نسل جوان آمریکایی به حاکمیت معترض است/اعتراضات دانشجویی ادامه خواهد داشت

تهران- ایرنا- مدرس دانشگاه در تشریح اعتراضات دانشجویان آمریکایی در مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با پیش‌بینی ادامه این اعتراضات، گفت: نسل جوان آمریکایی به حاکمیت این کشور معترض است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳)، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام طوفان الاقصی را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذر ۱۴۰۲ (مصادف با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳)، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۶ مه ۲۰۲۴ نیز به‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تایید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ و به این ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم صهیونیستی در تمام مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بود و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

از آغاز درگیری مستقیم و نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای حماس تا امروز بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم غزه شهید شده‌اند که از این تعداد بیش از ۷۰ درصد زن و کودک هستند. جنایت رژیم اسرائیل در نوار غزه که هر روز ابعاد جدیدی هم از آن رسانه‌ای می‌شود و از حمله به بیمارستان تا جنایات جنگی را دربرمی‌گیرد، جان‌های آگاه در سراسر جهان را دلمرده و افسرده کرده و به واکنش واداشته است و از آن زمان تاکنون خیابان‌های بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف صحنه تظاهرات و اعتراض به دولت‌ها برای مقابله با اقدامات غیرانسانی این رژیم و راهپیمایی‌های حمایتی از مردم غزه و مقاومت آنان بوده است.

دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و نخبه هر جامعه‌ای نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند و تقریبا همزمان با آغاز درگیری‌ها با بقیه اقشار مردم در مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همچنین درخواست برای تحریم کالاهای تولید این کشور یا کسب‌وکارهای طرف قرارداد و توافق با این رژیم داخل یا خارج دانشگاه راهپیمایی‌های اعتراضی و تحصن برگزار می‌کردند.

دانشگاه‌های آمریکا از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) صحنه اعتراضات جدی دانشجویان آمریکایی به اقدامات رژیم صهیونیستی همچنین برگزاری تحصن در همبستگی با مردم غزه و حمایت از فلسطین بوده است. آنها همچنین از روسای دانشگاه‌های خود می‌خواستند به صورت علنی از آتش بس در غزه حمایت کرده، سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های صهیونیستی و تامین کننده تسلیحات ارتش این رژیم را متوقف و روابط دانشگاهی با این رژیم را قطع کنند. جنبش دانشجویی در آمریکا انگیزه اعتراضات مشابهی را در دانشگاه های انگلیس و اروپا و سایر کشورها از جمله هند و لبنان ایجاد کرده است.

اما این اعتراضات با مقابله پلیس آمریکا روبرو شده است و از آن زمان تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۵۰ دانشگاه بازداشت شده‌اند.

در مورد دلیل حساسیت دانشجویان آمریکایی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، همچنین اهمیت اعتراضات جنبش‌های دانشجویی و احتمال سرایت این جنبش به دیگر اقشار جامعه آمریکا و جامعه جهانی با مهدی بادپا گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی مدرس دانشگاه و مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و به عنوان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی، عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در سال ۸۵ و مسئول واحد فرهنگی آن اتحادیه همچنین عضو ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و فعال دانشجویی تاکنون فعالیت داشته است. همچنین سوابق متعدد اجرایی، فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی ازجمله مدیریت بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه‌ها و ریاست اداره ارتباطات و همکاری‌های علمی آستان قدس رضوی را در کارنامه خود دارد.

نسل جوان آمریکایی به حاکمیت معترض است/اعتراضات دانشجویی ادامه خواهد داشت

شکل‌گیری بزرگ‌ترین اعتراضات ضدرژیم اسرائیل

بادپا در این مورد که چرا جنبش اعتراض دانشجویی در آمریکا بار دیگر و در حمایت از مردم غزه احیا شده، با توجه به اینکه پیشتر هم درگیری های مختلفی در جهان وجود داشته ولی جنبش اعتراضی دانشجویی نسبت به آن واکنش شدید نشان نداده است، گفت: خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در آمریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد رژیم اسرائیل در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و پس از سال‌ها جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا، این بار علیه این رژیم به راه افتاده است.

وی افزود: علت فراگیری این جنبش حجم جنایات ضدبشری رژیم اسرائیل و آمریکا و متحدان آنها در وسعت کوچک غزه است. قتل و کشتار بیش از ۳۴ هزار نفر که عمده آنها زن و کودک هستند، مجروح شدن نزدیک به ۸۰ هزار نفر، محاصره و گرسنگی دادن این همه انسان از یکسو و در سوی دیگر سانسور خبری رسانه های غربی که مدعی انعکاس اخبار درست بودند، و تزویر و ریای حقوق بشری غرب همه منجر به تولید یک نسل معترض و مخالف با شعارها و سیاست‌های آمریکا شد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: خیزش جهانی اخیر در حمایت از فلسطین، در واقع نشان‌دهنده سرایت طوفان الاقصی به قلب آمریکا و اروپایی است. فوران خشم جهانی و بیداری مجدد جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا که برای چند هفته دانشگاه‌های بزرگ دنیا دادگاه و محکمه سران جنایتکار رژیم اسراییل و سیاستمداران ریاکار آمریکایی شده است. شاید رژیم اشغالگر اسرائیل بخشی از غزه را تسخیر کرد؛ اما غزه جان و فطرت پاک آزادگان جهان را بیدار و فتح کرد و از دل طوفان الاقصی، طوفان الاحرار بیرون آمد که نشان می‌دهد رسانه‌های تبلیغاتی غرب نتوانستند جلوی بیدارشدن وجدان ملت‌ها را بگیرند.

دانشجویان و استادان معترض از یک طیف نیستند

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در تعریف‌هایی که از جنبش دانشجویی شده است، آن را از مسأله‌های مهم جامعه‌شناسی می‌دانند که به معنای عمل جمعی، اختیاری، داوطلبانه و جهت‌دار دانشجویی برای ایجاد تغییر و تحول سیاسی - اجتماعی است. تحولی که می‌تواند در سطح فکر و اندیشه باشد تا دگرگونی نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی. این نوع حرکت، با ویژگی‌های خاص خود به عنوان مؤثرترین فعالیت‌ها جهت اعتراضات و ایجاد تحولات در زمینه‌های گوناگون در تاریخچه نه‌چندان بلندمدت خود ایفای نقش کرده‌ است. فعالان جنبش دانشجویی جهت‌گیری مشخص و اهداف معینی دارند که آهسته به یک حرکت منظم و منسجم تبدیل شده، تحت گفتمانی غالب به سوی اهداف و آرمان‌ها حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در خیزش اخیر دانشجویان آمریکا و اروپا، نکته مهم این است که دانشجویان و اساتید معترض از یک طیف و نژاد و حتی از یک دین و مذهب نیستند؛ مسلمان، مسیحی و حتی‌ یهودی در برابر جنایات اسرائیل به میدان آمدند. حتی سخنگوی بعضی از این تجمعات دانشجویی ضداسرائیلی، دانشجویان‌ یهودی بودند. این دانشجویان دارای دغدغه‌های انسانی و سیاسی اجتماعی هستند. در حالی تجمعات این روزهای آمریکا با تهدید بیشتر شعله ورتر می‌شود که نظام حاکم آمریکا برخلاف ادعای آزادی بیان و ادعای حمایت از حقوق بشر، اقدامات و تهدیدات جدی نسبت به دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان انجام داده است.

نسل جوان آمریکایی به حاکمیت معترض است/اعتراضات دانشجویی ادامه خواهد داشت

بادپا با برشمردن برخی از این اقدامات گفت: نام‌گذاری تجمعات به طرفدار حماس و یهودی‌ستیز به‌جای اعتراضات صلح‌آمیز، ورود پلیس و گاردملی برای اخراج دانشجویان (اغتشاشگر و آنارشیست خواندن آنها)، ایجاد تقابل دانشجو در برابر دانشجو، ایجاد بستر حمایتی از دانشجویان حامی رژیم صهیونیستی و برگزاری تجمعات حامیان اسرائیل در مقابل خیزش ضدصهیونیستی و داوطلبانه اساتید و دانشجویان، تنبیه دانشجویان با اخراج، ممنوعیت سازمان‌های دانشجویی ثبت شده و لغو روادید و اخراج دانشجویان خارجی، تنبیه مدرسان، اساتید و کارکنان شرکت‌کننده در اعتراضات، پرهیز از لغو کلاس‌های حضوری، پیگیری حساب بانکی افراد معترض برای یافتن حمایت‌کنندگان مالی خیزش اخیر، به راه‌انداختن انبوهی از دعاوی حقوقی به بهانه تبعیض علیه دانشجویان بر اساس نژاد یا هویت ملی، اعمال گسترده‌ترین تعریف مقابله با نفرت‌یهودی مشخص شده به وسیله اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست (IHRA) به وسیله دانشگاه‌ها، تصویب فوری قانون قطع بودجه فدرال هر دانشگاهی که اقدام رضایت بخشی علیه این موج اعتراضات (یهودی ستیزی) انجام نمی‌دهد یا محافظت نمی‌کند، ورود پلیس به دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان و اساتید معترض، برچیدن چادرهای دانشجویان و دستگیری و ممنوع الورودکردن دانشجوها به دانشگاه تنها بخشی از تنبیه‌های شامل دانشجویان و استادان معترض بوده است.

افراد شرکت‌کننده در این خیزش با آگاهی از این موارد و بنا به حس مسئولیت انسانی خود این اقدام شجاعانه را صورت دادند، بنابراین براساس حجم تهدیدات و اعتراضات دانشجویی با این انبوه تهدیدات، نشانه‌های جنبش دانشجویی شدن خیزش اخیر دیده می‌شود. چند سال است که در سطح جهانی جنبش دانشجویی گسترده و فراگیری ایجاد نشده بود و این روزها شاهد فوران خشم دانشجویان علیه رژیم آپارتاید اسرائیل و سیاست‌های آمریکا هستیم.

وی گفت: این دانشجویان حاضر در دانشگاه و به اصطلاح سیاسی بیرون از سیاست هستند؛ یعنی در عین حال که خود را موظف به موضع‌گیری می‌دانند و با اینکه دانشجوی بهترین دانشگاه‌های آمریکا هستند و شاید از خانواده‌های سیاستمدار و وابسته به قدرت در آمریکا باشند؛ ولی این نسل جوان آمریکایی معترض به حاکمیت هستند و وابستگی به قدرت ندارند. آن‌ها نه‌تنها در حمایت از فلسطین و جنایت رژیم اسرائیل در نسل کشی در غزه معترض هستند؛ بلکه به حمایت دانشگاه‌هایشان از این رژیم شکایت دارند و خواستار اعلام برائت دانشگاه‌ها از حمایت مادی و معنوی از این رژیم هستند.

اعتراضات ادامه دارد

بادپا در مورد اینکه آیا امکان و احتمال سرایت این جنبش اعتراضی به دیگر اقشار جامعه وجود دارد نیز گفت: این اعتراضات دانشجویی تا چند هفته بعد و حتی پس از تعطیلات ترم دانشگاه های آمریکا ادامه خواهد داشت و پرشورتر می شود. برای اینکه دولتمردان آمریکایی پاسخ قانع کننده ای به دانشجویان نمی دهند، در مقابل در مساله غزه مباشر جنایات رژیم اسرائیل هستند و تا وقتی این روند متوقف نشود، این جنبش ادامه خواهد داشت، هرچند فعالیت های پرشور و اعتراضات در جنبش دانشجویی کوتاه مدت است، شواهد نشان می‌دهد هنوز به نقطه اوج این جنبش نرسیدیم.

البته که این اعتراضات در وجدان‌های افراد تاثیر دارد، در آگاه سازی افکار عمومی آمریکا نیز تاثیر دارد. جای خالی مطالعه نظام مند در این زمینه احساس می شود. البته حتما دانشکده ها و اساتید جامعه شناسی و علوم سیاسی تا سال‌ها به این مساله در پژوهش‌ها و مقالات خود خواهند پرداخت؛ اما این تاخیر زمانی در اعلام کنش جهانی علیه جنایات اسرائیل است. اگر این اعتراضات در هفته های اولیه تهاجم اسرائیل صورت می گرفت قطعا تاثیر بیشتری برای مردم مظلوم غزه داشت.

وی تاکید کرد: احتمال سرایت جنبش اعتراضی به دیگر اقشار جامعه آمریکایی وجود دارد، البته دولت آمریکا و رسانه های آنها هرگونه خبری در این زمینه را سرکوب می‌کنند؛ ولی علاقمندی نسل زد/Z و جوان آمریکایی به دانستن بیشتر درباره اسلام و ایران موضوعی است که نباید به‌ راحتی از کنار آن بگذریم. در اعتراضات چند هفته اخیر دانشجویان آمریکایی شعار «مرگ بر اسراییل» سر دادند. با تاکید بر تلفظ درست فارسی این شعار، یا نماز جماعت‌های پرشور در تجمعات اخیر و حمایت دانشجویان غیرمسلمان در تشکیل زنجیر انسانی حمایت از نماز جماعت در مقابل پلیس آمریکا، حتی بعضی از اساتید ایرانی حاضر در دانشگاه های آمریکا گزارش دادند دانشجویان در بعضی از کلاس‌های درسی درباره امام خمینی (ره) سوال پرسیدند و مطالبه دانستن بیشتر از ایشان داشتند.

نسل جوان آمریکایی به حاکمیت معترض است/اعتراضات دانشجویی ادامه خواهد داشت

جنبش دانشجویی پیام خود را به جهان رساند

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه این سوال را مطرح کرد که ما چقدر محتوا و مطلب آماده درباره اندیشه های امام راحل برای دانشجوها و جوانان آمریکایی و اروپایی تولید و تهیه کردیم و پاسخ گفت: واقعا در این زمینه کم کاری شده است. البته اندیشه های امام خمینی (ره) همان خط اسلام ناب است. دعوت به اتحاد جهانی مستضعفان در برابر کاخ نشینان، در برابر فرعون‌های زمان، دعوت به برادری و حمایت از مظلوم. بنابراین باید به همه فعالان فرهنگی نکته چندسال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان را یادآور شوم که جوانان دانشجو و تشکل‌های دانشجویی باید به روز بوده، با اخبار روز جهانی آشنا و آگاه باشند، درک و تحلیل درستی از وقایع بین المللی و با جریان‌های دانشجویی در سطح جهانی ارتباط داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه مهمترین خصوصیت جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا چیست و آیا این دوره از اعتراضات به معنای زنده شدن و دوره جدیدی از اعتراضات دانشجویی در کل دنیا خواهد بود یا خیر اظهار داشت: حوادث این روزهای دانشگاه‌های آمریکا و اروپا ما را یاد پیام مهم رهبر معظم انقلاب در ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ خطاب به دانشجویان آمریکای شمالی و اروپا می‌اندازد. آنجا که در طلیعه این پیام را این‌گونه آغاز کردند که: «به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ آن‌ها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما می‌بینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم.» و آنجا که بیان می‌دارند: «از شما می‌خواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟»

جنبش دانشجویی اخیر واکنشی در اعلام موضع دانشجویان به مهمترین مساله امروز جهان یعنی توقف ماشین کشتار جمعی رژیم اسرائیل است و با وجود انواع کنترل‌های دولتی و سرکوب اعتراضات، این جنبش به اروپا و آسیای جنوب شرقی هم رسیده است. این از موفقیت های جنبش اخیر تا امروز است که پیامش را به دنیا رساند. آن هم پیام مظلومیت فلسطین و مقاومت جاودانه مردم غزه است.

بادپا یادآور شد: آن‌هایی که با تاریخ به‌ویژه تاریخ جنگ جهانی آشنایی دارند می‌دانند ماجرای محاصره استالینگراد که تاکنون درباره آن کتاب‌ها نوشته و فیلم ها ساخته شده است، در برابر مقاومت بیش از شش‌ماهه غزه ارزش کمتری دارد. بزرگ‌ترین جنایت جهانی در برابر چشم جهانیان و در مقابل عالی‌ترین مقاومت بشری در غزه در حال وقوع است. مسائل این روزهای فلسطین بر هر وجدان بیداری ثابت کرد که هر قطره خون شهدا، مایه بیداری انسان‌ها در سراسر عالم می‌شود. مسائل این روزهای فلسطین یاداور این آیه از کلام الله مجید است که «مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ»، وعده صادق یعنی بر جهانیان ثابت شد که اسرائیل این غده سرطانی رفتنی است و آمریکا روز به روز در حال ضعیف‌تر شدن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha