تشکیل ۴۰ تیم واکنش سریع برای مقابله با آتش‌سوزی در منابع طبیعی کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: ۴۰ تیم واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های تابعه استان برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در سال جاری تشکیل شده است.

انشاالله کولانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش‌های بهاره موجب مستعد شدن منابع طبیعی استان برای آتش‌سوزی شده است از این رو پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث در مناطق جنگلی و مرتعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه عرصه های جنگلی و منابع طبیعی بسیاری دارد و محدودیت های این منابع حیاتی، ارزش حفاظتی آنها را بیشتر کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: در همین راستا این اداره کل با شناسایی مناطق بحرانی اقدام به تشکیل ۴۰ تیم واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی شهرستان های تابعه کرده است.

کولانی ادامه داد: علاوه بر این این اداره کل ۱۶۵ گروه مردمی را نیز در روستاهای استان تشکیل و ۲۷۰ دیده بان از بین مردم بومی و محلی را نیز در راستای پیشگیری از وقوع آتش سوزی و اطفای حریق سازماندهی کرده است.

وی گفت: دغدغه اصلی ما در فصل تابستان با توجه به بارش های بهاری مطلوب و تقویت پوشش گیاهی، شناسائی نقاط بحرانی آتش سوزی در تمام شهرستان ها و اجرای برنامه ها و اقدامات پیشگیرانه از آتش سوزی است.

کولانی با بیان اینکه برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه های ملی باید گروه‌های مردمی با منابع طبیعی همگام شوند افزود: با آموزش های همگانی و تشکیل گروهای همیار طبیعت در روستاها و مناطق بحرانی درصدد حفاظت بیشتر و پیشگیری از حریق با بهره گیری از همه ظرفیت ها هستیم و باتوجه به نزدیک بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، آموزش روستاییان، بهره برداران، جوامع محلی و عشایر جزو برنامه های مهم این اداره کل است.

وی اضافه کرد: مهمترین عوامل ایجاد آتش سوزی های سال گذشته در استان کرمانشاه سهل انگاری طبیعت گردان و گردشگران هنگام روشن کردن آتش، آتش زدن پس چر مزارع توسط کشاورزان و اختلافات قومی و قبیله ای بود که بیشترین نقش را در ایجاد حریق ها به خود اختصاص داده اند.

کولانی گفت: آتش زدن پس مانده مزارع یکی از دلایل مهم ایجاد آتش‌سوزی در استان است که تهدیدی جدی برای جنگل ها و مراتع به شمار می رود که امیدواریم همه نهادها و ارگان های تاثیرگذار امسال این مجموعه را در کنترل و پیشگیری از این اقدام کشاورزان یاری دهند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار را نیز مرتع تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha