درخشش «تک‌نگین ایران» در اتحادیه جهانی جاده ابریشم با جشنواره‌های رنگارنگ

سمنان - ایرنا - «سمنان» به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» فرصتی ارزشمند در تقویت و توسعه مراودات تجاری و گردشگری دارد که تحقق این راهبرد با تلاش برای تشکیل «مثلث گردشگری» و برگزاری جشنواره‌های مختلف در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۳۹ شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارند که سمنان با برخورداری از طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم در حدود ۶۰۰ کیلومتر، آثار متعدد تاریخی ثبت ملی در کنار آثار میراثی منحصربه‌فرد و باقدمت که امید زیادی به ثبت جهانی آنها وجود دارد، از ملاک‌های انتخاب سمنان برای عضویت در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم است.

امکان برگزاری رویدادها، الگوسازی شهری، بهره‌وری از منابع گردشگری، برپایی رویدادهای ترویجی، تبادلات آموزشی حرفه‌ای، اشتراک‌گذاری اطلاعات، انتقال فناوری، تسهیل در ارتقای صنعت گردشگری محلی، توسعه پایدار شهری، بهبود نشان کلی جاده ابریشم و همکاری در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با بهینه‌سازی منابع، ادغام بازار، توسعه منطقه‌ای محصولات گردشگری باکیفیت، بهبود تصویر گردشگری جاده ابریشم و در نهایت، ترویج رشد مشترک در گردشگری، از جمله مزیت‌ها و دستاوردهای عضویت سمنان در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» است که اکنون دارالمرحمه سمنان برای استفاده از این مزایا برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

جشنواره نان و غذای اقوام و ملل(تاسکا)، نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی، زنان تاثیرگذار اقتصاد و گردشگری جاده ابریشم، شبی با آسمان، جشنواره گردشگری نعناع، به آسمان نگاه کن، موزه‌گردی جاده ابریشم و جشنواره گل و گلاب، رویدادها و «جشنواره های گردشگری جاده ابریشم سمنان» به همت مدیریت شهری و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر تدارک دیده شده که تا دهم خداد ۱۴۰۳ ادامه دارد.

درخشش «تک‌نگین ایران» در اتحادیه جهانی جاده ابریشم با جشنواره‌های رنگارنگ

مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان در تکاپوی تشکیل «مثلث گردشگری»

شهردار و رییس مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان گفت: تشکیل «مثلث گردشگری کویر تا کران» در راستای رونق گردشگری جاده ابریشم ایران با حضور شهرهای سمنان، ساری و گرگان در دست پیگیری است.

حسین موسوی افزود: یکی از اقدام‌های مطلوب برای معرفی بهتر، برندسازی و توسعه گردشگری شهرها در ایران، تشکیل حلقه‌های گردشگری با نام مثلث گردشگری است و در همین راستا شهرداری سمنان و مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان به دنبال ایجاد مثلث گردشگری کویر تا کران است.

وی با بیان اینکه مثلث گردشگری طلایی ایران با حضور شهرهای یزد، اصفهان و شیراز و در غرب کشور با حضور شهرهای همدان، سنندج و کرمانشاه تشکیل شده است، افزود: پیشنهاد تشکیل مثلث گردشگری کویر تا کران به‌عنوان سومین مثلث گردشگری کشور با حضور شهرهای سمنان، ساری و گرگان به شهرداری‌های مرتبط ارایه‌شد.

شهردار سمنان گفت: جاذبه‌های طبیعی از جمله کویر، کوه، جنگل و دریا و جاذبه‌های تاریخی از جمله ظرفیت‌های استان‌های سمنان، مازندران و گلستان برای رونق گردشگری است.

شهردار سمنان بیان کرد: با نهایی‌شدن تفاهم‌ها به‌زودی با حضور شهرداران ساری و گرگان در سمنان، شاهد امضای تفاهم‌نامه‌ها در زمینه تشکیل مثلث گردشگری کویر تا کران خواهیم بود.

موسوی اظهار کرد: شهر سمنان در اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم در شهریور ۱۴۰۲ در کشور چین با حضور نمایندگانی از ۵۸ شهر از ۲۶ کشور دنیا به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم انتخاب شد و هم‌زمان دبیرخانه این اتحادیه با نام «مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان» توسط مدیریت شهری سمنان راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: نمایندگی سمنان از ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم ارزشمند است چرا که کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند با ظرفیت‌های سمنان آشنا شوند و این امر منجر به توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی می‌شود.

درخشش «تک‌نگین ایران» در اتحادیه جهانی جاده ابریشم با جشنواره‌های رنگارنگ

عضویت سمنان در اتحادیه جهانی شهرهای جاده ابریشم چه مزایایی دارد؟

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با بیان اینکه انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» می‌تواند این دیار را به یکی از فعال‌ترین قطب‌های گردشگری در کشور تبدیل کند، گفت: سمنان شهری تاریخی با ظرفیت‌ها متنوع است و شناساندن و معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های این خطه کویری لازمه رونق گردشگری است.

بهمن اخلاقی افزود: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری و فرهنگی، کمک‌کننده در جذب گردشگران است و جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان با محوریت جشنواره نان و غذای اقوام و ملل شهرستان سمنان (تاسکا) یکی از این هدفگذاری ها بود.

وی ادامه داد: جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان منجر به معرفی غذا، نان و نوشیدنی‌های محلی و سنتی شهر سمنان می‌شود که از جذابیت‌های خاصی برای گردشگران دیگر شهرها برخوردار است و در معرفی این دیار موثر است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: احیا و زنده نگه‌داشتن آداب‌ورسوم فراموش‌شده و غذاهای بومی و محلی مناطق، علاوه بر حفظ آن‌ها برای نسل‌های آینده، موجب معرفی آن منطقه به گردشگران و توسعه گردشگری می‌شود.

درخشش «تک‌نگین ایران» در اتحادیه جهانی جاده ابریشم با جشنواره‌های رنگارنگ

برگزاری جشنواره‌های رنگارنگ تلاشی برای معرفی سمنان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با اشاره به انتخاب این شهر به عنوان پایتخت شهرهای راه ابریشم ایران و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره گردشگری راه ابریشم، گفت: جشنواره «تاسکا» اولین گام در این زمینه بود.

مریم طاهردوست محمدی افزود: جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان با محورهای جشنواره نان و غذای اقوام و ملل شهرستان سمنان (تاسکا) نمایشگاه آثار هنری هنرمندان شهر سمنان، ارکست ملی راه ابریشم، جشنواره گردشگری نعناع، موزه گردی و رویداد گرامیداشت روز نجوم برنامه ریزی شد.

وی بیان کرد: اهدای جوایز ارزنده به نفرات برتر، اجرای موسیقی سنتی، برنامه‌های شاد و مفرح، اجرای زنده هنری و نمایشگاه صنایع‌دستی از جمله برنامه‌های جشنواره گردشگری راه ابریشم است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: جشنواره گردشگری راه ابریشم با مشارکت و همکاری این اداره، شورای اسلامی، شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری سمنان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیرخانه پایتخت بین‌المللی راه ابریشم سمنان، اقامتگاه بوم گردی ننجون فاطمه در حال برگزاریست.

درخشش «تک‌نگین ایران» در اتحادیه جهانی جاده ابریشم با جشنواره‌های رنگارنگ

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» فرصتی ارزشمند برای تحول اقتصادی و تقویت مراوده‌های تجاری در عرصه جهانی به سود این شهر، استان و کشور است و دستیابی به چشم‌انداز و استفاده از این فرصت طلایی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی، برنامه‌ریزی واحد و عزم جدی، همدلی و اهتمام مسوولان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha