«رَدِ سخن» به مناسبت بزرگداشت فردوسی منتشر شد+فیلم

تهران- ایرنا- تابلو موزیکالِ «رَدِ سخن» به آهنگسازی میدیا فرج نژاد و به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی منتشر شد.

به گزارش ایرنا، تابلو موزیکال «رَدِ سخن» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با شعری از فردوسی و حافظ و به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم فردوسی با آهنگسازی و نوازندگی تار میدیا فرج‌نژاد منتشر شده است.

محمد ذاکرحسین خواننده، میلاد عباسی نوازنده سازهای کوبه‌ای، پوریا فرج‌نژاد نوازنده کمانچه و هومان حیدری نوازنده دف از دیگر هنرمندان این اثر هستند.

میدیا فرج‌نژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» درباره اثر «رَدِ سخن» نوشته است: «شاهنامه فردوسی تنها یک منظومه از اشعار حماسی و روایت داستان‌های ایرانی نیست. دستاوردِ شاهکارِ حکیمِ توس بسیار فراتر از خط داستانی و شاعرانگی بود.

بنا بر اعلام روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، در روزگاری که تلاش می‌شد تا زبان فارسی منزوی‌ و فراموش شود. روزگاری که فاصله چندانی با سوزانده شدن تمامی گنجینه ادبیات فارسی و جایگزینی آن با زبان عربی نداشت، فردوسی شاهنامه را سرود که زیر بنای نگاهداری و نگاهبانی از زبان فارسی بود. اما شگفتی‌های شاهنامه به اینجا هم ختم نشد.

بسیاری از ما شاهنامه را همانطور که گفتم با اشعار حماسی می‌شناسیم اما اگر با دقت بیشتری بخوانیدش متوجه می‌شوید، شاهنامه شروع خط فکری بسیاری از شاعران و اندیشمندان پس از فردوسی است. به عنوان مثال ناصر خسرو، سنایی، انوری، خاقانی، اوحدی، جامی، عبید، خیام، مولوی، سعدی و حافظ شیرازی؛ بخشی از شاعران و اندیشمندانی هستند که تحت تاثیر اندیشه و زبان فردوسی آثاری را خلق کرده‌اند.

بزرگترین چالشم برای روایت کردن آرامگاه فردوسی انتخاب شعر بود، و رَدِ سخن، یا همان حکیم سخن را بر اساس اشعار فردوسی و حافظ ساختم تا بیشتر، عمقِ تاثیرِ زبان و نگاهِ فردوسی را روی یکی از تاثیرگذارترین شاعران ایران نشانه بگیرم.

سال گذشته که می‌خواستم به توس سفر کنم، با بی توجهی و سوءمدیریت مسئولانش مواجه شدم، و درهای توس به روی «تار و تاریخ» بسته شد! که البته مسئولان میراث فرهنگی دلجویی کردند و پیگیر امور شدند تا این مسئله حل شود و این بار مدیریت جدید پایگاه با مهمان نوازی در کنارمان بود.»

«رَدِ سخن» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو ۵۴ انجام شده است.

کارگردانی، تدوین و تصویر این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت کاری از میلاد فاتحی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تاکنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

آلبوم «تار و تاریخ یک» سال ۲۰۲۳ توانست در مسابقه بین‌المللی گلوبال موزیک اواردز - سال ۲۰۲۳ و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازه‌ای از این پروژه در آینده‌ منتشر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۲۵ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha