پادشاهی دیوانه فوتبال؛‌ حضور رومانی در جام‌ جهانی تنها ۳۵ روز تا آغاز بازی‌ها!

تهران- ایرنا- پادشاهان در تاریخ همواره به امور مختلفی سرگرم بوده‌اند اما اینکه مقام اول یک کشور، اولویت نخستش فوتبال و حضور تیم ملی کشورش در جام‌جهانی باشد، یک پدیده نادر است که شاه کارول دوم یکی از همین پدیده‌های تاریخ جام‌جهانی به شمار می‌رود.

به گزارش چهارشنبه‌شب ایرنا، دنیای ورزش و فوتبال سرشار از اتفاقات و عجایب مختلف است. از نتایج غیرقابل پیش‌بینی گرفته تا حوادث و حاشیه‌های ورزشی اما اینکه یک پادشاه دیوانه‌وار عاشق فوتبال باشد و اولویت نخست خودش را به حضور تیم ملی کشورش در جام‌جهانی معطوف کند، یک اتفاق نادر و البته تاریخی است. اتفاقی که شاه کارول دوم آن را رقم زد تا نام خودش و تیم ملی رومانی را در نخستین دوره جام‌جهانی فوتبال در تاریخ جاودانه کند.

کارول دوم از ۸ ژوئن ۱۹۳۰ تا زمان کناره‌گیری اجباری از سلطنت در ۶ سپتامبر ۱۹۴۰ به عنوان پادشاه رومانی سلطنت کرد. او زمانی که به تاج و تخت رسید یک دغدغه بزرگ داشت و آن این بود که تیم ملی فوتبال رومانی را در نخستین دوره جام‌جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه به میدان بفرستد. البته یک مشکل بزرگ در این میان وجود داشت چراکه تنها ۳۵ روز قبل از شروع اولین دوره مسابقات، کارول قدرت را به دست گرفته بود.

پادشاهی دیوانه فوتبال؛‌ حضور رومانی در جام‌ جهانی تنها ۳۵ روز تا آغاز بازی‌ها!

پادشاه رومانی برای اینکه تیم ملی کشورش بتواند در این مدت کوتاه آماده حضور در مسابقات شود، تصمیماتی گرفت که نشان از عشق و علاقه او به فوتبال داشت تا جایی که او را عاشق و دیوانه فوتبال قلمداد کردند. هسته اصلی تیم ملی فوتبال رومانی در آن ایام را بازیکنانی تشکیل می‌دادند که برای یک شرکت نفتی انگلیسی کار می‌کردند. این شرکت از اعطای مرخصی استحقاقی به کارمندان خود و بازیکنان تیم فوتبال رومانی امتناع و اعلام کرد اگر کارمندانش برای حضور در جام‌جهانی به اروگوئه سفر کنند، شغل خود را از دست خواهند داد.

همین موضوع کافی بود تا کارول دوم وارد میدان شود. در تماس او با رئیس این شرکت انگلیسی در نهایت مقرر شد تیم فوتبال رومانی خود را آماده حضور در نخستین دوره جام‌جهانی فوتبال کند و به این ترتیب، در ۲۱ ژوئن ۱۹۳۰ بازیکنان تیم فوتبال رومانی همراه با تیم‌های ملی فوتبال فرانسه، یوگسلاوی و بلژیک از طریق یک کشتی اقیانوس پیمای مجلل که کاپ جام جهانی را هم حمل می‌کرد، راهی اروگوئه شدند. این سفر دریایی ۱۶ روز به طول انجامید تا این سه‌تیم اروپایی وارد خاک اروگوئه شدند و فراموش نکنیم تیم‌هایی از جمله دانمارک، سوئد، مجارستان، اتریش و انگلستان از حضور در این جام انصراف دادند.

پادشاهی دیوانه فوتبال؛‌ حضور رومانی در جام‌ جهانی تنها ۳۵ روز تا آغاز بازی‌ها!

تیم ملی فوتبال رومانی با تیم‌های اروگوئه میزبان و پرو در گروه سوم قرار گرفت و تنها تیم برنده به نیمه‌نهایی می‌رسید. آنها در اولین بازی خود ۳ بر یک پرو را شکست دادند اما در بازی مقابل میزبان ۴ گل خوردند تا با انجام ۲ بازی، چمدان‌های خود را برای بازگشت به خانه ببندند. همین حضور کوتاه در نخستین دوره جام‌جهانی کافی بود تا این ورزش در رومانی از محبوبیت خاصی برخوردار شود تا جایی که گئورگی هاجی یکی از مشهورترین بازیکنان تاریخ فوتبال این کشور در مصاحبه‌ای مردم این کشور را دیوانه فوتبال بخواند. او دراین‌باره گفته بود: «اشتیاق آنها به این ورزش غیرقابل توصیف است.»

نخستین دوره جام‌جهانی فوتبال با حضور ۱۳ کشور آرژانتین، اروگوئه، برزیل، بولیوی، پاراگوئه، پرو، شیلی، آمریکا، مکزیک، بلژیک، رومانی، فرانسه و یوگسلاوی برگزار شد و در نهایت با برتری ۴ بر ۲ میزبان برابر آرژانتین در فینال به پایان رسید تا اروگوئه در خانه جام‌ قهرمانی را بالای سر ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha