سد «قیزقلعه‌سی» نماد دیپلماسی دوستی آبی است

تهران- ایرنا- سخنگوی طرح‌های ملی آب گفت: پروژه‌هایی نظیر سد «قیزقلعه‌سی» نماد دیپلماسی دوستی آبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری به مناسبت افتتاح پروژه سد قیزقلعه‌سی افزود: این نوع پروژه‌ها دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت می‌کند.

وی رودخانه ارس را منشا دوستی بین کشورهای همجوار دانست و ادامه داد: این نوع طرح‌ها می‌تواند دوستی بین کشورها را تعمیق دهد.

سخنگوی طرح های ملی  صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به دوستی با کشورهای منطقه باوجود  مسائل مختلف و همچنین با اتکاء به توانمندی فنی خود در طول زمان و با وجود مناقشات منطقه، پروژه احداث سد قیزقلعه سی را عملیاتی کرده است.

بزرگ‌زاده گفت: ضرورت ایجاد رفاه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی از عوامل اصلی احداث سد قیز قلعه سی است.

وی ادامه داد: طراحی و اجرای این طرح بزرگ توسط مهندسان توانمند ایرانی صورت گرفته است.

سخنگوی طرح های ملی آب افزود :  مناطق مرزی ما گاهی با ضعف برق‌رسانی و انرژی‌رسانی روبرو می‌شوند که به همین دلیل مجبور به ایجاد پروژه‌های مرزی هستیم تا با کمک آن‌ها درآمد خانوارهای منطقه افزایش یابد و باعث رشد فرهنگی و اقتصادی منطقه شود.

بزرگ‌زاده در باره نحوه بهره‌برداری از منافع این سد توسط ایران و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: هر ساله نمایندگانی از دو کشور حداقل یکبار در محل پروژه، درخصوص سناریوهای مربوط به بهره‌برداری توافق می کنند.

وی در باره نحوه بازپرداخت سهم سرمایه طرف مقابل در این پروژه گفت: طبق قانون احداث سدها، بازگشت سرمایه در مجالس دو کشور به امضا رسیده و مراحل نهایی کردن قیمت و بازپرداخت سرمایه منطبق بر قانون پیش خواهد رفت.

سخنگوی  طرح های ملی صنعت آب کشور افزود: سالی که پیش روست، از نظر اجرای پروژه‌های آبی سال ویژه‌ای خواهد بود.

بزرگ‌زاده ادامه داد: علاوه بر بهره‌برداری از سد قیزقلعه سی در آذربایجان شرقی، خبرهای خوبی در خصوص استان سیستان و بلوچستان در روزهای آینده به استحضار مردم خواهد رسید که موجب شادی و رونق کار و گشایش زندگی مردم این منطقه  خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha