سهم ۳۵ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی از کل مرگ و میرها در کشور

تهران - ایرنا - رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: ۳۵ درصد از کل مرگ و میرها در کشور و ۴۶ درصد از مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیر مربوط به بیماری قلب و عروق است که با چند کار ساده قابل پیشگیری و کنترل است.

به گزارش ایرنا از وبدا ، دکتر فرزانه فربخش با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در کشور هستند، تصریح کرد: ۳۵ درصد از کل مرگ و میرها در کشور و ۴۶ درصد از مرگ و میرهای ناشی ازبیماری های غیرواگیر مربوط به بیماری قلب و عروق است که با اصلاح سبک زندگی و ارتقای سواد سلامت قابل پیشگیری و کنترل است.

وی دانستن مقدار فشار خون، عدم مصرف سیگار و خود مراقبتی را از جمله اقداماتی برشمرد که در پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری های قلب و عروق و کاهش عوارض آن تاثیر بسزایی دارد.

به گفته رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت ، توجه به طراحی مبلمان شهری به منظور افزایش تمایل به تحرک بدنی در کاهش کم تحرکی جامعه می تواند موثر باشد.

سهم ۳۵ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی از کل مرگ و میرها در کشور

پر فشاری خون به دلیل بی علامت بودن از سوی مردم جدی گرفته نمی شود

وی با بیان اینکه در اغلب موارد پر فشاری خون به دلیل بی علامت بودن از سوی مردم جدی گرفته نمی شود، گفت: فشار خون بالا لقب قاتل خاموش را به خود اختصاص داده است و افراد مبتلا باید ماهانه فشار خون خود را مورد بررسی قرار دهند که آیا در وضعیت عادی قرار دارد یا خیر؟

دکتر فربخش معتقد است که پر فشاری خون یک بیماری شایع در کشور محسوب می شود که اگر درست تشخیص داده و درمان مناسبی صورت گیرد می تواند از سایر عوارض قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: در بخش بیماری های مزمن گاها شاهد این هستیم که افراد به دلیل عدم آگاهی و یا خسته شدن از ادامه درمان پس از بهبودی نسبی، تمکین به روند درمان را کاهش داده و یا درمان را متوقف می کنند و این سبب تشدید بیماری می شود که به راحتی با مصرف دارو قابل کنترل است.

به گفته دکتر فربخش، با آگاهی بخشیدن صحیح به مردم و تشخیص به موقع و خودمراقبتی آگاهانه می توان از شیوع این بیماری و گسترش عوارض قلبی و عروقی آن و تحمیل هزینه های گزاف به مردم و نظام سلامت در بحث تهیه تجهیزات پزشکی و دارویی قلب و عروق جلوگیری کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha