هدفگذاری ۶۵ میلیون مترمکعب برای صنایع استان مرکزی در طرح انتقال آب از خلیج فارس

اراک - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ۶۵ میلیون مترمکعب آب در فاز اول طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان مرکزی هدفگذاری شده است.

«مهدی خیراندیش» روز ‌سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سازوکار چگونگی انجام این طرح و اعتبار مورد نظر برای اجرای آن در استان مرکزی در دست بررسی است.

وی بیان کرد: ۱۷ استان از طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی بهره‌مند می‌شوند که استان مرکزی یکی از این استان‌ها است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی ادامه داد: این طرح انتقال در ۱۲ سال اخیر ویژه استان‌هایی از جمله اصفهان، کرمان، خراسان، سیستان و بلوچستان بود که مشکل کمبود آب داشتند و در این بازه زمانی، استان مرکزی با کمبود آب مواجه نبود.

خیراندیش افزود: استان مرکزی در سال‌های اخیر با چالش کاهش نزولات جوی مواجه شد، بنابراین مطالعات طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از سال گذشته به شکل جدی در این استان دنبال شده است.

بیشتر بخوانید:

خلیج فارس، کدام استان‌ها را سیراب می‌کند؟

جان‌بخشی دریای جنوب به رگ‌های خشک شرق کشور

وی در خصوص اعتبار اجرای این طرح آبی عنوان کرد: اعتبار دولتی و ملی برای این طرح پیش‌بینی نشده و صنایعی که نیازمند آب هستند باید سرمایه‌گذار اجرای طرح باشند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ در بند ع تبصره هشت و همچنین در برنامه هفتم، وزارت نیرو صنایع را ملزم به استفاده از آب نامتعارف کرده است.

طرح تامین و انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، شامل تعدادی پروژه برای تامین آب و شیرین‌سازی و انتقال آن به مقاصد مصرف در استان‌های دارای کمبود آب در فلات مرکزی است که در چند مسیر به وسیله خطوط لوله انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ و نیروگاه‌های برق اجرا می‌شود.

در این طرح برای استفاده از هشت و سه دهم میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج فارس برنامه‌ریزی شده است که از این میزان ۲ و هفت دهم میلیارد مترمکعب آن، شیرین‌سازی و برای تمام متقاضیان خریداری و استفاده از آن در فعالیت‌های صنعتی، آشامیدنی و کشاورزی پربازده صنعتی در طول مسیر به مقاصد مصرف در فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha