۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85475468
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زنان راننده در مسیر رویاهای دور دست

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبر: 85475468
زنان راننده در مسیر رویاهای دور دست

خرم آباد - ایرنا - فرمان در دست خانم راننده می چرخد و من بی اختیار به این فکر می کنم که آیا چرخ زندگی در مسیر تحقق رویاهایش چرخیده و به مقصد رسیده است یا نه؟

به گزارش ایرنا، گویی سقف آسمان سوراخ شده، شر شر قطرات باران همچون لوله ای که بی اختیار باز شده باشد بر سر و رویم در حال باریدن است. خیابان همچون همیشه شلوغ و رهگذران با چتر و بدون چتر دوان دوان قصد فرار دارند تا سر و لباسشان خیس نشود.

سرنشینان خودروها در امتداد جاده مشعوف از شرشر باران روی شیشه ها در حال لذت بردن از بارش ناگهانی اردیبهشت هستند، من هم بدون چتر در کنار خیابان ایستاده و منتظر تاکسی هستم، دستم را برای فرار از قطرات درشت باران حصار صورت کرده و خودروهای در حال عبور را می نگرم که ناگاه پرایدی نقره ای نزدیک می شود و خانم راننده آن با دست اشاره به انتهای خیابان می کند و من با تکان سر تایید می کنم که هم مسیریم.

با خودم می گویم لابد به عنوان یک خانم احساس وظیفه و با نهایت لطف مرا سوار کرده است، برای همین می گویم: خیلی لطف کردید و از اینکه مزاحمتان شده ام شرمنده هستم.

رد نگاهم به اسکانس های خرد روی داشبوردش کشیده می شود، شک می کنم که نکند راننده تاکسی سرویس (آژانس) یا اسنپ است؟ کنجکاو می پرسم ببخشید شما راننده اسنپ هستید؟ با لبخندی ملیح بر چهره ریزنقشش می گوید: نه حوصله کار در آژانس و اسنپ را ندارم، هرجا در مسیرهای مختلف مسافر بیشتر باشد کار می کنم.

دیدن راننده زن آنهم مسافرکش خطی برایم جالب بود، دوباره می پرسم اوضاع کار چگونه است؟ سری تکان می دهد و می گوید: متاسفانه هنوز فرهنگ مسافرکشی خانم ها در لرستان جا نیفتاده حداقل در خرم آباد که اینگونه است اما یک روز که برای انجام کاری به شهرستان سلسله رفته بودم، خانم و آقای مسنی را سوار کردم که می گفتند در آنجا تعداد رانندگان مسافرکش خانم رو به افزایش است.

جا نیفتادن فرهنگ مسافرکشی بانوان

صحبت هایش را ادامه می دهد: در شهر کوچکی همچون الشتر (مرکز شهرستان سلسله) این فرهنگ در حال جا افتادن است اما هنوز در شهر خرم آباد آنطور که باید جا نیفتاده و به زمان بیشتری نیاز است تا تعداد بیشتری از خانم ها به سمت این حرفه بیایند.

وی می گوید: اگر تعداد خانم های مسافرکش بیشتر شود به یقین دولت فکری به حال آنان خواهد کرد و مجبور به ساماندهی بانوان شاغل در این حرفه خواهد شد چرا که هم منجر به رضایت مسافران خانم می شود و هم زنان راننده درآمدی آبرومند از این کسب و کار خواهند داشت.

می پرسم از سر علاقه به این کار روی آورده ای یا به دلیل مشکلات اقتصادی و خانوادگی؟ می خندد و می گوید: می شود گفت همگی موارد، راستش از همسرم جدا شده و در خانه پدری زندگی می کنم، با پول مهریه این ماشین را تهیه کرده و مخارج خود را از این طریق تامین می کنم تا سر بار خانواده نباشم چون الان اوضاع اقتصادی اکثر خانواده ها نامناسب است و سر بار خانواده شدن منجر به ایجاد نارضایتی می شود.

استقبال رو به افزایش بانوان از مسافرکشی و ضرورت ساماندهی فعالان این حرفه

این راننده زن می گوید: استقبال بانوان از فعالیت آنها بسیار بالاست و اگر صنفی یا اتحادیه ای برای رانندگان خانم تشکیل و ساماندهی شود هم بهتر می توانند گذران امور کنند و هم مسافران زن و رانندگان خانم در امنیت روانی بیشتری خواهند بود.

وقتی از او می پرسم که چرا در تاکسیرانی برای فعالیت ثبت نام نمی کند، می گوید: تا بحال به این موضوع فکر نکرده و گمان کرده ام که به بانوان پروانه فعالیت داده نمی شود اما چنانچه همکاری کنند بشخصه استقبال می کنم چون با فعالیت سازمان یافته قطعا آرامش و امنیت بیشتری دارم.

یاد صحبت های آن خانم راننده اسنپ می افتم که برای کار با خاطری آسوده تر پسر خردسالش را همراه خود آورده بود و می گفت: مسافران خانم از دیدن راننده زن خیلی خشنود و می گویند کاش تعدادتان بیشتر شود.

او نیز برای کمک به اقتصاد خانواده و همسر وارد چرخه مسافرکشی با اسنپ شده و از درآمدش راضی بود اما از ضعف نظارت ها بر فعالیت رانندگان خانم گلایه داشت چراکه معتقد بود استقبال خانم ها از این حرفه در حال افزایش است.

مشاهدات نشان می دهد جمعیت زنان شاغل در آژانس ها، اسنپ ها و مسافربر شخصی در استان لرستان رو به افزایش و خانواده ها نیز استقبال بیشتری از رانندگان زن برای فعالیت به عنوان سرویس مدارس دارند که به نظر می رسد با توجه به افزایش حضور بانوان در اجتماع، پذیرفتن مسوولیت در شغل های مختلف توسط این قشر سختکوش و استقبال آنان از حرفه رانندگی طی سال های اخیر و آسیب های اجتماعی که ممکن است به دلیل فعالیت در این حرفه برای آنان ایجاد شود می طلبد که مسوولان استان ساماندهی و حمایت از بانوان شاغل در این حرفه را جدی بگیرند تا هم از حوادث تلخ جلوگیری و هم با فراغ بال بیشتری بتوانند به اقتصاد و معیشت خود و خانواده کمک نمایند.

زنان راننده در مسیر رویاهای دور دست

ضرورت افزایش امنیت شغلی برای شاغلان این حرفه

یک تحلیلگر مسایل اجتماعی در این باره به ایرنا گفت: در هر کشوری بخصوص کشورهای اسلامی و ایران، بانوان از اقشار تاثیرگذار، توانمند، با تدبیر و هوشمندی ستودنی هستند و جامعه باید در تمام زمینه ها نهایت استفاده را از ظرفیت بانوان ببرد و در این راستا تساوی حقوق زن و مرد باید در اولویت برنامه ها باشد.

حمیدرضا قاسم پور با اشاره به نقش مادری، همسری و تربیت فرزندان توسط بانوان افزود: زمینه سازی برای ارتقای مهارت و توانمندی های بانوان نیز هم راستا با این وظایف مهم و حیاتی است چراکه پشتیبانی از زنان همیشه توسعه جوامع را به دنبال داشته است.

این تحلیلگر اجتماعی با بیان اینکه زنان و مردان دارای توانمندی های مشترک و متفاوت هستند ادامه داد: وظیفه مسوولان کشور ایجاد فرصت های شغلی متناسب، تامین مایحتاج خانواده و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی است چرا که اکثر مشکلات خانواده ها ناشی از فقر است و رفع این معضل می تواند درصد قابل توجهی از مشکلات بانوان را برطرف کند.

قاسم پور با بیان اینکه ایجاد امنیت شغلی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای بانوان ضروری است و دستگاه‌های مربوطه باید نسبت به رفع تهدیدات علیه بانوان در جامعه اهتمام ویژه داشته باشند عنوان کرد: بانوان در هر شغل و موقعیتی که قرار می‌گیرند نسبت به مردان دارای دقت، نظم و احتیاط بیشتری هستند و تجربه نشان داده که استفاده از ظرفیت بانوان در بخش دولتی و خصوصی دارای خروجی مثبتی بوده است بنابراین جامعه باید به سمت ایجاد آرامش و امنیت شغلی برای بانوان حرکت کند.

زنان، رانندگانی با دقت و احتیاط بالا

این تحلیلگر مسایل اجتماعی معتقد است که با توجه به عدم ترویج فرهنگ رانندگی بانوان در جامعه برخی مردان ممکن است ناآگاهانه رانندگی بانوان را مورد تمسخر قرار دهند در حالی که باید این تفکر اصلاح شود و با فرهنگ سازی های لازم مورد حمایت مسوولان قرار گیرد.

قاسم پور افزود: بانوان می توانند در هر شغل و جایگاهی بسیار تاثیرگذار باشند بنابراین جامعه باید نسبت به رانندگی بانوان نگاهی ویژه همراه با محبت و ایجاد انگیزه داشته باشد تا تحت هیچ شرایطی بستر ناامنی شغلی و اجتماعی برای بانوان شاغل در این حرفه فراهم نشود.

قاسم پور می گوید: مسوولان استان باید با در اختیار گذاشتن امکانات لازم و فرصت‌های تاثیرگذار خصوصا پشتیبانی مالی و اقتصادی جهت فرهنگ سازی رانندگی بانوان گام‌های اساسی و مهمی بردارند و مانع هرگونه تهدید و ناامنی روانی و محیطی برای آنان شوند.

وی یکی از مهمترین امتیازات رانندگی بانوان در جامعه قومیتی استان را ایجاد امنیت برای زنان و دختران و خانواده های آنان می داند و می گوید: مسافرکشی بانوان باعث می شود خانواده ها نسبت به جابجایی همسر و فرزندان دختر خود دچار اضطراب نشوند در حالی که متاسفانه در برخی شهرها مورد غفلت قرار گرفته و بعضا بانوان راننده را مورد تمسخر قرار می دهند که این بدترین بی حرمتی به زنان جامعه از سوی برخی از مردان محسوب می شود.

قاسم پور عنوان کرد: مسافرکشی برای بانوان و مردان هیچ تفاوتی ندارد چراکه آمار نشان می دهد بانوان در رانندگی دارای دقت و احتیاط بیشتری هستند و حقوق رانندگی را نیز به خوبی رعایت می‌کنند.

لزوم تشکیل اتحادیه ای ویژه بانوان مسافرکش

وی افزود: پیشنهاد می‌شود که استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها کمیته ای متشکل از مدیران مربوطه در خصوص حمایت از بانوان مسافرکش به منظور رفع مشکلات و تهدیدها تشکیل و اقدامات سازنده ای در این زمینه صورت دهند تا تهدیدات پیش روی این قشر به فرصت تبدیل شود.

قاسم پور با تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه تاکسیرانی بانوان تصریح کرد: این اتحادیه باید با نظارت شورای ترافیک شهرها و بخصوص فرمانداری و شهرداری‌ها تسهیلات بانکی و مزایای بیمه ای در اختیار بانوان مسافرکش قرار دهد تا ضمن تامین امنیت همه جانبه خانواده ها زمینه اشتغال ساماندهی شده آنها نیز فراهم شود.

وی افزود: فعالیت بانوان شاغل در این حرفه به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد و آسیب های اجتماعی که ممکن است برای بانوان به همراه داشته باشد نیاز ضروری به نظارت دستگاه‌های مرتبط را به شدت افزایش می دهد.

وی معتقد است از زمان تاسیس شرکت های مسافربری همچون "اسنپ"، "تپسی" و "ماکسیم" و همچنین آژانس های ویژه بانوان در کلان شهرها و بسیاری از شهرستان ها از شدت آسیب های اجتماعی برای رانندگان و مسافران زن کاسته شده اما به نظر می رسد که بدون نظارت جدی ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد بنابراین برنامه ریزی مسوولان امر در این خصوص بسیار ضروری است.

این اظهارات و پیشنهادات در حالیست که به گفته سجاد کاظمی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و تاکسیرانی شهرداری خرم آباد گرفتن پروانه فعالیت در تاکسیرانی برای بانوان ممنوعیت دارد و این سازمان هیچگونه راننده تاکسی خانمی ندارد.

وی به ایرنا گفت: سال های گذشته نیز تنها یک آژانس ویژه بانوان در این شهر فعالیت داشته که اکنون جمع آوری شده و این شهر فاقد آژانسی اختصاصی برای بانوان می باشد.

بدون تردید بانوان جوان شاغل در حرفه مسافرکشی نیز رویاهای دوردستی داشته اند که رنگ حقیقت نیافته و اکنون با روی آوردن به این شغل قصد رسیدن به بخش کوچکی از این آرزوهای بزرگ را دارند و روا نیست که با هجمه مورد بی مهری و عدم توجه قرار گیرند چرا که جمعیت بانوان علاقه مند و ناگزیر به فعالیت در حرفه رانندگی و مسافرکشی در این استان رو به افزایش است و مسافرکشی بانوان نیز در حال تبدیل شدن به یکی از شغل های غیرقابل انکار در جامعه محسوب می شود و از آنجایی که خانواده ها برای رفت و آمد فرزندان و خانم های خود با بانوان احساس امنیت بیشتری می کنند می طلبد که مسوولان امر این شغل را برای بانوان بپذیرند و به منظور جلوگیری از وقوع حوادث تلخ و افزایش امنیت بانوان شاغل در این حرفه، به صورت جدی وارد میدان شده و افراد شاغل در این حرفه را ساماندهی کرده و مورد حمایت قرار دهند.

گفتنی است ۲ هزار و ۵۴۰ دستگاه تاکسی در شهر خرم آباد وجود دارد که حدود یک هزار و ۷۰۰ دستگاه از آنها فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha