پیشنهاد تعطیلی خراسان رضوی در سالروز میلاد امام‌رضا(ع) طرح شد

مشهد-ایرنا- پیشنهاد تعطیلی استان خراسان رضوی همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) روز یکشنبه در یکصد و چهل و پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و به شورای انقلاب فرهنگی و هیات وزیران ارائه شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، نشست شورای فرهنگ عمومی استان با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه، مسوولان استانی، مدیران شهری و فرماندهان نیروهای مسلح امروز به میزبانی دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد.

در این نشست پیشنهاد تعطیلی سالروز میلاد امام رضا(ع) در استان از سوی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات وزیران ارائه شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به آغاز تدوین سند هویتی استان در این نشست اظهار کرد: سند هویتی خراسان رضوی باید دو ویژگی بزرگ جامعیت و همسو بودن با ارزش‌ها را داشته باشد، به عنوان مثال امروزه دانش‌نامه دفاع مقدس استان در حال تنظیم است و بنابراین سند هویتی باید پیوست جامعی از کارنامه جهادی استان در دفاع مقدس باشد.

آیت الله علم الهدی افزود: از سوی دیگر موضوعی برای نوجوان و جوانان این خطه هویت‌آفرین است که با ارزش‌های اسلامی ایرانی او تطبیق داشته باشد و بر این اساس، درون‌مایه شرعی و ملی ضرورت راهبردی سند هویتی استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان نیز با تأکید بر ضرورت تحقق این هدف گفت: یکی از چالش‌های امروز که در جریان نشست‌های هم‌اندیشی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی در شهرستان‌ها نمایان می‌شود، فقدان آگاهی واحد و یک دست از سرمایه‌های معنوی و فرهنگی شهرستان‌هاست.

محمد حسین‌زاده افزود: علاوه بر این، نسل آینده‌ساز کشور در شهرستان‌های مختلف استان خراسان رضوی نیز باید به شناخت کاملی از مفاخر محلی و سرمایه‌های بومی خود دست پیدا کند.

تصویب ایجاد سامانه جامع آموزش زوجین

اعضای شورای فرهنگ عمومی استان در دومین دستور کار این جلسه، ابعاد و جزییات ایجاد سامانه جامع آموزش زوجین را بررسی کردند. بر اساس این طرح پیشنهادی، زوج‌های جوان با راهنمای محضرها و مراکز بهداشت این امکان را پیدا می‌کنند که از میان آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یک مرکز را برای دریافت آموزش الزامی ۶ ساعته انتخاب کنند.

بر این اساس، پس از این نیز هر کدام از مراکزی که توسط نو مزدوجین انتخاب می‌شود، تا یک‌سال زوج‌های جوان را در حوزه‌های مختلف زیر پوشش و حمایت قرار می‌دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن قدردانی از نهادهایی که فعالانه در این حوزه اثرگذاری دارند، اظهار کرد: وقتی یک دختر و پسر به هم علاقه پیدا می‌کنند، این خواست فقط مرحله اول زندگی مشترک بوده و ضروری است آموزش‌هایی هم وجود داشته باشد تا زوج‌ها فراتر از علاقه و مسائل احساسی، از ضرورت‌ها و اقتضائات زندگی زناشویی هم آگاهی پیدا کنند.

مشهد، شهر دوستدار آب

شهردار مشهد نیز در این نشست در جریان رسیدگی به جزییات سند جامع فرهنگی آموزشی «مشهد، دوستدار آب» و تعریف شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی در راستای فرهنگ سازی و آموزش الگوی مصرف به زائران و مجاوران، تصریح کرد: سال ۱۳۹۸ جمهوری اسلامی ایران به یونسکو پیشنهاد کرد تا شهرهای دوستدار آب در کشورهای مختلف شناسایی شوند.

محمدرضا قلندر شریف افزود: یکسال بعد یونسکو ضمن موافقت با این پیشنهاد، ایران را به عنوان کشور نمونه آزمایشی برای اجرای این طرح معرفی می‌کند و از آن زمان تاکنون تنها شهری که در کشور توانسته عنوان شهر دوستدار آب در کشور را کسب کند، مشهدالرضا(ع) بوده است.

به گفته وی، در این شرایط، تأکید ما این است که مشارکت ۲۶ دستگاه مسوول در حوزه آب جلب شود و همه به کمک شهرداری بیایند تا چشم‌انداز مشهد، شهر دوستدار آب با سرعت بیشتری تأمین شود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد آبی که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، آب شرب است، باید با حمایت دستگاه‌های مسوول شرایطی ایجاد شود که بازچرخانی و تولید آب خاکستری، زیرساخت لازم برای آبیاری فضای سبز را به طور کامل تأمین کند و مدیریت شهری بتواند در تعامل کامل با اداره آب و فاضلاب و سایر نهادها، اهداف نامگذاری طرح را به پیش ببرد.

در انتهای این نشست از سند فرهنگی و آموزشی مصرف آب در مشهد رونمایی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha