تامین ۱۰۰ درصدی نیاز مراکز درمانی به فرآورده‌های خونی/ پلاسما فروشی ممنوع

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: برای نخستین بار تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی از ۹۰ درصد میانگین کشوری به ۱۰۰ درصد رسیده و مطابق با آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۰۷ میلادی اهدای خون در ایران به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، مصطفی جمالی روز سه شنبه در پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون افزود: شاخص‌های سلامت خون در ایران همانند کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا بوده و امسال مقارن با جهش بزرگی در شاخص‌های مرتبط با تولید خون کافی و سالم است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اهدای خون در کشور انجام شد و برای نخستین بار به شاخص اهدای ۲۷.۳ در هزار دست یافتیم.

وی تصریح کرد: انتقال خون ایران با سیاست‌گذاری مناسب در تمام مراکز استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌ها پایگاه‌های انتقال خون با امکانات یکسان ایجاد کرده و الگویی موفق از یک سازمان ملی است.

آغاز غربالگری مولکولی خون‌های اهدایی

جمالی با یادآوری اینکه برای نخستین بار آزمایشات غربالگری ویروسی و گروه‌بندی خون در کشور به صورت اتوماسیون انجام می‌شود و غربالگری آنتی بادی و تعیین فنوتیپ گروه‌های خونی به صورت اتوماسیون راه اندازی شده است، افزود: تا پایان امسال غربالگری آنتی بادی روی تمام خون‌های اهدایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه امکان تعیین ژنوتیپ گروه‌های خونی در کشور نیز فراهم شده است، تصریح کرد: برای نخستین بار آزمایش غربالگری مولکولی برای یک میلیون خون اهدایی در حال انجام است و تا پایان سال برای تمام خون‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: همچنین برای نخستین بار انتقال خون پیش بیمارستانی در مراکز اورژانس آغاز شده است و این اقدام به تدریج توسعه خواهد یافت.

خطرات پلاسما فروشی در بخش خصوصی

جمالی تولید پلاسما از خون های اهدا شده را یکی از ماموریت‌های سازمان انتقال خون ایران برشمرد و گفت: میزان پلاسمای استحصال شده از خون‌های اهدایی از ۱۸۰ هزار لیتر در سالیان گذشته به ۳۰۰ هزار لیتر در سال گذشته رسیده است و این شاخص تا پایان امسال به ۳۵۰ هزار لیتر خواهد رسید.

جمالی با انتقاد از پلاسمافروشی در بخش خصوصی تاکید کرد: این روش ضمن به خطر انداختن سلامت اهداکننده و مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، پنجمین کنگره بین المللی طب انتقال خون روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت با هدف تبادل اطلاعات در زمینه آخرین دستاوردهای علمی طب انتقال خون میان شرکت کنندگان، سازمان انتقال خون، موسسه و کشورهای منطقه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران در حال برگزاری است.

واکاوی علمی مدیریت مراکز انتقال خون و بانک خون و مراکز درمانی، ارتقای فرایندهای کاری انتقال خون از طریق تبادل اطلاعات مراکز انتقال خون و بانک خون های ایران و کشورهای منطقه ارتقای نگرش و عملکرد متخصصان بالینی و آزمایشگاهی در مراکز درمانی در زمینه طب انتقال خون از نتایج مورد انتظار این همایش است.

این کنگره با همکاری بیش از ۵۰ نفر از اساتید و اعضای هیات علمی موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و دانشگاههای سراسر کشور به عنوان عضو کمیته علمی، عضو هیات رییسه، سخنران و عضو پنل و همکاری بیش از ۱۵ سخنران بین‌المللی از کشورهای سوئیس، فرانسه، هلند، آلمان، نروژ، دانمارک، اسپانیا، عمان، نپال، ایتالیا و مصر برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha