رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود+ فیلم

تهران- ایرنا- سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نیمه برگزاری همزمان با ششمین روز، مهمانی خاص داشت که رهنمودهایشان نقشه راهی است برای فعالان نشر تا در چشم انداز آینده به کار گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ششمین روز سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبری خوش برای حاضران و ناشران داشت، چشم یار مهربان به حضور رهبر انقلاب روشن شد، مقام معظم رهبری صبح روز دوشنبه با حضور در مصلای امام از سالن و بخش های مختلف نمایشگاه کتاب تهران بازدید و با ناشران گفت وگو کردند.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

غرفه روایت فتح یکی از غرفه هایی بود که افتخار میزبانی از رهبری و شنیدن توصیه های معظم له را داشت.

مسئول این غرفه به خبرنگار ایرنا گفت: امروز به عنوان اولین میزبان افتخار داشتیم حضور رهبری را در نمایشگاه درک کنیم. اشراف ایشان در حوزه کتاب و کتابخوانی بویژه در حوزه ادبیات پایداری اتفاق مبارک برای ما است. این حجم از توجه ایشان انسان را به شگفتی وا می دارد.

وی افزود: بسیاری از کتاب هایی که حتی ۲ تا ۳ ماه از انتشار آن نگذشته را ایشان بعد از رویت می فرمودند کتاب را دیده و خوانده اند.

به گفته وی کتاب های گذشته این انتشارات هم از جمله «اینک شوکران» را مطالعه کرده بودند. سوال ایشان از بنده وضعیت فروش آثار بود که عرض کردم به برکت شهدا کتاب ها مورد توجه مخاطبین بود. در ۲۷ سالی که انتشارات ما فعالیت دارد مورد استقبال بوده و بسیاری از کتاب های ما بیش از ۲۰ بار تجدید چاپ شده است.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم هم گفت: مقام معظم رهبری، سال‌هاست دغدغه ادبیات مقاومت دارند.

وی افزود: امروز چه در غرفه ما و چه دیگر غرفه ها دغدغه اصلی ایشان استقبال مخاطب و عرضه کتاب بود که در جاهای مختلف از دوستان شنیدیم و دیدیم که چقدر مخاطبان به این کتاب ها اقبال می کنند و چقدر کتاب ها درست و خوب عرضه می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

یکی از مدیران انتشارات راه یار هم گفت: حضرت آقا در مورد برخی کتاب ها پرسیدند، برخی را مقایسه کردند، مثلا اعلام کردند کتابی شبیه فضای کتاب «جولان جوانمرد» است. در نهایت اعلام کردند جهت گیری ها و رویکرهای کارهایی که می کنیم جالب است. کتاب هایی که دیدند مربوط به پیشرفت و کودک بود.

وی افزود: چون حجم و تعداد کتاب ها زیاد بود به طور مشخص در حوزه کودک به کتابی اشاره نکردند، اما کتاب کودکی شهید شهریاری و شهید تهرانی مقدم را دیدند. کتاب «به توان های تک» و «آبی نفتی» را دیدند و «جولان جوانمرد» را اعلام کردند قبلا دیده اند. ذکر خیری از آن کتاب و «سرباز روز نهم» شد و بحثی که ایشان در مورد کتاب کرده بودند.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

مسئول غرفه هرمس نیز گفت: از سری کتاب هایی که در این انتشارات به تازگی منتشر شده سعی کردیم خدمتشان معرفی کنیم، کتاب های «تاریخ فلسفه اخلاق»، «فیزیک ارسطو»، «مثنوی معنوی» به تصحیح محقق که نسخه نفیسی است و اتفاقا حضرت آقا از فروش این آثار پرسیدند.

وی افزود: کتاب خاص امسال ما «تاریخ کتابخوانی» است که تاریخ چاپ و نشر و نگارش در مورد آثاری است که مرتبط با موضوع کتاب است.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

مدیرعامل انتشارات دانشگاه جامع امام حسین هم گفت: حضرت آقا که تشریف آوردند ضمن توضیح حوزه ها، تازه های نشر خود را خدمت ایشان ارائه دادم. یکی از کتاب ها با عنوان «روایت قرن» که از کتاب های پرفروش ماست را که مولف کتاب هم حضور داشت، خدمت معظم له ارائه کردم.

وی افزود: حضرت آقا نمایشگاه عکس غرفه ما را نیز ملاحظه کردند و توضیح دادند که این نمایشگاه روایت صد ساله تاریخ نظامی ایران است که توانستیم این روایت را هم به صورت کتاب تولید کنیم و به صورت کمیک موشن از صدا و سیما پخش می شود. توصیه ای که حضرت آقا به ما داشتند این بود که این کتاب و روایت ها را در حوزه نوجوانان و دانشجویان و حتی دانشجویان دانشگاه خودمان ارائه و دوره های مختلف را برگزار کنیم.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

انتشارات شهرستان ادب نیز جزو غرفه های مورد بازدید رهبری بود که توقفی کوتاه در آنجا داشتند و ضمن حال و احوالی با علی‌محمد مؤدب و محمدمهدی سیار و دیگران به آقای سیار فرموند «مختصری از این برنامه تلویزیونی‌تان را دیدم.» منظورشان برنامه‌ «سرزمین شعر» است. سیار نظرشان را جویا شدند و آقا گفتند: «باید جوانب کار را سنجید اما در مجموع خوب است ولی باید به حواشی توجه شود.»

رهبر انقلاب در این بازدید ضمن گفت‌وگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند.

رهنمودهایی که نقشه راه می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha