۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85475372
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ژنرال صهیونیست: دنیا به اسرائیل به چشم یک موجود وحشی نگاه می‌کند

تهران- ایرنا- «اسرائیل زیو» فرمانده سابق واحد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اسرائیل در نظر مردم دنیا مانند یک موجود وحشی خطرناک، رها شده و راه گم کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، زیو در مقاله ای که در پایگاه شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی منتشر کرده است، افزود: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر باید بین «ایتاماربن گویر» وزیرامنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی از یک سو و پیروزی در جنگ از سوی دیگر، یکی را انتخاب کند.

وی اضافه کرد: نهاد سیاسی ناکارآمد، اسرائیل را در نظر مردم جهان به یک موجود وحشی خطرناک غیرقابل کنترل و یک مست راه گم کرده که به هر شخصی در مسیر حمله می کند، تبدیل کرده است.

بی اعتمادی آمریکا به نتانیاهو

زیو بحران کنونی بین رژیم اسرائیل و آمریکا را بی سابقه دانست، ادامه داد: دولت آمریکا با درک کامل حادثه هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به صورت فوری در کنارتل آویو ایستاد و دو ناو هواپیمابر برای دفاع از اسرائیل اعزام و از گسترده تر شدن آتش جنگ جلوگیری کرد.

وی افزود: مقابله با جبهه یمن و ورود مستقیم آمریکا برای مقابله با حمله ایران (عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی) و ایجاد پل هوایی برای رساندن سلاح و مهمات به اسرائیل و اختصاص ۱۴ میلیارد دلار کمک به تل آویو از دیگر خدمت های آمریکا به اسرائیل در این جنگ است و بایدن سرنوشت انتخاباتی خود را به خاطر اسرائیل به خطر انداخت.

در این مقاله آمده است: هنگامی که آمریکایی ها مشاهده کردند که اسرائیل برنامه ای برای پس از جنگ در نوار غزه ندارد، یک طرح سیاسی ارائه کردند ولی اسرائیل آن را بررسی نکرد و نتانیاهو حتی به خاطر این حمایت ها از آمریکا و ائتلاف همراه آن، تشکر نکرد و به گونه ای رفتار می کند که حمایت و دفاع از اسرائیل، وظیفه آمریکا است.

این ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی ادامه داد: ریشه بحران بین اسرائیل و آمریکا، بی اعتمادی به نتانیاهو است؛ بطوری که آمریکایی ها او را خطری برای منافع خود و منافع اسرائیل به شمار می آورند.

سرگشتگی سیاسی

زیو افزود: سرگشتگی سیاسی کابینه نتانیاهو در طول جنگ - بویژه پس از گرفتار شدن آن در چنگال و گروگان بن گویر و اسموتریچ- از دستیابی به یک راه حل سیاسی جلوگیری می کند و اسرائیل را در باتلاق غزه گرفتار کرده است.

وی اضافه کرد: برغم اینکه نتانیاهو همواره این دو وزیر را تحقیر می کند ولی از آن ها می ترسد و او را از تفکر منطقی باز می دارد و ناتوانی نخست وزیر در تصمیم گیری، به ازدست رفتن همه ابزارهای فشار اسرائیل منجر شده است.

از دست دادن ائتلاف منطقه ای

زیو در توصیف بحران میان بایدن و نتانیاهو گفت: بایدن به نتانیاهو و قدرت اسرائیل تحت حاکمیت نتانیاهو و پیروزی بر حماس، اعتماد ندارد و عملیات در رفح را یک فاجعه برای تل آویو و واشنگتن می داند.

وی نوشت: بایدن بیش از نتانیاهو برای آزادکردن اسیران اسرائیلی تلاش کرد و نتانیاهو عادی سازی روابط با عربستان را به حاشیه راند و اسرائیل اکنون خارج از این موضوع قرار دارد و این اقدام، آسیب راهبردی بزرگی به آینده امنیت اسرائیل وارد کرد.

شکست سیاسی

فرمانده سابق واحد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی گفت که یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه، یک پیروزی بزرگ سیاسی از سوی نتانیاهو و اسموتریچ دریافت کرد. به گفته زیو، این امر باعث شد که آنچه به زعم او «دستاوردهای نظامی ارتش اسرائیل» در نوار غزه بود، با یک شکست بزرگ سیاسی جایگزین شود.

زیو افزود: بیشتر (سران مقاومت) از نوار غزه خارج شده اند و اسرائیل هیچ تضمینی برای پایان یافتن جنگ در مرزهای لبنان ندارد و [سید حسن] نصرالله این موضوع را می داند و به همین خاطر حملات را تشدید کرده است.

وی اضافه کرد: آخرین فرصت اسرائیل، این است که راه حلی سیاسی با حضور آمریکا، مصر و کشورهای عربی و دستیابی به توافقی برای آزادسازی اسیران بیابد و شکست خود را به پیروزی تبدیل کند.

زیو نوشت: در این مسیر، نخستین گام نتانیاهو در قبال حماس نیست بلکه در مقابله با دو وزیر تندرو کابینه خود است و اکنون موضوع روشن است و نتانیاهو باید بین بن گویر و اسموتریچ و شکست و پیروزی در جنگ، یکی را انتخاب کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha