۲۲ هزار میلیارد ریال برای تامین زیرساختهای فولاد سنگان در خواف تخصیص یافت

خواف- ایرنا- معاون توسعه و فناوری شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: ۲۲ هزار میلیارد ریال برای تامین زیرساختهای مورد نیاز این شرکت شامل آب و برق طی سال جاری تخصیص یافت.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان خراسان علی اکبر اکبری روز دوشنبه افزود: برای افزایش ظرفیت تولید و تامین زیرساختهای مورد نیاز مانند آب و برق این شرکت طرحهایی در دست اجراست که مهمترین آنها را می توان به انتقال آب دشت "کرات" از فاصله ۵۰ کیلومتری و تصفیه پساب شهری تایباد اشاره کرد که با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی در حال اجراست.

وی ادامه داد: در راستای تامین آب مورد نیاز از طریق پساب شهری تایباد که با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریالی در حال انجام است فاضلاب و پساب بعد از جمع آوری به وسیله خطوط انتقال به تصفیه‌خانه و پس از تصفیه توسط خطوط دیگری به شرکت فولاد سنگان خراسان رضوی منتقل می‌شود.

معاون توسعه و فناوری شرکت فولاد سنگان خراسان ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری کامل از این طرح ۳۵ درصد از مصرف آب سالیانه برای طرحهای تولیدی شرکت فولاد سنگان تامین شود.

اکبری افزود: بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر دیگر رویکرد شرکت فولاد سنگان برای تامین برق مورد نیاز طرحهای تولیدی طی سال جاری است که از جمله آن می توان به سرمایه گذاری برای تولید ۲۰۰ مگاواتی برق از محل انرژی بادی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیتهای شهرستان خواف برای تولید برق از محل انرژی بادی سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی برای تولید برق ۲۰۰ مگاواتی با مشارکت شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی امسال در این شهرستان در حال اجراست.

معاون شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: با توجه به نیاز این شرکت به مصرف گاز طبیعی طرح دوخطه کردن انتقال گاز در حال پیگیری است و برای اجرای این طرح هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است که در صورت تصویب نهایی و رفع موانع موجود اجرا می شود.

اکبری افزود: به دلیل ناترازی در بخش تولید و مصرف کنسانتره و گندله سنگ آهن و از طرفی کمبود این تولیدات در کشور طرح افزایش تولید گندله ۲.۵ میلیون تنی در دستور کار شرکت فولادسنگان طی سال جاری قرار دارد و تحقق آن نیازمند سرمایه گذاری حدود ۶۰ میلیون یورویی است.

وی اضافه کرد: طرح توسعه تولید گندله شرکت فولادسنگان خراسان با پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی در حال اجراست و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

او ادامه داد: مناقصه طرح راه اندازی سایت ۲ و نیم تنی جدید تولید کنسانتره نیز برگزار شد و با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و با توجه به کمبود منابع سنگ آهن در کشور و استفاده شرکتهای صنعتی و معدنی از سنگ آهن "مگنتیتی"، تولید سنگ آهن "هماتیتی" با استفاده از فناوریهای جدید برای نخستین بار در خراسان رضوی در دستور کار شرکت فولاد سنگان خراسان قرار دارد.

معاون شرکت فولاد سنگان خراسان پروژه بارگیری کامیونی با ظرفیت سه و نیم میلیون تن در سال را از دیگر اقدامات در دست انجام این شرکت طی سال ۱۴۰۳ به شمار برشمرد و گفت: به دلیل مشکلات در حوزه حمل و نقل، سال گذشته امکان انتقال و بارگیری حدود یک و هشت دهم میلیون تن سنگ آهن از منطقه سنگان خواف به دیگر نقاط کشور محقق نشد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان رضوی به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اصفهان در منطقه سنگان شهرستان خواف فعال است.

حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در واحدهای گندله سازی و تولید کنسانتره شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مشغول کار هستند و فعالیت این بخش برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

مجتمع سنگ آهن سنگان در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان و تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن است.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

مرکز شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha