۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85476376
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بی‌سابقه آوارگی داخلی ناشی از خشونت و درگیری‌ها در جهان

تهران-ایرنا- گزارش جدید مرکز بین المللی پایش و نظارت بر آوارگی داخلی (IDP) نشان می‌دهد که درگیری‌ها و خشونت در جهان به افزایش بی‌سابقه شمار آوارگان داخلی تا پایان سال ۲۰۲۳ منجر شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه گاردین به نقل از این مرکز وابسته به شورای پناهندگان نروژ نوشت: آمار جدید نشان می دهد که درگیری ها در کشورهای مختلف باعث شده که بیش از ۶۸ میلیون نفر در جهان تا پایان سال ۲۰۲۳ خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آواره شوند.

بر این اساس، درگیری ها در غزه، سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو باعث افزایش شمار آوارگان داخلی در سراسر جهان شده است.

آمار مرکز «نظارت و پایش بر آوارگی داخلی» (IDP) حاکی از آن است که بلایای طبیعی ۷.۷ میلیون نفر دیگر از مردم جهان را بی خانمان کرده است و شمار آوارگان درون مرزی در کشورها را به رقم بی سابقه ۷۵.۹ میلیون نفر رسانده است.

این گزارش افزود: افزایش تعداد آوارگان در جهان نتیجه جنگ های جدید و قدیمی و درگیری هایی است که بازگشت شهروندان به کشورهایشان را غیرممکن کرده است.

بر این اساس، در کشورهای زیرصحرا در آفریقا، تعداد افراد آواره داخلی به بیش از دو برابر رسیده و از ۱۶.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ به ۳۴.۸ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است. سودان ۴۵ درصد از آوارگان این منطقه را تشکیل می دهد و بعد از آن جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد.

این آمار همچنین نشان می دهد که با گذشت ۱۰ سال از جنگ سوریه و فروکش کردن درگیری ها ۷.۲ میلیون نفر هنوز هم در این کشور آواره هستند. در سال ۲۰۱۴ شمار آوارگان داخلی در سوریه حدود ۷.۶ میلیون نفر بود.

در یمن نیز به رغم اجرای آتش بس از آوریل سال ۲۰۲۲، تعداد آوارگان داخلی در این کشور همچنان ۴.۵ میلیون نفر در سال گذشته میلادی بود، این در حالیست که در سه سال گذشته در عراق شمار آوارگان حدود ۱.۱ میلیون نفر بوده است.

کریستل کازابات مدیر برنامه مرکز نظارت بر آوارگی داخلی که بخشی از شورای پناهندگان نروژ است گفت «ما نه تنها بحران های جدیدی داریم که تازه آغاز می شوند و یا بحران هایی که از قدیم وجود داشته اند و گاه تشدید و باعث می شوند افراد بیشتری آواره شوند، بلکه شاید مهم تر از آن افرادی هستند که برای سال ها و حتی گاه ده ها سال آواره هستند و نمی توانند زندگی خود را آغاز کرده یا مانند قبل از دوران آوارگی زندگی کنند.

این گزارش بین افرادی که آواره شده یا مجبور به تغییر مکان خود شده اند تمایز قائل شده و افزود: برای مثال در غزه ۳.۴ میلیون نفر مجبور به تغییر مکان یا جابجایی شده اند. این امر منجر به آوارگی بیش از ۱.۷ میلیون نفر در داخل این منطقه تا پایان سال گذشته شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha