پاسداشت زبان فارسی با جشنواره رادیویی «صدای سخن»/ زبان فارسی زبان پند و اندرز است

تهران- ایرنا- رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره «صدای سخن» گفت: زبان فارسی زبان پند و اندرز و حکمت است و ما این رویداد را با هدف پاسداشت زبان فارسی و تقویت درست‌نویسی و درست‌گویی در برنامه‌های رادیویی و الگوسازی از مفاخر زبان و ادب فارسی برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این مراسم با حضور مرتضی کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره «صدای سخن» و مدیر رادیو فرهنگ و محمدجعفر محمدزاده مشاور معاون صدا و رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی برگزار شد.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره «صدای سخن» و مدیر رادیو فرهنگ در این نشست یکی از مهمترین وجوه انسجام مردم ایران را زبان فارسی دانست و اظهار کرد: زبان فارسی زبان پند و اندرز و حکمت است. ما باید این گنجینه ارزشمند بشری را حفظ کنیم.

کاظمی دینان با تاکید بر این‌که معاونت صدا بیشترین اهتمام را به پاسداشت زبان فارسی داشته است، افزود: رادیو ۸۶ برنامه مستقل درباره پاسداشت زبان فارسی داشته است. ما فقط به پرهیز از واژگان بیگانه محدود نشدیم و به مسائل عمیق‌تر مثل دستور زبان فارسی و مطالبه گری از نهادهای مسئول پرداختیم.

وی هدف جشنواره را پاسداشت زبان فارسی و تقویت درست‌نویسی و درست‌گویی در برنامه‌ها و الگوسازی از مفاخر زبان و ادب فارسی خواند و ادامه داد: شناسایی برنامه‌سازان مستعد با موضوع زبان فارسی و به کارگیری مثل‌ها در برنامه‌ها از دیگر اهداف این جشنواره است.

کاظمی دینان تاکید کرد: هر زمان کشوری مورد هجمه قرار گرفته، دشمن به زبان ملی آن کشور هجمه وارد کرده‌ و سرزمین را تجزیه‌ کرده‌اند.

مدیر رادیو فرهنگ ضمن تشکر از از رادیو ایران که دو دوره از این جشنواره را برگزار کرده گفت: جشنواره در شش بخش اصلی، ویژه، فضای مجازی و رادیو نما، آموزش زبان فارسی در مدارس، مردمی و رادیونگار برگزار می‌شود.

بخش اصلی قالب‌های ترکیبی، گفتگومحور، مسابقه و نمایش را پوشش می‌دهد. بخش ویژه به نقش استاد شهریار در تقویت زبان فارسی می‌پردازد. بخش رادیونگار، هم نگارش متون رادیویی را بررسی می‌کند.

اختتامیه جشنواره ۲۷ شهریور در سالروز درگذشت استاد شهریار و روز شعر و ادب پارسی برگزار می‌شود.

کاظمی دینان افزود: ملاک‌های داوری ما استفاده از واژه‌های فارسی، بهره‌گیری از منابع دست اول و نسخ معتبر، حفظ حقوق معنوی در نقل‌قول‌ها، پژوهش‌محور بودن برنامه‌ها و استفاده درست از مثل‌ها و قصه‌های عامیانه است.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ گفت: بخش مستند و پادکست را در بخش اصلی قالب‌های نیاوردیم. چون هر دو جشنواره‌های مستقل دارند. ولی در بخش مردمی علاقه‌مندان می‌توانند پادکست ارسال کنند.

زبان فارسی نماد ملیت ماست
رییس شورای پاسداشت زبان فارسی نیز در این مراسم زبان فارسی را نماد ملیت کشور دانست و گفت: اگر بخواهیم ایران را بشناسیم باید زبان فارسی و شاهنامه را بشناسیم. شاهنامه با هیچ کتاب بشری در دنیا قابل مقایسه نیست. هزار و صد سال از عمر این کتاب می‌گذرد و امروز با همان زبان خوانده می‌شود.

محمد جعفر محمدزاده افزود: در این جشنواره تلاش می‌کنیم زبان فارسی را در چهار ساحت واژگانی، آوایی، ساختاری، معنایی حفظ کنیم. زبان فارسی آمیخته با ادب و اخلاق و حیا است و آوای زبان فارسی دلنشین است.

وی در پاسخ به سوالی درباره واژه‌های عرب عنوان کرد: اکنون تهاجمی از سوی زبان عربی صورت نمی‌گیرد و تهاجم از سمت زبان انگلیسی است. زبان فارسی و عربی هزاران سال است که با هم همجوار هستند. الان همه زبان‌های دنیا در معرض تهاجم زبان انگلیسی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha