یک‌هزار دستگاه پنل خورشیدی در اختیار عشایر استان اردبیل قرار می‌گیرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور عشایر استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای تهیه و توزیع یک هزار دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر این استان خبر داد.

حاتم طهماس‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح اقدامات انجام شده برای بازگشایی راه‌های ارتباطی عشایر استان اردبیل گفت: امسال با توجه به بارندگی‌های خوبی که داشتیم، هم در حوزه قشلاقات شاهد ترسالی بودیم و هم مناطق وضعیت خوبی دارد اما مناطق ییلاقی هنوز از نظر فنولوژی گیاهی و شرایط اقلیمی آمادگی چرا ندارد و لازم است عشایر در موعد مقرر کوچ خود را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: برای بازگشایی مسیرها و راه‌های ارتباطی عشایر اواخر سال گذشته پیمانکار تعیین شد که با این پیمانکار با استعداد سه دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی در مناطق ییلاقی فعال است. علاوه بر این یک دستگاه گریدر هم از ماه آینده وارد ناوگان خواهد شد تا عشایر استان در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند.

۵۰ تن آرد به سهمیه عشایر اردبیل اضافه شد

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل افزود: همچنین برای تامین آرد مورد نیاز عشایر جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد و مقرر گردید ۵۰ تن به سهیمه آرد عشایر استان اضافه شود.

طهماس‌پور یکی از مشکلات عمده عشایر به ویژه در مناطق ییلاقی را تامین روشنایی ذکر کرد و گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد ۲۳۰ هزار پنل ظرف سه سال تولید و بین عشایر توزیع شود که سهم امسال عشایر استان اردبیل یک‌هزار دستگاه است و به محض اینکه در اختیار ما قرار بگیرد بین عشایر توزیع خواهد شد تا عشایر استان از نظر نیرو رسانی مشکلی نداشته باشند.

وی همچنین در خصوص تامین آب پایدار عشایر استان تصریح کرد: اغلب مجتمع‌های آبرسانی استان بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برنامه امسال ما اجرای شبکه داخلی است و اگر تامین اعتبار شود، شبکه داخلی ۳۴ قشلاق استان اجرا و عشایر از آب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل اضافه کرد: امسال همچنین برای شن‌ریزی ۴۰ کیلومتر از راه‌های عشایری برنامه‌ریزی شده است که با اجرای آن تردد عشایر تسهیل خواهد شد.

عشایر استان اردبیل در ۱۰ شهرستان حضور داشته و ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که در ۶۵۱ هزار و ۷۵۰ هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی استان تعلیف می‌شوند ، این عشایر نیمی از سال را در قشلاق‌های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق‌های سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲ هزار تن گوشت ، ۱.۵ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

در حال حاضر عشایر استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha