۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۰۶
کد خبرنگار: 5300
کد خبر: 85475472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درایت وزیر ورزش کِشتی بحران‌زده ژیمناستیک را به ساحل آرامش رساند

تهران- ایرنا- تعیین تکلیف صندلی ریاست فدراسیون‌های ورزشی درحالی در دستور کار وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم قرار گرفته که از زمان حضور وزیر منتخب در راس این وزارتخانه، نه تنها تکلیف ریاست بسیاری از فدراسیون‌ها مشخص شده است بلکه با برگزاری مجامع انتخاباتی، فدراسیون‌های بحران‌زده‌ای همچون ژیمناستیک و سوارکاری به ساحل آرامش رسیده‌اند.

به گزارش عصر دوشنبه ایرنا، کیومرث هاشمی مدیر برجسته ورزشی که کارنامه پرباری از موفقیت‌های بزرگ و کوچک چه در حوزه ورزش و چه در حوزه سیاست دارد، درحالی در کسوت وزیر ورزش دولت سیزدهم امور این وزارتخانه را برعهده گرفت که در بدو ورود به اتاق بالاترین نهاد ورزش کشور، شمار قابل توجهی از فدراسیون‌ها با معضل سرپرستی و بلاتکلیفی دست به گریبان بودند.

ابطال مکرر انتخابات فدراسیون‌ها از یک طرف و بحرانی شدن تعلیق احتمالی تعدادی دیگر از فدراسیون‌ها درحالی می‌رفت که به معضل آسیب‌رسان ورزش کشور در سال المپیک و بازی‌های آسیایی بدل شود که تدبیر به‌موقع هاشمی، تعبیر دقیقی از مدیریت بحران شد.

هاشمی در یکی از نخستین و بنیادی‌ترین اقداماتش در راس وزارت ورزش و جوانان، طی حکمی به سیدمحمدشروین اسبقیان، معاون قهرمانی و ورزش حرفه‌ای ماموریت داد برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی در زمان مقرر را سرلوحه امور قرار دهد؛ ماموریتی که البته تا به امروز به‌خوبی انجام شده است.

نقش پررنگ وزیر ورزش و جوانان در کنترل عوامل تنش‌زا در مسیر برگزاری مجامع انتخاباتی راهگشای ورزش کشور در سال المپیک شده است؛ به نحوی که هاشمی در بدو امر، در حکمی تلویحی، ابتدا حضور سرپرستان به‌عنوان نامزد را در مجامع انتخاباتی منع کرد و در کنار آن با متخلفانی که قصد دور زدن دستورات را داشتند به شدت و البته با رعایت موازین اخلاقی برخورد کرد.

گام بعدی قطعی کردن تاریخ برگزاری مجامع انتخاباتی ریاست فدراسیون‌هایی بود که با تنش‌ها و بحران‌های بزرگ و کوچک و سپری کردن دوران طولانی سرپرستی دست به گریبان بودند که از جمله آنها می‌توان به سوارکاری و ژیمناستیک اشاره کرد.

پروسه ۲۱ ماه بلاتکلیفی فدراسیون سوارکاری از ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ با برگزاری خارج از روال مجمع انتخاباتی این فدراسیون در کمیته ملی المپیک استارت خورد؛ جایی که اعضای مجمع رای به ریاست مسعود خلیلی دادند تا بحران‌های تمام نشدنی این فدراسیون کلید بخورد و درنهایت با شکایت دو نامزد معترض به دیوان عدالت اداری، ریاست خلیلی باطل اعلام شود. پس از آن در تاریخ ۲۳ شهریور سال ۱۴۰۱ محمود حیدری از سوی حمید سجادی، وزیر وقت ورزش و جوانان به‌عنوان سرپرست فدراسیون معرفی شد اما طولی نکشید که پرونده او هم بسته شد تا درنهایت هاشمی در حکمی رضا زندی خواری را به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب کند.

بلافاصله بعد از این وقایع، تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ به‌عنوان زمان برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست سوارکاری تعیین شد و با رای اعتماد اعضای مجمع به ریاست محمد کاظمیان، فدراسیون سوارکاری روی لبه تیغ تعلیق، معلق بود که با درایت کیومرث هاشمی از مانع بلاتکلیف پرید.

درایت وزیر ورزش کشتی بحران‌زده ژیمناستیک را به ساحل آرامش رساند

در این بین چندین مجمع انتخاباتی دیگر نیز برگزار شد اما هیچ‌کدام به اندازه تعیین تکلیف فدراسیون بحران‌زده ژیمناستیک حساس و مهم نبود؛ فدراسیونی که با ۳۴ ماه سردرگمی، رکوردار بلاتکلیفی شد!

اما کسب نخستین و تاریخی‌ترین سهمیه المپیک توسط مهدی الفتی، وزارت ورزش و در راس آن هاشمی را بیش از پیش بر آن داشت تا تکلیف این فدراسیون المپیکی اما پرحاشیه که خطر تعلیق سایه به سایه تعقیش می‌کرد را یکسره کند.

این اتفاق اما امروز-۲۴ اردیبهشت‌- به بهترین شکل ممکن رخ داد. آن هم در شرایطی که از ۲۴ ساعت قبل از برگزاری مجمع، اخبار درگوشی و ناخوشایندی از فعال شدن دست‌های پشت پرده برای لغو این مجمع به گوش می‌رسید و همین مساله ضرب‌الاجل و اخطار جدی فدراسیون جهانی را به دنبال داشت تا مسئولان جهانی تاکید کنند که اگر انتخابات امروز برگزار نشود، تعلیق ژیمناستیک ایران قطعی است.

شاید همین مسئله هم بود که باعث شد به جای یک ناظر، این بار فدراسیون جهانی ۲ ناظر ویژه به ایران اعزام کند تا این بار زیر نظر آندره فرانسیس، نماینده ارشد و جراما دیاگو، نماینده حقوقی فدراسیون جهانی مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون ژیمناستیک برگزار شود؛ مجمعی فدراسیونی که بعد از پایان دوره ریاست زهرا اینچه‌درگاهی در تاریخ ۱۹ تیر سال ۱۴۰۰، وارد دور باطلی از سرپرستی شده بود و برگزاری ناموفق مجمعی که در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ برگزار شد و رای به ریاست عابد حقدادی هم سرنوشتی جز ابطال نداشت تا ریش و قیچی برای حل بحران مدیریتی و بزرگ ژیمناستیک ایران به دست هاشمی بیفتد.

درایت وزیر ورزش کشتی بحران‌زده ژیمناستیک را به ساحل آرامش رساند

این بار نیز تدبیر و ذکاوت وزیر ورزش به خوبی کارساز بود و علاوه بر این که حواشی ریز و درشت مجمع را از ۲۴ ساعت پیش از آغاز، کنترل کرد، در جریان مجمع هم با نظارت غیرمستقیم، حواشی را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شد با حواشی و درگیری لغو شود، در صحت و سلامت برگزار شود.

این‌گونه بود که با رای اعتماد اعضای مجمع به اینچه‌درگاهی این فدراسیون المپیکی در فاصله ۲ ماه تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس، بعد از ۳۴ ماه بلاتکلیفی خسته‌کننده به ساحل آرامش رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha