رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل: جلوگیری از سالخوردگی جمعیت ضروری است

اردبیل- ایرنا- رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل جلوگیری از سالخوردگی جمعیت را ضروری خواند و بر اهمیت آگاه بخشی جامعه و سیاست گزاران برای جلوگیری از پیری جمعیت تاکید کرد.

دکتر محمد جعفرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته ملی جمعیت(۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت) خواستار افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس سازی سیاست گزاران، مدیران سلامت و کارکنان مراکز ارائه دهنده خدمت جهت ارتقای سلامت جامعه و جلوگیری از سالخوردگی جمعیت شد.

وی با اشاره به اهمیت جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار و از مولفه‌های اساسی توسعه یافتگی و پویایی اقتصاد کشور گفت: با سالمند شدن جمعیت به علت کاهش تعداد متوسط فرزندان خانواده‌ها، کشور با کاهش جمعیت فعال و نیروی کار به عنوان یکی از مهمترین پیامدهای منفی اقتصادی رو به رو خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل شیب نزولی روند باروری در کشور طی سال‌های اخیر را نگران کننده خواند و بیان کرد: بررسی‌ کارشناسی نشان می دهد که نرخ باروری کلی از ۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که با سطح جانشینی، فاصله زیادی دارد.

وی اظهار کرد: در صورت ادامه روند معیوب فعلی، پیش بینی می شود که در سال ۱۴۲۰ و در یک دوره بیست ساله، یک سوم جمعیت کشور در سنین افراد سالمند قرار گیرد.

دکتر جعفرزاده افزود: در حال حاضر، کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است و بدیهی است که بهره‌مندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است.

وی اضافه کرد: انتظار می رود که با برنامه‌ریزی فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی، مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور و برای جمعیت فعال و مولد ایران فراهم شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: برای عبور از مدار نزدیک این سیاه‌چاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم و امید است با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکلیف برنامه توسعه بتوان از سالخوردگی جمعیت جلوگیری کرد.

وی با اشاره به نامگذاری ۳۰ اردیبهشت به نام روز ملی جمعیت و تعیین هفته‌ای به همین مناسبت (هفته ملی جمعیت ۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت)، تقویت هویت مادری، اجرای منشور کرامت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده، بی فرزندی، تک‌فرزندی، دیرفرزندی، کم فرزندی و عوارض آن، مقابله با مساله سقط عمدی ‌جنین، ناباروری، ترویج ازدواج بهنگام، آسان و پایدار، مقابله با بی ازدواجی، دیر ازدواجی، طلاق، ترویج زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک و جوانی جمعیت را از جمله محورهای موضوعی این هفته ذکر کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل بر اهمیت اطلاع رسانی عمومی در خصوص بزرگداشت این هفته تاکید کرد و افزود: امید است ضمن افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس سازی سیاست گزاران، مدیران سلامت و کارکنان مراکز ارائه دهنده خدمت، شاهد ارتقای سلامت جامعه و جلوگیری از سالخوردگی جمعیت باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha