقره المپیک در رشته اسکیت شد و او نیز این مشعل را به بئاتریس هس دارنده مدال طلای شنای پارالمپیک فرانسه تحویل داد. به این ترتیب سفر مشعل المپیک به فرانسه برای ماجراجویی جدید آغاز شد.

نحوه سفر مشعل المپیک از یونان به پاریس هم در نوع خود جالب توجه است. این مشعل ۲۷ آوریل(هشتم اردیبهشت) با یک کشتی قدیمی ملقب به «بلم» که تنها چند هفته پس از بازی‌های ۱۸۹۶ آتن به آب انداخته شد، سفرش را به مقصد فرانسه و شهر پاریس، میزبان آتی بازی‌های المپیک، آغاز کرد. جالب توجه است که بدانید در این کشتی پرچم کشورهای شرکت کننده در المپیک نیز نصب شده بود.

آغاز ماجراجویی مشعل المپیک در پاریس؛ «سِن» میزبان تاریخی افتتاحیه خواهد ماند؟

مشعل المپیک پس از سفر روی آب، هشتم مه (۱۹ اردیبهشت) با استقبال حدود ۱۵۰ هزار نفر به بندر مارسی رسید. این مشعل که قرار است توسط ۱۰ هزار حمل‌کننده در ۶۴ شهر فرانسه گردانده شود و پس از سفری ۱۲ هزار کیلومتری در فرانسه، روز ۲۶ ژوئیه(پنجم مرداد) به مراسم افتتاحیه المپیک پاریس در رودخانه سن وارد می‌شود.

آغاز ماجراجویی مشعل المپیک در پاریس؛ «سِن» میزبان تاریخی افتتاحیه خواهد ماند؟

این برای نخستین بار است که مراسم گشایش بازی‌های المپیک در ورزشگاه اصلی میزبان این بازی‌ها برگزار نشده و قرار است در فضایی باز انجام شود. افتتاحیه المپیک پاریس درحالی قرار است برای نخستین بار در فضایی باز انجام شود که نگرانی‌هایی از بابت تامین امنیت حاضران در این مراسم ایجاد کرده است و بسیاری از رسانه‌های خارجی این افتتاحیه را چالش‌زا خوانده‌اند که می‌تواند هدف حملات تروریستی قرار گیرد.

همین مسئله هم باعث شد تا با نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت‌ها، تدابیر امنیتی در فرانسه افزایش یابد و حتی شایعاتی درخصوص لغو مراسم افتتاحیه در کنار رود سن و برگزاری آن در فضایی بسته همچون استادیوم ورزشی بزرگ Stade de France در سنت‌دنیس یا در میدان Trocadéro روبه‌روی برج ایفل مطرح شود. با این حال آن‌چه تا امروز قطعی است، برگزاری مراسم افتتاحیه در کنار رود سن است تا فرانسه تاریخی جدید به تقویم پرخاطره المپیک اضافه کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha