همایش جهانی امام رضا(ع) به دنبال معرفت‌گشایی از عدالت و ظلم است+ فیلم

مشهد- ایرنا- دبیر پنجمین همایش جهانی امام رضا (ع) گفت: این همایش به دنبال معرفت‌گشایی نسبت به موضوع ظلم به مردم مظلوم جهان و برقراری عدالت بین انسان‌ها است، چرا که تبعیض و ظلم نسبت به مردم روز به روز فراگیرتر و عمیق‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی روز دوشنبه در آیین گشایش پنجمین همایش جهانی امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی افزود: این رویداد وامدار اندیشه های متفکرانی است که از ۳۵ کشور جهان، به عنوان کشورهای مهد فکر و تمدن اسلامی، در آن حضور پیدا کرده‌اند.

وی به سابقه ۴۰ ساله همایش امام رضا(ع) اشاره و بیان کرد: آغاز این همایش از سال ۱۳۶۲ بود که تا سال ۱۳۷۲، چهار همایش با عمق و عظمت زیاد برگزار شد و بعد از وقفه ای ۳۰ ساله، با نگاه تولیت آستان قدس رضوی، برپایی پنجمین همایش در سال ۱۴۰۰ کلید خورد.

حجت الاسلام عاملی اظهار کرد: از یک سال و نیم قبل ۵۰ پیش‌نشست این همایش در کشورهای غرب آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا و ۳۳ پیش‌نشست نیز در سطح ملی برگزار شده و امروز پنجمین همایش امام رضا(ع) با محوریت نگاه تمدنی به آن حضرت با تاکید بر کلیدی‌ترین موضوع با عنوان "عدالت برای همه و ظلم به هیچ‌کس" برپا شده است.

دبیر پنجمین همایش بین المللی امام رضا (ع) گفت: خداوند در قرآن کریم دستور به عقل و احسان داده و "حسن عدالت و قبح ظلم" برای همگان ارزش بزرگی است، عدالت در همه حوزه های فردی، اجتماعی و اقتصادی ابعادی فراگیر داشته و پیوند وسیعی با حقیقت دارد و همه آنچه خداوند برای هستی ترسیم کرده، مبتنی بر عدالت است.

حجت الاسلام عاملی گفت: متاسفانه امروز نماد مهمترین و عمیق ترین ظلم و تبعیض در جهان، کشتار جمعی مردم به ویژه کودکان و زنان در غزه است که شاهد فشرده ترین دردها و غم‌ها بر مردم این سرزمین هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت در غزه فوق بحرانی است، افزود: چندین هزار نفر کشته و مجروح و چندین میلیون نفر از سرزمین و خانه و کاشانه خود آواره شده اند، حجم زیادی از اماکن مسکونی و درمانی و... در غزه از بین رفته‌ است، از هر چهار خانوار فلسطینی دست‌کم یک خانوار با شرایط فاجعه باری مواجه است که این وضعیت زخم بزرگی برای همه جوامع بشری است.

دبیر پنجمین همایش بین المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه ما در شرایط ظلم فراگیر در جهان هستیم، ظلم نهادینه ای که همه ساختارهای حکمرانی را در برگرفته است، افزود: براساس آخرین آمارها در مقایسه با ۲ قرن پیش، که ۲۸ درصد از جمعیت جهان در شرایط نابرابر قرار داشتند، در سال ۲۰۲۳، افزون بر ۸۵ درصد از جمعیت جهان در شرایط نابرابر قرار دارند و این جز فراگیری ظلم معنایی ندارد.

وی بیان کرد: براساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ۷۸۳ میلیون نفر در جهان با مشکل گرسنگی مواجه هستند، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر، معادل ۲۷ درصد از جمعیت جهان، از امنیت غذایی برخوردار نیستند، شرایط برای آب سالم و تمیز برای ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان مهیا نیست، دست‌کم در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵۰ میلیون نفر انسان بی خانمان بوده اند و ۷۸۰ میلیون نفر بی سواد بزرگسال در جهان وجود دارد.

دبیر پنجمین همایش جهانی امام رضا(ع) گفت: همه این موارد حاکی از آن است که شرایط جهانی مناسب نیست، لذا این همایش تلاش دارد با بهره گیری از نظر نخبگان اسلامی با نگاهی به اندیشه های تمدنی امام رضا(ع) راهکاری برای این توسعه و گسترش عدالت در جهان و پایان دادن به این ظلم فراگیر بیابد.

وی بیان کرد: در این همایش ۸۰ مقاله در ۲۰ نشست ارایه می شود تا شاهد ادبیات عدالت شناسی و ظلم شناسی با تکیه بر اندیشه های امام رضا (ع) باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha